دوشنبه 16 مهر 1403

تاب‌آوری و خودمراقبتی؛ کلید رویارویی با بحران‌های زندگی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تاب‌آوری و خودمراقبتی؛ کلید رویارویی با بحران‌های زندگی

امروزه آگاه سازی و خودمراقبتی به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت اجتماعی روانی زنان و دختران و تاب آوری اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، برای تحقق یک جامعه آرمانی و رو به تعالی، باید بنیان خانواده را استوار کرد، زیرا تحکیم بنیان خانواده، نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد. عوامل متعددی سبب می شود تا برخی از زنان بار سنگین گذران زندگی را به دوش بکشند و در برابر نگاه هایی ترحم انگیز و چرخ سخت روزگار مردانه در برابر مشکلات زندگی قد علم کنند. زنان بی‌سرپرست و مشکلات آنان یکی از آسیب‌های اجتماعی است که در نتیجه آسیب‌های دیگری همچون جنگ، طلاق، چند همسری، فوت، اعتیاد، مهاجرت و... به وجود می‌آید. تعداد زیادی از زنان بدسرپرست، بی سرپرست و یا سرپرست خانواده با مشکلاتی در جامعه روبرو می‌شوند که فراتر از مشکل بی‌سرپرستی آنان می‌باشد. در این راستا نقش سازمان بهزیستی به عنوان نهادی که هدفش هدف احیای حق افراد آسیب پذیر و رعایت اصل حقوق شهروندی در پیشگیری و مقابله با آسیبها اهمیت ویژه ای دارد.

سازمان بهزیستی با حمایت از زنان و دختران و برگزاری آموزشهای مختلف در زمینه های خودمراقبتی و تاب آوری اجتماعی، سلامت روان زنان، سلامت خانواده و متعاقباً جامعه را تضمین می کند.

اجرای طرح آگاه سازی زنان و دختران با تأکید و رویکرد خود مراقبتی 

مسعود پایدار در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: تحکیم بنیاد خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی همواره یکی از رسالت های مهم سازمان بهزیستی بوده است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه افزود: امروزه اهمیت سلامت و ارتقاء زنان بر کسی پوشیده نیست چرا که یکی از پایه‌ها و اساس پیشرفت و ترقی هر جامعه پیشرفت زنان و افزایش سلامت دختران است.

وی از اجرای طرح آگاه سازی زنان و دختران در استان کرمانشاه خبر داد و خاطر نشان کرد: دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اقدام به اجرای طرح آگاه سازی زنان و دختران با تأکید بر رویکرد خود مراقبتی دارد.

پایدار گفت: همانطور که از اسم این طرح پیداست آگاه سازی و خود مراقبتی به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت اجتماعی روانی زنان، تاب آوری و افزایش مشارکت اجتماعی دختران و زنان از اهداف این طرح است.

وی بیان داشت: در این طرح از رویکرد آموزش و مشاوره استفاده شده که به این منظور از ظرفیت تسهیلگران و مشاورین آموزش دیده سازمان بهزیستی استفاده شده است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه اظهار داشت: جامعه هدف ما در این طرح دختران 15 تا 20 سال و زنان متاهل 20 تا 35 سال هستند.

وی افزود: جامعه مخاطب ما شامل 22 گروه از دختران و 22 گروه از بانوان هستند که تاکنون تعداد 370 نفر از دختران و 360 نفر از زنان آموزش دیده اند.

پایدار گفت: طرح آگاه‌سازی دختران و بانوان با تاکید بر رویکرد خود مراقبتی از سال 98 در استان کرمانشاه شروع شده و با توجه به محدودیت های کرونایی 8 شهرستان استان کرمانشاه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی بیان داشت: امیدوارم با تداوم این طرح در آینده شاهد ترقی و پیشرفت آن باشیم و بتوانیم در راستای تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی گام برداریم.

