جمعه 28 اردیبهشت 1403

بایدن و ترامپ؛ انتخاب میان تعامل و خشونت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بایدن و ترامپ؛ انتخاب میان تعامل و خشونت

نیویورک - ایرنا - بیشتر از آنچه که مردم آمریکا نسبت به تعیین سرنوشت خویش در این دوره از انتخابات حساس هستند، مردم و دولتمردان سایر کشورها با حساسیت بالا این موضوع را رصد می‌کنند و بسیاری معتقدند که این انتخابات نه تنها بر آمریکا بلکه بر اکثر معادلات بین المللی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ که در حال حاضر رئیس جمهوری آمریکا است، در 20 ژانویه 2017 قدرت را در دست گرفت و در همان زمان هم برای انتخاب دوباره ثبت نام کرد.

او یکهزار و 276 رای دلیگیت را برای نامزدی حزب جمهوریخواه در 17 مارس 2020 به دست آورد و در 24 اوت هم به طور رسمی در کنگره ملی این حزب به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شد.

همتای انتخاباتی ترامپ، مایک پنس است که در حال حاضر معاون اولی ریاست جمهوری آمریکا را هم برعهده دارد.

کارزار انتخاب دوباره ترامپ بر اقتصاد، شغل، مهاجرت و سیاست خارجی تمرکز کرد. او طرح خود را به نام "آمریکا نخست" در مراسم تحلیف اینگونه توصیف کرد: هر تصمیمی درباره تجارت، مالیات، مهاجرت و سیاست خارجی، برای منفعت کارگران و خانواده‌های آمریکایی ایجاد خواهد شد. ما باید از مرزهایمان در برابر کشورهای دیگر از به یغما رفتن محصولاتمان، سرقت شرکت‌هایمان و نابودی مشاغلمان محافظت کنیم.

کلیدی‌ترین فعالیت سیاسی دوره نخست ترامپ، خروج آمریکا از برجام، خروج از نهادهای بین‌المللی همچون شورای عالی حقوق بشر، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و علنی کردن روابط برخی کشورهای عربی منطقه با این رژیم، تصویب قانون کاهش مالیات و مشاغل 2017، به اصطلاح نابودی داعش و استقرار نیروی فضایی به عنوان یک شاخه مستقل نظامی نامیده شده است.

همچنین در اقدامی جنایتکارانه، دستور ترور فرمانده سابق سپاه قدس جمهوری اسلامی را صادر کرد و می‌رفت که موجب شعله‌ور شدن آتشی دیگر در خاورمیانه شود.

علاوه بر آن، او در نخستین اقدام، دستور ممنوعیت سفر مسلمانان از هشت کشور را صادر کرد، مرزها را به روی مهاجران سوری بست و فرزندان مهاجران را در قفس قرار داد.

خطاب کردن زنان سیاهپوست به عنوان دارندگان هوش کمتر، خطاب کردن کشورهای آفریقایی به عنوان چاه توالت، تغییر چهار مشاور امنیت ملی کاخ سفید در چهار سال، اخراج رئیس پلیس فدرال (اف بی آی)، نادیده گرفتن قتل روزنامه نگار عربستانی، دمیدن در شعله‌های نابرابری نژادی و اظهار کردن به "پسران مغرور" عقب بایستید و آماده باشید، خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، پاره کردن توافق کنترل تسلیحاتی، تلاش برای از بین بردن قانون مراقبت بهداشتی مقرون به صرفه اوباما و تحریم مقامات دیوان کیفری بین‌المللی از دیگر اقدامات چهار سال حضور ترامپ در کاخ سفید است.

او همچنین 200 قاضی فدرال را منصوب کرد که شامل 3 قاضی دیوان عالی آمریکا می‌شوند.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود 8 بار مصوبات کنگره آمریکا را وتو کرد.

در 18 دسامبر 2019، ترامپ به عنوان سومین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده قرار گرفت که توسط مجلس آمریکا استیضاح شد. سنای ایالات متحده ترامپ را به اتهام سوء استفاده از قدرت و مانع‌تراشی برای کنگره در 5 فوریه سال 2020 تبرئه کرد.

در 2 اکتبر 2020، ترامپ در توئیتر اعلام کرد که وی و همسرش اول ملانیا ترامپ از نظر ویروس کرونا مثبت شده‌اند. در 12 اکتبر، شان کاونلی پزشک کاخ سفید اعلام کرد که آزمایش ترامپ منفی شده است.

دولت ترامپ به خاطر عملکرد ضعیفش در مقابله با کرونا مورد شماتت و سرزنش جناح رقیب قرار دارد که تاکنون بیش از 235 هزار آمریکایی را راهی آرامگاه‌ها کرده و بیش از 9 میلیون نفر هم به طور رسمی ابتلایشان به کرونا تایید شده است.

زندگی‌نامه

ترامپ در سال 1946 در کوئینز نیویورک متولد شد. او در دانشگاه فوردهام حاضر شد پیش از آنکه به مدرسه دارایی وارتون دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شود، جایی که او لیسانس اقتصاد را در سال 1968 دریافت کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی، ترامپ به شرکت خانوادگی خود "الیزابت ترامپ و پسر" پیوست. او کنترل این شرکت را در سال 1971 به دست گرفت و کمی بعد، نام آن را به "سازمان ترامپ" تغییر داد. او در سال‌های بعد در تعدادی از ساخت‌وسازها و فعالیت اقتصادی پرمخاطره درگیر شد.

از 2004 تا 2015، ترامپ میهمان یا تهیه کننده برنامه "کارآموز" در شبکه ان بی سی بود.

در سال 1999، ترامپ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حزب اصلاح طلب شرکت کرد. او در فوریه 2000 از رقابت کنار رفت. بین سال‌های 1987 و 2012، وی پنج بار وابستگی رسمی به حزب خود را تغییر داد و آخرین بار در آوریل 2012 به عنوان جمهوری‌خواه ثبت نام کرد.

ترامپ در شانزدهم ژوئن 2015 نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 اعلام کرد و در 19 ژوئیه 2016، در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان، نامزدی حزب جمهوری‌خواه را به طور رسمی دریافت کرد.

در 8 نوامبر 2016، ترامپ با کسب 304 رای الکترال در برابر 227 رای الکترال هیلاری کلینتون، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد. وی در 20 ژانویه 2017 سوگند یاد کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*