سه‌شنبه 10 مهر 1403

باک خالی تراکتور کشاورزان گلستانی در فصل برداشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
باک خالی تراکتور کشاورزان گلستانی در فصل برداشت

گرگان - ایرنا - همزمان با رسیدن خوشه‌های طلایی گندم و کلزا و آغاز فصل برداشت، بهره‌برداران گلستانی برای حل مشکل کمبود سوخت ادوات کشاورزی خود از جمله تراکتور و کمباین چشم انتظار کمک مسوولان هستند.

جمعی از کشاورزان گلستانی در گفت و گو با ایرنا خواستار تامین سوخت مورد نیاز ماشین های کشاورزی خود برای انجام برداشت محصولات پاییزه و کشت بهاره شدند.

گلستان 40 هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور، کمباین و تیلر دارد که در بخش های زراعت، دامپروری، شیلات و آبزیان و منابع طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

یک کشاورز گرگانی گفت: سهمیه گازوئیلی که جهادکشاورزی به هر دستگاه تراکتور اختصاص می دهد جوابگوی حجم زیاد کار در این فصل نیست و مجبوریم بقیه سوخت مورد نیاز را به صورت آزاد و به سختی تهیه کنیم.

علی اکبر سلطانی اظهار داشت: سهمیه تراکتور چهار سیلندر قدیمی‌ام 800 لیتر برای فصل بهار است که این مقدار فقط کفاف فعالیت های مربوط به برداشت گندم را داده و برای زراعت دوم از جمله شالی باید به فکر چاره دیگری باشم.

وی خواستار 2 برابر شدن سوخت تخصیصی برای هر ماشین کشاورزی در فصل بهار شد.

رییس خانه کشاورز گلستان با تایید مشکل کمبود سوخت مورد نیاز کشاورزان استان گفت: تماس ها و مراجعات مکرر و روزانه کشاورزان برای تهیه سهمیه سوخت، نشان دهنده عمومیت داشتن این مشکل است که امیدواریم برای حل آن چاره درستی اندیشیده شود.

علیقلی ایمانی افزود: در شرایط فعلی بسیاری از کشاورزان چاره ای جز تهیه گازوئیل از بازار آزاد ندارند که علاوه بر قیمت زیاد، تهیه این سوخت نیز دشوار است.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند به ایرنا گفت: سوخت مورد نیاز ماشین های کشاورزی از طریق ثبت نام در سامانه سوخت به آنان تعلق می گیرد و برای کمک به حل مشکل کشاورزان، ماشین آلات فاقد پلاک هم از سوخت سهمیه برخوردار می شوند.

مریم برزنونی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تاکنون اطلاعات حدود 39 هزار دستگاه ماشین کشاورزی استان در سامانه سوخت ثبت شده که حدود 21 هزار دستگاه فاقد پلاک است.

وی با اشاره به این که برای ماشین های کشاورزی گلستان مشکل تامین سوخت وجود ندارد گفت: دارندگان ماشین های کشاورزی استان برای دریافت سهمیه گازوئیل باید اطلاعات مورد نیاز را در سامانه سوخت با دسترسی به اینترنت (دارای پلاک) و حضور در مدیریت های جهادکشاورزی (فاقد پلاک) ثبت کنند.

به گفته وی در حال حاضر بخش عمده مشکل تامین سوخت فقط مختص مالکان ماشین آلات کشاورزی بدون پلاک است.

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که این سازمان برای حل مشکل این افراد 6 مرکز جدید دریافت پلاک با همکاری پلیس راهور در گنبدکاووس، گرگان، کلاله، مینودشت، ترکمن و علی‌آبادکتول راه اندازی شد.

وی همچنین خواستار نوسازی تجهیزات جایگاه های عرضه سوخت ماشین های کشاورزی در مناطق روستایی شد و افزود: وجود تجهیزات قدیمی در این جایگاه ها باعث می شود سوخت تحویلی با میزان خرید مطابقت نداشته و در حق خریدار اجحاف شود.

مدیر تعاون روستایی گلستان نیز گفت: حدود 50 جایگاه عرضه سوخت روستایی، تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان استان را برعهده دارد.

نورمحمد کوچکی به ایرنا افزود: پارسال از طریق این جایگاه ها 63 میلیون لیتر گازوئیل، نفت سفید و گازمایع (کیلوگرم) برای فعالیت های کشاورزی میان جامعه روستایی و عشایری استان توزیع شد.

گلستان 214 هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی دارد که در 667 هزار هکتار زمین مشغول به فعالیت بوده و 38 درصد اشتغال خالص استان را به خود اختصاص داده اند.

*س_برچسب‌ها_س*