افراد تاب‌آور با مشکلات زندگی به درستی مقابله می‌کنند

رویا فرامرزی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: افرادی که در مواجهه با بلایا آرام هستند و خونسردی خود را حفظ می‌کنند همان‌هایی هستند که روان شناسان از آنها به عنوان افراد تاب آور یاد می‌کنند؛ یعنی کسانی که برای مقابله با مسائل توانمند هستند.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: افراد تاب‌آور به جای ناامید شدن یا پنهان کردن مشکلات یا اتخاذ استراتژی‌های ناسالم، با مشکلات پیش رو به درستی مقابله می‌کنند.

وی گفت: تاب آوری و صبوری به این معنا نیست که آنها رنج کمتر یا نگرانی و اضطراب کمتری را نسبت به سایر مردم تجربه می‌کنند، بلکه به این معناست که آنها این مشکلات را به گونه‌ای که موجب رشد و قوت شود، مدیریت می‌کنند.

فرامرزی تصریح کرد: افراد تاب آور این نکته را به خوبی درک می‌کنند که شکست اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات، زندگی بسیار سخت و دردناک است اما چشم انداز ذهنی آنها به گونه‌ای است که به آنها اجازه کار و بازگشت به زندگی عادی را می‌دهد.

 فعالیت 52 گروه همیار زنان سرپرست خانوار در کرمانشاه

شایسته کرمخانی در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: سازمان بهزیستی به‌عنوان نهادی تاثیرگذار در ارتقاء سلامت اجتماعی و در حوزه‌ی رفاه عمومی، منشا ارائه‌ی خدمات ارزشمند تخصصی به گروه های مختلف خصوصاً آسیب پذیر جامعه است.

کارشناس مسئول دفتر خانواده و زنان بهزیستی استان کرمانشاه گفت: 6350 خانوار در کرمانشاه تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و خدمات مختلفی از حمایت‌های مستمر تا توانمندسازی را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این سازمان 1800 زن سرپرست خانوار، 251 دانشجو، 800 دانش آموز، بالغ بر 1000 زن بدسرپرست، و 500 نفر در حوزه اشتغال از خدمات سازمان استفاده می‌کنند.

کرمخانی بیان کرد: از طرف سازمان بهزیستی به زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست، دختران متواری از خانواده، معتادان، همچنین دختران خودسرپرست و در معرض آسیب های اجتماعی در مقاطع سنی مختلف خدمات متنوعی ارائه می شود.

کارشناس مسئول دفتر خانواده و زنان بهزیستی استان کرمانشاه افزود: این خدمات شامل بیمه اجتماعی زنان، کمک هزینه تحصیلی، ودیعه مسکن، خدمات آموزشی و مهارت آموزی می باشد.

وی از فعالیت 52 گروه همیار زنان سرپرست خانوار در استان خبر داد و بیان داشت: بازتوانی در قالب اشتغال فردی و گروهی صورت می گیرد که در این راستا این گروه های همیار طی سال 1400 تشکیل شده اند.

کرمخانی با بیان اینکه به 251 نفر از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی کمک هزینه تحصیلی پرداخت می شود، خاطر نشان کرد: مراکز مثبت زندگی در 14 شهرستان استان در راستای کاهش معضلات اجتماعی فعالیت می کنند تا مدجویان را به خوداتکایی برسانند و از سیستم بهزیستی خارج شوند.

وی گفت: تقریباً 1800 نفر از زنان سرپرست و دختران خودسرپرست تحت حمایت هستند که خدمات کمک هزینه زندگی، کمک هزینه ودیعه مسکن دریافت می کنند.

به گزارش مرصادنیوز، سازمان بهزیستی با حمایت از زنان و دختران و برگزاری آموزش های مختلف در زمینه های خودمراقبتی و تاب آوری اجتماعی، سلامت روان زنان، سلامت خانواده و متعاقباً جامعه را تضمین می کند.

انتهای پیام /

تاب‌آوری و خودمراقبتی؛ کلید رویارویی با بحران‌های زندگی 2
تاب‌آوری و خودمراقبتی؛ کلید رویارویی با بحران‌های زندگی 3
تاب‌آوری و خودمراقبتی؛ کلید رویارویی با بحران‌های زندگی 4
تاب‌آوری و خودمراقبتی؛ کلید رویارویی با بحران‌های زندگی 5
تاب‌آوری و خودمراقبتی؛ کلید رویارویی با بحران‌های زندگی 6