جمعه 7 اردیبهشت 1403

بیش از 591 هزار تن کالا امسال از پایانه مرز رسمی پرویزخان ترانزیت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 591 هزار تن کالا امسال از پایانه مرز رسمی پرویزخان ترانزیت شد

قصرشیرین - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: 591 هزار و 992 تن کالا از پایانه مرز رسمی پرویزخان در چهار ماه سپری شده از سال جاری ترانزیت ورودی و خروجی داشته است.

«فریبرز کرمی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت یک هزار و 500 دستگاه ناوگان حمل و نقل کالا از پایانه مرز پرویزخان خارج شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 290 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین 19 هزار و 430 تن کالا از پایانه مرز رسمی پرویزخان خارج شده که این میزان در سال گذشته پنج هزار و 364 تن کالا بوده و به میزان 262 درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه اضافه کرد: ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان در چهار ماه نخست امسال 572 هزار و 562 تن است که نسبت به ترانزیت ورودی سال گذشته که 235هزار و 402 تن بوده ترانزیت ورودی امسال افزایش 143 درصدی داشته است.

وی عنوان کرد: پایانه مرزی پرویزخان امسال بیش از 20 هزار ناوگان ترانزیت ورودی داشته است که این تعداد طی سال گذشته هشت هزار و 720 دستگاه بوده و افزایش 134 درصدی داشته است.

کرمی گفت: استان کرمانشاه با داشتن 371 کیلومتر مرز دارای پنج پایانه مرزی فعال با عراق است که پایانه مرزی پرویزخان در استان کرمانشاه بزرگترین دروازه تجاری کشورمان برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق محسوب می شود.

وی ادامه داد: پایانه مرز رسمی پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین، بزرگترین شاهراه اقتصادی ایران به عراق است که بیشترین حجم صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان از این گذرگاه بین‌المللی صادر می‌شود و می‌توان گفت تنها مرزی است که خواب ندارد و تمام ایام سال به صورت شبانه روزی فعال است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و باتوجه به وضعیت نامناسب زیرساخت ها در عراق، بهترین نقطه برای سرمایه گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

برچسب‌ها