جمعه 10 فروردین 1403

بانوان نقش برجسته‌ای در صیانت از خانواده در برابر کرونا دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بانوان نقش برجسته‌ای در صیانت از خانواده در برابر کرونا دارند

تهران - ایرنا - متخصص و عضو انجمن زنان و زایمان ایران گفت: زنان هم در خانواده و هم به عنوان فعال اجتماعی در جامعه، با مدیریت صحیح، نقش برجسته‌ای در خودمراقبتی، حفاظت و صیانت از خود و اعضای خانواده در میدان مقابله با کرونا بر عهده دارند.

هفته سلامت بانوان، امروز جمعه 30 مهر ماه به عنوان روز زنان و مدیریت سلامت خانواده (حمایت از همسر و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید19 در بین افراد خانواده) نامگذاری شده است. «فرشته سربازی» همین به مناسبت در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا اظهار داشت: ویروس ناخوانده کرونا با علائم شایعی همچون تب، سرفه، تنگی نفس، احساس خستگی و ضعف، درد عضلانی و سردرد، سوزش گلو، اشکال در بویایی و چشایی و تظاهرات پوستی و در مواردی علائم گوارشی مانند تهوع و اسهال به سرعت در همه جای دنیا نمود و ظهور کرده است و به طور کلی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود به همین دلیل نخستین توصیه سازمان جهانی بهداشت برای کاهش انتشار بیماری، در خانه ماندن و دور بودن از دیگران است.

وی خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به بیماری شدید بستگی به سن و سلامتی افراد دارد؛ در افرادی که مشکلاتی مانند بیماری شدید قلبی، بیماری مزمن کلیه، دیابت تیپ دو، بیماری مزمن انسداد ریه، بیماری سایکل سل یا چاقی دارند احتمال شدت بیماری افزایش می یابد.

به گفته این متخصص زنان، زوجین باید متوجه باشند زمانی که شخص مبتلا به کرونا می‌شود یا با شخص مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا برخورد داشته است باید از برقراری رابطه زناشویی پرهیز کرده و حفظ فاصله فیزیکی را تا اطمینان از عدم ابتلا به بیماری یا بهبودی کامل رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه زنان، با مدیریت صحیح، سلامت خود و خانواده را تضمین می‌کنند، به نقش مادر، همسر و فرزند در پیشگیری و مقابله با انتقال این ویروس از شخصی به شخص دیگر اشاره کرد و گفت: زنان چه در خانواده، چه به عنوان فعال اجتماعی در جامعه و بازار کار، مسئولیت خودمراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید19 را به عهده دارند.

سربازی افزود: در این شرایط، زنان باید نسبت علائم بروز کرده در افراد توجه ویژه داشته و تا زمان بهبودی او را در خانه نگهدارند و نسبت به تغذیه خود و خانواده در دوران قرنطینه خانگی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند تا ضمن تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن، میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهند تا از افزایش وزن و چاقی نیز پیشگیری شود.

توصیه به سایر اعضای خانواده برای استفاده از ماسک و پوشاندن کامل دهان و بینی در مکان‌های شلوغ و پرتردد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از دیگر نقش‌های مادران و زنان دلسوز است که سربازی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیت‌ها را باید با زبان ساده، قابل درک و فهم بدون ایجاد اضطراب، برای فرزندان توضیح داد.

توصیه به مادران باردار برای صیانت از سلامت خود و خانواده

سربازی درباره دغدغه مادران باردار از احتمال ابتلا به کرونا از طریق یکی از اعضای خانواده، تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که تا به حال انجام شده به نظر نمی‌رسد احتمال ابتلا به کووید 19 در زنان باردار افزایش پیدا کند ولی در صورت ابتلا، احتمال مبتلا شدن به نوع شدید بیماری و نیاز به دسترسی به ای سی یو در مقایسه با زنان غیر باردار بیشتر است به خصوص در سنین بالای 35 سال و افراد دارای چاقی، فشار خون بالا یا دیابت.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده تا زمانی که جنین در رحم مادر است، انتقال ویروس از مادر به جنین صورت نمی‌گیرد اما مادران مبتلا می‌توانند بعد از تولد، بیماری را به فرزندشان منتقل کنند و در موارد شدید بیماری احتمال زایمان زودرس هم وجود دارد.

متخصص زنان با تاکید بر اینکه بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا، تزریق واکسن است، خاطرنشان کرد: تزریق واکسن در بارداری ضرری برای جنین ندارد و شانس سقط را افزایش نمی‌دهد.

عضو انجمن زنان و زایمان درباره نگرانی مادران مبتلا به کرونا از شیردهی به نوزاد خود هم توضیح داد: احتمال ابتلای نوزاد از طریق شیردهی بسیار کم است ضمن اینکه در صورت انتقال نیز نوزاد دچار بیماری شدید نخواهد شد. شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک طی شیردهی و مراقبت از نوزاد توصیه می‌شود.

وی افزود: استفاده از پمپ برای دوشیدن شیر نیز امکانپذیر است، قبل از پمپ کردن دست‌ها کاملا شسته شوند و در حین اینکار از ماسک استفاده شود و در صورت امکان، شخص سالم دیگری پمپ را در فواصل شیر شست شو دهد.

سربازی یادآور شد: تزریق واکسن در شیردهی توصیه می‌شود، زیرا واکسن موجب تولید آنتی بادی در بدن مادر باردار می‌شود که می‌تواند از طریق شیر به نوزاد هم منتقل شود که علاوه بر مادر از نوزاد هم در مقابل بیماری محافظت می‌کند.

در تقویم رسمی کشور، 24 تا 30 مهرماه به هفته ملی سلامت بانوان نامگذاری و «زنان، مدیریت سلامت، مهار کرونا» به عنوان شعار هفته ملی سلامت بانوان «سبا» اعلام شده است.

روزشمار این هفته هم عبارت است از 24 مهر ماه؛ زنان، مدیریت اطلاعات و ارتقای سواد سلامت در بحران کرونا (دریافت اطلاعات از منابع معتبر، تشخیص منابع معتبر از غیر معتبر، استفاده صحیح و انتشار اطلاعات در شبکه‌های مجازی)، 25 مهرماه؛ زنان، مدیریت سلامت روان خود و خانواده در بحران کرونا (مدیریت سوگ، مدیریت استرس، خشونت خانگی، روابط خانوادگی سالم، تقویت مهارت‌های ارتباطی، حمایت همسران از یکدیگر)، 26 مهرماه؛ زنان و مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا (تغذیه سالم، فعالیت بدنی در منزل)، 27 مهرماه؛ زنان و سلامت اجتماعی در بحران کرونا (فقر - بیکاری - از دست دادن سرپرست خانواده - زنان سرپرست خانواده - فرصت کار آفرینی - آموزش راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی برای زنان)، 28 مهرماه؛ زنان و سلامت باروری در بحران کرونا (روابط زناشویی ایمن و سالم، بارداری، زایمان، شیردهی)، 29 مهرماه؛ زنان و واکسیناسیون بیماری کووید 19 (اهمیت واکسیناسیون و رفع باورهای غلط - دریافت اطلاعات صحیح درباره عوارض واکسیناسیون و مدیریت آن - واکسیناسیون زنان باردار - واکسیناسیون نوجوانان و جوانان - مشاغل پرخطر و واکسیناسیون کرونا) و 30 مهرماه؛ زنان و مدیریت سلامت خانواده (حمایت از همسر و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید در بین افراد خانواده).

*س_برچسب‌ها_س*
بانوان نقش برجسته‌ای در صیانت از خانواده در برابر کرونا دارند 2