یک‌شنبه 8 مهر 1403

بی‌رغبتی مردم به اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
بی‌رغبتی مردم به اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی

به نظر می رسد کاربران خبرآنلاین چندان تمایلی نسبت به هرنوع اعمال محدودیتی در سفرهای نوروزی سال 1401 نشان نمی دهند. گویی آنها معتقدند هر کس واکسن زده باید سفر برود و هر کس نزده هم پیه مریض شدن را به تن بمالد ولی محدودیت نباید باشد.

پس از آنکه خبرگزاری خبرآنلاین از کاربرانش پرسید چقدر با موضوع ممنوعیت سفر نوروزی کسانی که واکسن نزده اند موافقند، تعداد زیادی از کاربران با اعلام نظر خود، تصویر واضحی از آنچه افکار عمومی در این زمینه می پندارد را ترسیم کرده اند.

واقعیت این است که همچنان دو نگاه غالب در این نظرسنجی مانند اکثر نظرسنجیهای دیگر به چشم می خورد. گروهی مخالف طرح محدودیتهایی از این دست هستند و محدودیتها را مخل و مانع زندگی عادی و کسب و کار می دانند و گروه دیگر معتقدند باید هر چه سختگیرانه تر با کسانی که به مسایل بهداشتی بی اعتنا هستند برخورد شود و کاستن از آزادی های اجتماعی مانند رفتن به سفر، چاره کار غلبه بر کرونا نیست.

البته کفه ترازوی نظرسنجی به شکل بارزی به نفع گروه دوم سنگینی می کند و گویی افکار عمومی چندان دیگر درباره اعمال محدودیتهای کرونایی حتی در حد سفر نوروزی هم قانع نمی شود.

کاربری که خود را یک آدم عادی معرفی کرده متعلق به گروه دوم است که نوشته: باید محدودیت آن هم با جریمه های سنگین اعمال شود تا هم کسری بودجه جبران شود و هم واکسن نزده ها خدایی ناکرده بعد از عید آمار فوتی ها را خیلی بالا نبرند.

ولی در مقابل رحمان یکی دیگر از کاربران است که می گوید همه ماجراهای کرونا قصه پردازی است و باید به همه چیز شک کرد. او نوشته: بنده در جایی خدمت می کنم که از نزدیک آمار تمام فوتی های شهر را دارم و این آمار را از اولین روز شروع کرونا دارم حدودا در طول 2 سال به طور متوسط ماهیانه بین 60 الی 70 فوتی داشتیم که از بین این تعداد علت حدودا 20 الی 30 فوت سرطان بوده 10 الی 15 تا سکته قلبی و مغزی بوده حدودا 3 الی 4 تا تصادفی 4 الی 5 مورد بیماری های تنفسی که کرونا هم در همین طیف قرار می گیرد چند مورد هم فوتی با علت بیماری کلیوی داشته ایم 5-6 مورد هم دیابتی بودند تقریبا این آمار یه چند تا بالا و پایین هر ماه در حال تکرار می باشد حال سوال اصلی این است چرا حاکمیت تا این اندازه به این بیماری توجه می کند و آن را بولد می سازد به نظرم باید به پشت پرده این داستان ها شک کرد. در خصوص درستی صد در صدی آمار بنده و تعمیم آن به کل بنده ادعای این رو ندارم که آماری که دادم صد در صد درسته ولی خوب وقتی یک آماری مدام تو این 21 ماه داره تکرار میشه خوب میشه یک مقدار به اصل موضوع شک کرد و یه خورده بیشتر بهش فکر کرد مثل کسی باشید که 50 سال بعد داره به اتفاقات امروز نگاه می کنه.

امیرخانی هم می گوید: دقیقا الان خیلی از کشورها هم محدودیت هارو برداشتن و هم اجباری بودن واکسنو. اصلا وقتی خیلی ها دوز سومو نزدن یعنی شکست واکسن و دیدن عارضه واکسن توسط مردم.

