جمعه 7 اردیبهشت 1403

برداشت گردو و بادام در گناباد افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برداشت گردو و بادام در گناباد افزایش یافت

گناباد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برداشت گردو در این شهرستان طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد و برداشت بادام 20 درصد افزایش یافت.

علیرضا حسین زاده روز پنجشنبه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال هزار و 690 کیلو گرم گردو و بادام از هزار و 586 هکتار باغات این شهرستان برداشت شد.

وی ادامه داد: میزان برداشت گردو در گناباد از 800 کیلو گرم در سال زراعی گذشته به 850 کیلو گرم در سال زراعی جاری و بادام نیز از 700 کیلو گرم به 840 کیلو گرم افزایش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: 310 هکتار از باغ‌های دیم بادام در این شهرستان بر اثر خشکسالی‌های چند سال گذشته خسارت فراوان دیده‌اند ولی با بارندگی خوب، هرس و رسیدگی مناسب در سال زراعی جاری این محصول از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی افزود: میزان اشتغال در هر هکتار باغ گردو حدود 115 نفرروز و در هر هکتار سطح زیر کشت بادام هم 110 نفرروز است.

حسین زاده با اشاره به افزایش صددرصدی قیمت گردو در سال جاری مهمترین دلیل آن را افزایش تقاضا و واردات گردو با ارز آزاد و افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و دستمزد کارگران برشمرد و ادامه داد: حداقل قیمت هر کیلوگرم گردو در بازار یک میلیون و 100 هزار ریال است.

وی گفت: قیمت فروش بادام در سال جاری نسبت به پارسال تفاوت چندانی نداشته و متوسط قیمت هر کیلوگرم بادام 35 هزار ریال است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد افزود: 30 درصد تولیدات باغی گناباد به خصوص خشکبار در داخل این شهرستان به مصرف می رسد و بقیه به مرکز استان و استانهای همجوار و تهران صادر می شود.

34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*