جمعه 10 فروردین 1403

بام لرستان و تدبیر دولت برای سرمایه‌گذاری گردشگری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بام لرستان و تدبیر دولت برای سرمایه‌گذاری گردشگری

خرم‌آباد - ایرنا - مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان در خرم‌آباد یک دهه پس از انجام اقدامات زیرساختی توسط دولت و فعالیت مداوم انجمن‌های زیست محیطی اکنون به مرحله بلوغ رسیده و علاوه بر ایجاد فضای مناسب گردشگری در آستانه تولید درآمد و اشتغالزایی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، طرح ایجاد بام لرستان واقع در شرق خرم آباد با وسعت 800 هکتار سال 89 آغاز شد و اکنون کوهی که بدون هرگونه پوشش گیاهی بود به یکی ازجاذبه های گردشگری و تحقیقاتی استان تبدیل شده است.

"مدبه کوه" واقع در شرق خرم‌آباد عاری از هرگونه پوشش درختی و گیاه طبیعی بود اما اشراف کاملی به شهر داشت و منظره زیبای دره خرم آباد را نظاره گر بود به همین دلیل ایده شکل‌گیری بام در قالب یک مجمع تفریحی، گردشگری تحقیقاتی با استقبال مواجه شد.

سال 89 نخستین نهال های بام با حضور گرم انجمن های زیست محیطی و عموم مردم کاشته شد و همزمان نیز دولتی ها مشغول ایجاد راههای دسترسی و تامین زیرساختها شدند.

درطول 10 سال گذشته خدمات مختلفی از قبیل هتل، رستوران، خزانه پرورش نهال، رصدخانه پیشرفته، باغ وحش و مرکز پرورش نهال با همکاری و مشاکرت دولت و بخش خصوصی در این مجموعه ایجاد شده است.

امروز بام لرستان پس از 10 سال تلاش بی وقفه انجمن های زیست محیطی و دستگاههای مختلف دولتی یک جاذبه قابل توجه در مرکز لرستان است و هرچند که تا تبدیل شدن به مجموعه های مشابه در کشور راه طولانی دارد اما به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی و تسلط بردره خرم آباد آینده ای بسیار درخشان پیش رو دارد.

امروز دولت بر آن شده تا بخش های مختلف گردشگری را با هدف کارآفرینی و درآمدزایی در این مجتمع ایجاد کند و برای همین هم طرح هایی آماده و تدوین شده است.

کاشت 32 هکتار بذر بلوط در بام خرم آباد

مدیرعامل انجمن زیست محیطی طبیعت زاگرس می گوید: اردیبهشت تامهر 97 ورود خودروی ها به بام 680 دستگاه ثبت شده در حالیکه دوسوم این تعداد پلاک غیربومی خرم آباد بوده و این به معنای استقبال گردشگران از این مجموعه است.

مظفر افشار ادامه داد: برخی از این گردشگران یک یا 2 شبانه روز در بام اسکان داشته اند و قبل از کرونا 100 تا 150 چادر هم در این منطقه برپا می شد که این به معنای توان اشتغالزایی مجموعه می باشد.

وی تاکید کرد: در دهه گذشته مجموعه های زیست محیطی و انجمن ها با کمک مردم 32 هکتار بذر بلوط در این منطقه کاشتند و اکنون ثمر گرفته اند.

وی تاکید کرد: انجمن های محیط زیست مخالف درآمدزایی نیستند در صورتیکه چارچوب توجه به طبیعت بام حفظ شود.

تهیه طرح مدون بهره وری بام در سال 98

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: بام لرستان از سال 89 در بدو شکل گیری تا 97 فاقد طرح مدون بهره وری بود و به همین دلیل امکان انجام سرمایه گذاری اصولی در این مجموعه وجود نداشت.

شیرزاد نجفی با بیان اینکه این مجموعه به عنوان پارک جنگلی ثبت شده افزود: سال 97 به دستور استاندار لرستان مشاوری برای بام تعیین شد تا طرح مدیریت بهره وری آن را انجام دهد که این مهم در سال گذشته نهایی شده است.

وی ادامه داد: کلیات طرح به تصویب سازمان جنگل ها رسیده و دولت تمامی زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری در این مجموعه جنگلی را فراهم کرده و در صورت اجرای طرح های گردشگری، ظرفیت برد فیزیکی در یک روز هشت هزار و 276 و سالانه موثر 488 هزار نفر محاسبه شده است.

34طرح با یکهزار و 696 میلیارد تومان برای بام لرستان تعریف شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین گفت: 34 طرح تفریحی و گردشگری با سرمایه‌گذاری یکهزار و 696 میلیارد تومان برای مجموعه بام لرستان تعریف شده است.

نجفی افزود: بر اساس طرح تهیه شده، این حجم از سرمایه گذاری باید در چهار سال انجام و پیش بینی شده بازگشت اولیه سرمایه در هشت سال محقق شود.

