یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

آستارا - ایرنا - با گذر از جاده اصلی، فرعی، روستایی و خاکی در آستارا در دل منطقه‌ای ساکت و جنگلی به بقعه‌ای متعلق به دوره ایلخانان می‌رسیم و سکوت موهوم این بنای تاریخی فریاد می‌زند که غبار غفلت و غربت نشسته بر آن، از نبود راه مناسب و باز نشدن پای گردشگران به محوطه بناست.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - باستان شناسان مصری در دستاوردی بزرگ موفق شدند مقبره باستانی خزانه‌دار اعظم «رامسس کبیر» را در سقاره مصر کشف کنند.

خبرگزاری مهر

دو نمایشگاه از آثار معدن کاری باستانی در آلمان و پژوهش های باستانی در معدن چهرآباد زنجان در موزه ملی ایران بر پا می‌شود.

خبرگزاری ایسنا

باستان شناسان جمهوری چک به دانشمندان کمک کردند تا بتوانند انسان‌های مبتلا به هپاتیت B دوران ماقبل تاریخ را شناسایی کنند.

خبرگزاری دانا

آتشکده در ایران کاربردی نیایشی و ارتباطی داشت؛ آتش بین ایرانیان قبل از اسلام حتی قرن‌هایی بعد از آن جایگاهی مقدس داشت و کاربرد آتشکده تپه‌کلای ارفع‌ده در سوادکوه نیز چنین بود هر کسی بجز موبدان و مغان اجازه ورود به آتشکده را نداشتند؛ در عهد قاجار درویش نماهای یهودی‌الاصل با وسوسه برای یافتن گنج در زمان حاکمیت شعاع‌الملک باوند این آثار را ویران کردند.

خبرگزاری مهر

دزفول - با توجه به وجود محوطه‌های باستانی متعدد و آثار و اشیای مکشوفه فراوان از دوره‌های مختلف تاریخ در دزفول، راه اندازی موزه باستان شناسی در این شهرستان ضرورتی انکارناپذیر است.

خبرگزاری ایسنا

اخیرا تصاویر مربوط به تخریب سنگ‌نگاره‌های 3500 ساله‌ی کوه ارنان در شهرستان مهریز واکنش‌هایی را در فضای مجازی به همراه داشته است ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می‌گوید: این تخریب‌ها به تازگی اتفاق نیفتاده و مربوط به بیش از 20 سال پیش است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - "بابک نبی زاده"، کارگردان سینما به خبرنگار ایرنا گفت: سینمای کودک ایران از یک سو نیاز به سرمایه‌های معنوی، حمایتی و فکری دارد و از سوی دیگر تنها مسیر و دریچه‌اش برای تنفس و پیشرفت، حمایت دولت است.

خبرگزاری ایرنا

رشت - ایرنا - نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی ایران شناسان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی به میزبانی گیلان برگزار شد که در نخستین روز آن کارشناسان و اساتید دانشگاهی بر فرامرزی بودن فرهنگ و زبان فارسی تاکید داشتند.

خبرگزاری ایرنا

رشت - ایرنا - دانشیار تاریخ و مطالعات ایران شناسی دانشگاه گیلان و دبیر اجرایی همایش ایران شناسی در جهان گفت: با گذشت چند سده از آغاز پژوهش در حوزه فرهنگ مادی و معنوی ایران، ژرفای فرهنگی تاریخ ایران هنوز موجب جذب پژوهشگران می شود.

خبرگزاری مهر

شیراز - کشف اخیر حمام تاریخی در بافت تاریخی شیراز ابهامات زیادی ایجاد کرده است که باید توسط مسئولان امر پاسخ داده شود که این کشف محصول تخریب بوده یاناشی از عملیات مرمت وبهسازی بافت بوده است.

خبرگزاری دانا

نخستین آسیاب آبی مربوط به دوره اسلامی، واقع در اراضی دانشگاه بوعلی سینا همدان کشف شد. کاوش‌ها برای شناسایی بیشتر این اثر تاریخی از یک ماه پیش آغاز شده و تا به دست آمدن نتایج کامل ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا

از زمان سلسله قاجاریه، از آنجایی که در بدنه حاکمیت هیچ‌گونه شناختی با فرهنگ و میراث ایرانی وجود نداشت، غارت آثار تاریخی و تمدنی ایران آغاز شد و آثار تاریخی ایران سر از موزه‌های کشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس درآورد. با وجود شعار باستان‌گرایی در دوره پهلوی، روند تخریب و سرقت آثار تاریخی همچون گذشته ادامه پیدا کرده و تاکنون نیز متوقف نشده است.

خبرگزاری مهر

بازدید رئیس جمهور از تخت جمشید، انتصاب حاشیه ساز در موزه فرش، حضور ایران در اجلاس WTO مالدیو و تبدیل خانه های تاریخی به خانه خلاق از جمله خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

خبرگزاری مهر

راهنمایان گردشگری تهران در یک گشت تخصصی به دیدن ظرفیت های تاریخی محله سنگلج رفتند. بناهایی که هنوز برای عموم مردم قابل بازدید نیستند و به جاذبه گردشگری تبدیل نشده اند.

وب‌گاه مشرق نیوز

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تهران همواره ارتباط خوبی با فرهنگ و ملت فرانسه داشته است ابرازامیدواری کرد زمینه های همکاری شهرها برای پیشبرد اهداف فراهم شود.