چهارشنبه 18 مهر 1403

بازی اسرائیل با آتش؛ تل‌آویو و رویارویی در هفت جبهه / نتانیاهو در تله افتاد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بازی اسرائیل با آتش؛ تل‌آویو و رویارویی در هفت جبهه / نتانیاهو در تله افتاد

اقتصادنیوز: در شرایطی که در باب پاسخ احتمالی (ادعایی) اسرائیل به ایران گمانه‌زنی‌ها بسیار است، بسیاری هشدار می‌دهند که تل‌آویو در صورت حمله به ایران با آتش بازی کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، نشریه گاردین با انتشار یادداشتی مدعی شد، «حمله موشکی ایران به اسرائیل برخلاف ادعاهای مقام‌های این بازیگر بی‌اهمیت نبود، پاسخ موشکی ایران نشان داد که حمله در مقیاس بزرگ نه تنها می‌تواند اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهد بلکه توان موشکی تهران این قدرت را دارد تا به طور دقیق اهداف مورد نظر را هدف قرار دهد. تمامی این گزاره‌ها در شرایطی که اسرائیل برای پاسخ ادعایی احتمالی به ایران آماده می‌شود، موجب شده تا سوال‌ها افزایش یابد.»

استراتژی شکست خورده «بی بی»

به ادعای گاردین، «با گذشت یکسال از جنگ، پس لرزه‌های حملات اسرائیل به غزه، موجب شده تا این بازیگر در جبهه‌های دیگر چون عراق، سوریه لبنان، یمن و ایران نیز بجنگد؛ گزاره‌ای که برتری ادعایی نظامی و اطلاعاتی این رژیم را تحت تاثیر قرار داده و متزلزل کرده است. همانطور که مایکل میلشتاین، تحلیلگر امنیتی اسرائیل هفته گذشته در گفت و گو با گاردین مدعی شد، در جنگ در حال گسترش اسرائیل، "پیروزی‌های تاکتیکی" وجود داشته اما "هیچ چشم اندازی استراتژیک" وجود ندارد و مطمئناً چشم انداز روشنی در باب موفقیت اسرائیل در جبهه‌هایی که امروز به روی این بازیگر گشوده شده، ترسیم نمی‌کند. آنچه واضح است این است که درگیری سال گذشته به طور جدی دکترین عملیاتی جدید اسرائیل را افشا کرده؛ دکترینی که بر جنگ‌های سرنوشت‌ساز کوتاه عمدتاً علیه بازیگران غیردولتی مسلح به موشک برنامه‌ریزی شده، با هدف اجتناب از کشیده شدن به درگیری‌های فرسایشی طولانی متمرکز است.

اما امروز اسرائیل در تله‌ای افتاده که سال‌ها تلاش داشت از آن دوری کند. در حالی که مقامات اسرائیلی سعی کرده‌اند حماس را به عنوان یک نیروی نظامی شکست خورده به تصویر بکشند؛ اما حقیقت آن است که اسرائیل در تحقق این هدف در عمل شکست خورده است. در حالی که اسرائیل بیش از 40 هزار فلسطینی را در غزه کشته، مناطق وسیعی از نوار ساحلی را ویران کرده و جمعیتی را که بارها به دلیل گرسنگی، مرگ و بیماری مورد حمله قرار گرفته‌اند آواره کرده است، زره‌های اسرائیلی در یک عملیات جدید آخر هفته یک بار دیگر به مناطقی از شمال غزه حمله کردند تا به ادعای خود مانع از هم صدایی اعضای حماس شوند. همزمان حزب الله لبنان نیز فارغ از حملات اخیر اسرائیل و ترور شهید سید حسن نصرالله، امروز در جنوب لبنان توانسته در برابر اسرائیل بایستد. تمامی این تحولات سؤالات جدی را مطرح می کند، این که آیا اسرائیل به دنبال رویارویی احتمالی ادعایی با ایران چشم انداز است؟.»

بازی با آتش

«بسیاری از کارشناسان مدعی‌اند این رویارویی می‌تواند به واسطه عدم تعادل نسبی در توانایی‌های دو بازیگر به یک درگیری فرسوده تبدیل شود، حتی اگر پاسخ ادعایی احتمالی اسرائیل با محله موشکی ایران متناسب باشد. کارمیل آربیت، یکی از اعضای ارشد برنامه خاورمیانه شورای آتلانتیک، در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ، این پویایی را توصیف کرد. آربیت مدعی شد: «من فکر می‌کنم ما برای مدت طولانی درگیر این واقعیت جدید خواهیم بود». او در ادامه ادعا کرد، «سؤال این است آیا این بار نیز واکنش محدود خواهد بود یا شاهد رویارویی تمام عیار هستیم. من فکر می‌کنم در بازه زمانی کنونی امید جامعه بین‌المللی جلوگیری از جنگ جهانی سوم است تا متوقف کردن جنگ فرسایشی کوچک‌تر» نیکول گراجوسکی، یکی از اعضای بنیاد صلح کارنگی، تا حدی این دیدگاه ادعایی را تکرار کرد و در عین حال هشدار داد که تبادل گسترده آتش تهران را به سمت واکنشی کمتر قابل پیش‌بینی سوق خواهد داد.»

به ادعای گاردین «تداوم رویارویی خطر تبدیل شدن به چرخه بیهوده حملات موشکی ایران و اقدامات ادعایی تلافی جویانه اسرائیل را به همراه دارد؛ گزاره‌ای که توازن را برهم زده و موجب می‌شود تا تهران از رویکردهایی غیرقابل پیش‌بینی پیروی کند. آموس هارل، تحلیلگر نظامی مدعی است: «در درازمدت چرا که نمی توان تصور کرد رویارویی اسرائیل و ایران در صورت آغاز به زودی پایان یابد، رقابتی بین میزان تولید سلاح اسرائیلی و پیچیدگی سیستم‌های تهاجمی ایران است. با توجه به اینکه اسرائیل در حال حاضر عمیقاً درگیر نبردی فرسایشی شده، مشخص نیست که می‌تواند از آنچه آنتونی فاف، مدیر مؤسسه مطالعات استراتژیک در دانشکده جنگ ارتش ایالات متحده در ماه اوت آن را «تله تشدیدکننده» نامید، فرار کند. فاف مدعی است: اگر اسرائیل تنش‌ها را تشدید کند وارد مارپیچ خطرناکی خواهد شد که مدریتش با توسل به اهرم‌های نظامی ممکن نیست. او در ادامه ادعا کرد، «اگر وضعیت موجود را انتخاب کند، شرایطی که حماس هنوز قدرت دارد، شاید برای بهبود وضعیت امنیتی‌اش گامی جدی بردارد. چرا که هیچکدام از این نتایج اهداف امنیتی اسرائیل را محقق نخواهند کرد. تحمیل انتخاب بین تشدید تنش و وضعیت موجود، به ایران و در نتیجه، حزب‌الله دست برتر را خواهد داد.»

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
بازی اسرائیل با آتش؛ تل‌آویو و رویارویی در هفت جبهه / نتانیاهو در تله افتاد 2
بازی اسرائیل با آتش؛ تل‌آویو و رویارویی در هفت جبهه / نتانیاهو در تله افتاد 3