شنبه 31 شهریور 1403

«تبیین حقایق» و «تحقق صلح» مسئولیت رهبران ادیان است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
«تبیین حقایق» و «تحقق صلح» مسئولیت رهبران ادیان است

همزمان با ولادت پیامبر اعظم (ص) و هفته وحدت، بیستمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمان با عنوان «مسیر صلح: گفتگو مبنای همزیستی هماهنگ» در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد و حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از سخنرانان ویژه این رویداد بزرگ دینی بود.

وی در ابتدای سخنان خود، با ابراز خرسندی از برگزاری بیستمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو، ابراز کرد: از میزبان محترم جناب آقای شیخ راویل عین‌الدین ریاست اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه برای دعوتشان سپاسگزارم و سی امین سالگرد تاسیس اداره دینی مسلمان روسیه و انستیتو اسلامی به زعامت و مدیریت ایشان را گرامی می‌دارم. خوشبختانه برادر عزیزم جناب آقای شیخ راویل عین‌الدین تلاش هوشمندانه و عالمانه‌ای برای مدیریت امور دینی مسلمانان روسیه در طول این سه دهه داشته‌اند و امیدوارم در ادامه نیز موفق‌تر از گذشته این مسیر را با یاری خداوند منان طی نمایند.»

وی افزود: در ابتدا مایلم میلاد پیامبر مهربانی و مصلح بزرگ، حضرت محمد صلی الله علیه و آله را خدمت شما تبریک عرض کنم و ابتکار جناب آقای شیخ راویل عین‌الدین را در برگزاری این نشست، همزمان با هفته وحدت را به فال نیک بگیرم. در واقع به تعبیر خود ایشان، این گردهمایی، نشست تقریب مذاهب اسلامی در مسکو است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به علمای دینی، اظهار کرد: اکنون که در روز جهانی صلح قرار داریم و محور گفتگو‌های این نشست نیز موضوع صلح است، مایلم به اختصار چند نکته را خدمت شما تقدیم کنم و تفصیل مطالبی را که در این زمینه نگاشته‌ام را در اختیار دبیرخانه نشست قرار دهم تا در صورت نیاز در مجموعه مقالات منتشر کنند.

ایمانی‌پور با تاکید بر اینکه مفهوم «صلح» ابعاد گسترده‌ای دارد و دامنه‌ی آن از صلح با خویشتن تا صلح با سایر موجودات و کائنات را در برمی‌گیرد، گفت: آنچه مسلمانان در سلام نماز‌های پنجگانه می‌خوانند، مصداقی از التزام مسلمین بر سلم و صلح با خود و دیگران است. اما آنچه در این مجال به آن اشاره خواهم کرد، مسئله‌ی «صلح با آحاد بشر» است.

بر اساس آموزه‌های دینی، تمام انسان‌ها مخلوق خداوند هستند و دارای حرمت و حقوق، و می‌بایست حقوق آنها محترم شمرده شود. اولین گام در مسیر تحقق حقوق انسان‌ها و برقرای صلح میان آنان، گفتگو، همفکری، تعامل و همکاری جمعی برای همزیستی مسالمت‌آمیز است.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با طرح این سوال که صلح در چه شرایطی قابل تحقق و پایدار خواهد بود؟ تأکید کرد: این روز‌ها کلمه «صلح» نیز مانند بسیاری از واژگان با ارزش دیگر، نظیر «عدالت» و «آزادی» به سخره گرفته شده است. مگر می‌شود جمعی را بر جمع دیگر برتری داد و انتظار صلح داشت، مگر می‌شود ظلم را دید و سکوت کرد و به دروغ صلح را فریاد زد و انتظار تحقق آن را داشت؟ مگر می‌شود یک جامعه غنی و بهره‌مند را در کنار یک جامعه ضعیف و عقب نگه داشته شده قرار داد و انتظار صلح پایدار داشت؟ به اعتقاد ما مقدمه‌ی هر صلحی، عدالت است و اساساً صلح غیرعادلانه پایدار نخواهد بود. برخی پا را فراتر می‌نهند و اساساً صلح را از مصادیق عدالت می‌دانند و اعتقاد دارند که عدل و عدالت یک اصل حاکم است و ملاک مقبولیت و پذیرش هر موضوعی است. این ملاک، باید «میزان و سنجه گفتگو» نیز قرار گیرد. گفتگویی نتیجه بخش و موثر است که عادلانه باشد.

حمایت جهان اسلام از ملت مظلوم غزه و فلسطین

وی بیان کرد: امروز مسئله اصلی و محوری جهان اسلام «رنج و ستمی است که متوجه مردم مظلوم غزه و فلسطین است». نسل‌کشی و جنایتی که در غزه صورت می‌گیرد و سکوت و همراهی آمریکا و غرب بر این جنایات بی‌سابقه، پوشالی بودن مفهوم حقوق بشر آمریکایی و استاندارد‌های دو گانه غرب را به رخ جهانیان می‌کشد. علمای اسلام و رهبران ادیان در این برهه از زمان، بیش از هر زمانی مسئولیت دارند. اولاً مسئولیت تبیین حقایق و ثانیاً تلاش بی‌وقفه برای تحقق گفتگو و صلح عادلانه.

ایمانی پور در پایان ابراز امیدواری کرد که گفتگو‌های سازنده در این نشست، زمینه صلح عاجل و عادلانه در سراسر گیتی به ویژه در «غزه‌ی مظلوم» را تسهیل کند.

محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری دینی و هماهنگی گفت وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه جهت شرکت در بیستمین مجمع بین‌المللی مسلمانان با عنوان «مسیر صلح: گفتگو مبنای همزیستی هماهنگ» که 31-30 شهریور 1403 با حضور نمایندگان 48 کشور جهان برگزار می‌شود، به مسکو سفر کرده است.