یکی از کاربران به مسایل عملی برقراری این گونه محدودیتها اشاره می کند از جمله اینکه مالک واقعی یک خودرو شخصی است که واکسن زده ولی پلاک به نام کسی است که واکسن نزده و حالا چرا آنکه واکسن زده باید محروم شود؟

او نوشته: دو دوز واکسن زدم. ماشینم به اسم شخص دیگست که واکسنشو خارج کشور زده و کد ملیش اینجا ثبت نشده. الان 20 روز مونده به تعطیلات. الان یه دفعه ای باید همچین طرحی بذارید. بدون فکر. بدون بررسی جوانب. بدون اینکه فکر کنید چند خانوار هستند که خودرو زیر پاشون به اسم شخص دیگست که واکسن نزده.

اکبر هم در تایید مشکلات عملی این طرح نوشته: میگن ارزیابی واکسن زده و نزده پلاک ماشین هست خیلی راحت طرف میتونه با یه ماشینی بره که صاحب پلاک واکسن زده اونوقت چی؟

علی هم می گوید اصلا این طرح عملی نیست. او نوشته: خب وقتی پلیس راهنمایی از کنترل موتوری ها یا حتی کنترل چیزهای ساده ای مثل پارک دوبله در شهر عاجز است اونوقت حرف زدن از جریمه واکسن نزده ها یک کم خنده دار نیست به نظرتون؟ مگه مجبورتون کردن کاری را که نمیتونید انجام بدین رو اعلام عمومی کنین؟

کاربر بی نامی هم آب پاکی را روی دست همه ریخته که خیالتان راحت، این طرح شدنی نیست. او نوشته: هیچ ممنوعیت سفری در کار نخواهد بود. دولت فقط قصد دارد این ذهنیت را ایجاد کند که تدبیر و برنامه ای برای کنترل کرونا در سفرهای نوروزی داره اما همه میدونند که این دولت بی برنامه و بی تدبیرتر از این حرف هاست.

جالب اینجاست حتی کسانی که به واکسن هم معتقدند می گویند این طرح منصفانه و معقول نیست. یکی از کاربران نوشته: سوالی که هست اینه که چرا ما واکسن زده ها باید از واکسن نزده ها بترسیم؟ انچه که گفته میشه اینه که واکسن ایمنی از گرفتن بیماری ایجاد نمیکند ولی ایمنی ازمرگ ایجاد میکند. پس در شیوع زدن یا نزدن واکسن هیچ فرقی ندارد. درمرگ ومیر گفته میشه اونهایی که نزدن احتمال مرگ ومیر بیشتر است. پس کلا اجرای این طرح در سلامت یا عدم سلامت هیچ تاثیری ندارد فقط برای درآمد حاصل ازجریمه است!

مهدی ولی معتقد است که باید محدودیتها را بیشتر کرد. او نوشته: من واکسن نزدم سفر هم نمیرم ولی کسایی که واکسن زدند هم میتونند کرونا بگیرند یا ناقل بیماری باشند و بقیه رو آلوده کنن به نظرم احمقانه هست وقتی فرقی بین واکسن زده و واکسن نزده تو شیوع بیماری وجود نداره بینشون تبعیض قرار بدند.

کاربر دیگری هم سخن مهدی را اینطور تایید کرده: موافقم ولی فقط سفر چرا؟ چرا اینقدر روی سفر حساسید؟ همین آدما که واکسن زدن یا ماسک نمیزنن در سطح جامعه و محل کار تردد دارن که خطرش خیلیم بیشتره.

کاربر دیگری هم که نامش مهدی است می گوید این محدودیت که تنها برای خودروی شخصی است خنده دار است. او می گوید: سفر با قطار ازاد... سفر و اقامت در هتل ازاد چون کرونا منتقل نمیشود سفر با ماشین شخصی ممنوع... چون کرونا منتقل میشود اگر واقعا واکسن زده اید و ایمن شده اید چرا باید از یک واکسن نزده هراس داشته باشیم. وامها را از مسافرت منع کنیم. کمی به این حرکت فکر کنیم. عقل چی میگه؟

به نظر می رسد همانطور که بیان شد افکار عمومی رغبت چندانی نسبت به محدودیت سفر در نوروز نشان نمی دهد و معتقد است اگر کسی واکسن زده، باید از سفر لذت ببرد و کسانی که نزده اند هم پیه مریض شدن و احتمالا بیمارستان رفتن را به تن بمالند، به خودشان مربوط است!

بیشتر بخوانید:

تَرک‌نشینی ضرغامی در پیست سوارکاری گنبدکاووس

گونه در سفرهای نوروزی، بیماری کرونا مدیریت شود؟

47231

کد خبر 1609760