یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

زاهدان - ایرنا - سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته گفت: باستان شناسان در روزهای پایانی نوزدهمین فصل کاوش در شهرسوخته بعد از 50 سال برای نخستین بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.

خبرگزاری ایرنا

نوشهر - ایرنا - قلعه تاریخی مارکوه رامسر که گمان می‌رفت با دخالت دادگستری مازندران وارد حریم امن در برابر بلندمرتبه سازی‌ها شده، حالا به نظر می‌رسد در دام مصوبات کمیسیون ماده پنج قرار دارد و ظاهرا برای منظر و ماوای آن از پیش تعیین تکلیف شده است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - شب یلدا یکی از سنت های قدیمی ما ایرانیان است که هر سال با شکوه برگزار می شود، اما متاسفانه چند سالی است به علت رواج ظروف یکبار مصرف، فردای شب یلدا تا چشم کار می کند این ظروف در قالب پسماند داخل و اطراف سطل های زباله دیده می شود، بیاییم یلدا را با رویکردی محیط زیستی برگزار کنیم.

خبرگزاری ایسنا

بر اساس باور ایرانیان باستان، نبرد آسمانی میان دو جبهه اهریمنی و اهورایی اتفاق افتد و این نبرد تا پایان پاییز که با رگبارها و باران‌ها توام است، ادامه دارد؛ از این رو مردم باید در "شب چله" شب زنده‌داری کنند و بیدار باشند؛ چون ممکن است نحسی این تاریکی و ظلمت اهریمن آنها را بگیرد و آنها را به خواب غفلت فرو ببرد!

خبرگزاری ایرنا

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به پایان پنجمین فصل کاوش مردان نمکی در معدن باستانی چهرآباد زنجان با همکاری باستان شناسان دانشگاه آلمانی گفت: بررسی‌های جدید در این معدن می‌تواند نتایج بهتری درباره پیشینه تاریخی مردان نمکی ارائه دهد.

خبرگزاری ایرنا

رشت - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: 180 شئ عتیقه دارای اصالت تاریخی حین بازرسی در شهرستان رودبار واقع در جنوب گیلان کشف شده است.

خبرگزاری ایسنا

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: یکی از برنامه های مهم پژوهشی و حفاظتی در پایگاه تخت جمشید، ساماندهی فیزیکی و اطلاعاتی سفال های تاریخی بوده که تا به امروز دنبال شده است.

خبرگزاری میزان

رئیس سابق کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: تهران با وجود دو شهر زیرزمینی در ری تا مقصد گردشگری شدن فاصله بسیاری دارد، این در حالی است که اگر مسئولان توجه کنند و به کاوش منطقه بپردازند، دو شهر زیرزمینی موجود در ری از شهر سوخته در سیستان و بلوچستان جاذبه بیشتری خواهد داشت.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

رئیس کل دادگستری مازندران از اقدام فوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رامسر در صدور دستور توقف و جلوگیری از ادامه عملیات اجرایی در ساخت برج 11 طبقه در دامنه ارتفاعات قلعه مارکوه خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

ساری - ایرنا - رئیس کل دادگستری مازندران از اقدام فوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رامسر در صدور دستور توقف و جلوگیری از ادامه عملیات اجرایی در ساخت برج 11 طبقه در دامنه ارتفاعات قلعه مارکوه خبر داد.

وب‌گاه مشرق نیوز

پژوهش‌های جدید حاکی از آن است که ناحیه باستان‌شناسی «ویلاجیو دل پیسکاتوره» در نزدیکی «تریسته» در شمال شرقی ایتالیا در منطقه‌ای مرتبط با اروپای غربی، می‌تواند تاریخ دیرینه شناسی را بازنویسی کند.

خبرگزاری ایسنا

رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه خاک گفت: سالانه 28 میلیارد دلار در دنیا تاوان شور شدن خاک را می پردازیم و حدود یک میلیارد هکتار از اراضی دنیا به سمت شوری می رود.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - باستان‌شناسان یک آویز طلا متعلق به دوران نفرتیتی، زن فرعون آخناتون و شریک سلطنت او، در مقبره‌های عهد برنز در قبرس کشف کردند.

خبرگزاری دانا

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: فصل جدید کاوش در معدن چهرآباد با همکاری دانشگاه بوخوم از خرداد سال آینده آغاز می‌شود.

خبرگزاری ایرنا

نوشهر - ایرنا - عملیات ساخت سازه جدید 11 طبقه در مجاورت قلعه مارکوه طی روزهای اخیر موجی از اعتراض شهروندان را در فضای حقیقی و مجازی برانگیخت، به طوری که آنان این رویه را تعرض به هویت تاریخی و یکپارچگی این قلعه تاریخی می‌دانند و خواهان توجه مسوولان به نارضایتی جامعه محلی و توقف بلندمرتبه سازی هستند.