وی با اشاره به فراخوان عمومی جذب سرمیه گذار برای این طرح اظهار داشت: در مجموع یکهزار و 70 میلیارد تومان به عنوان سود سرمایه گذار در 20 سال پیش بینی شده و بهره مالکانه سهم دولت نیز 330 میلیارد تومان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح ها سند به نام سرمایه گذار نمی شود تصریح کرد: تمامی امکانات مورد نیاز برای این مجموعه جنگلی فراهم شده و کلیات طرح به تصویب سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور رسیده است.

نجفی ادامه داد: پنج منطقه (زون) به عنوان تفرجگاه متمرکز و گسترده در 254 هکتار، زون حفاظتی در 152 هکتار، آموزشی در 35 هکتار، اداری در 3.4 هکتار و 173 هکتار در بازسازی لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه دولت 10 سال در این مجموعه هزینه کرده گفت: در طرح بهره وری بام تفریحاتی از جمله شهربازی سرپوشیده، تله سیژ، سوارکاری، دوچرخه سواری، ورزش های هوایی، ساختمان اجتماعات، مرکز خرید سوغات و سایر امکانات توریستی لحاظ شده است.

گفتنی است بام لرستان در مساحت 700 هکتار احداث شده که به عنوان پارک جنگلی ثبت شده و در مالکیت منابع طبیعی استان قرار دارد و قرار است 34 پروژه با سرمایه گذاری یکهزار و 696 میلیارد تومان در این مجموعه اجرا شود.

دولت اجازه آسیب زیست محیطی به بام لرستان را نمی دهد

استاندار لرستان نیز گفت: برای عبور از شرایط فعلی بام لرستان باید طرح‌های توسعه‌ای را با همکاری بخش خصوصی و انجمن‌های محیط زیستی در این منطقه اجرا کرد که دولت در این میان اجازه نمی دهد آسیب زیست محیطی به مجموعه وارد شود.

سیدموسی خادمی با اشاره به سه راهکار پیشنهادی برای ساماندهی مجموعه بام لرستان واقع در خرم آباد افزود: در حالت اول می توان به جنگل کاری وسیع با هزینه های نگهداری بالا ادامه داد و دولت هرساله هزینه های نگهداری را تقبل کند.

وی با بیان اینکه در این حالت بام تحویل شهرداری نیست بنابراین شهرداری برای آن هزینه ای نمی کند ادامه داد: در حال حاضر منابع طبیعی یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای این مجموعه هزینه می کند و البته در زمان بروز مشکل، هر دستگاه رفع مشکل را به دیگری واگذار می کند.

وی تصریح کرد: در راه حل دوم می توان به دلیل واقع شدن بام در شهر خرم آباد، مجموعه را به شهرداری واگذار کرد تا نگهداری از آن را نیز بر عهده بگیرد.

استاندار لرستان گفت: بهترین راه حل برای بهره وری بالا و حفظ بام، اجرای طرح های توسعه ای هدفمند با رعایت موارد محیط زیستی است که علاوه بر توسعه موجب ایجاد اشتغال نیز می شود.

خادمی توضیح داد: در این حالت مردم نسبت به این مجموعه احساس مالکیت و تکلیف دارند و علاوه بر نگهداری بهینه از این مجموعه، درآمدزایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اجرای طرح های توسعه ای با محوریت حفظ طبیعت گفت: در عین حال که بخش طبیعی و منابع زیست محیطی مجموعه رعایت می شود می توان با تسهیل شرایط سرمایه گذاران را به اجرای طرح های شاخص و گردشگری در مجموعه ترغیب کرد.

وی با اشاره تهیه طرح توسعه بام بر اساس 34 پروژه ادامه داد: ترجیح واگذاری طرح ها برای افراد بومی و اهلیت دار استان است چرا که تجربه ثابت کرده از طریق پیوند مردم با محیط زیست در قالب طرح هایی همچون بوم گردی؛ جامعه احساس مسوولیت بیشتری در قبال این منابع دارد و در حفظ آن کوشا خواهد بود.

استاندار لرستان حفظ جنگل توسط دولت ها را یک تفکر اشتباه دانست و افزود: با روند فعلی بام لرستان حفظ نخواهد شد بنابراین باید مردم را در حفظ و نگهداری آن سهیم کرد و البته دولت نیز در این مسیر امانتداری خود را به بهترین نحو انجام می دهد تا زحمات قابل تقدیر انجمن های زیست محیطی در کنار توسعه پایدار نتیجه بخش تر باشد.

*س_برچسب‌ها_س*
بام لرستان و تدبیر دولت برای سرمایه‌گذاری گردشگری 2
بام لرستان و تدبیر دولت برای سرمایه‌گذاری گردشگری 3
بام لرستان و تدبیر دولت برای سرمایه‌گذاری گردشگری 4