جمعه 7 اردیبهشت 1403

تجلیل مدیر شبکه نسیم از تهیه کننده «سفیر»

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
تجلیل مدیر شبکه نسیم از تهیه کننده «سفیر»

مدیر شبکه نسیم، با حضور در پشت صحنه برنامه «قاب عاشقی» با اهدای هدیه و لوح تقدیر از سید حسن جلایر، تهیه کننده فیلم سینمایی «سفیر» در چهلمین سال ساخت این فیلم عاشورایی تقدیر کرد.

خبرگزاری میزان - پیش از آغاز بیست‌ویکمین دوره از لیگ برتر فوتبال ایران و در همان ابتدا می‌شد حدس زد کدام مدعیان برای قهرمانی در این فصل از لیگ برتر رقابت خواهند کرد؛ طبق معول سرخابی‌ها به عنوان رقبای دیرینه و سنتی در کنار طلایی‌پوشان اصفهان با توجه به سبقه‌ای که در فصل قبل یا سالیان اخیر داشتند در فهرست مدعیان جای گرفتند.

با شروع فصل و برگزاری چند هفته از مسابقات این گمان به یقین تبدیل شد و عملاً تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان مثلث مدعیان را تشکیل دادند، هرچند در ادامه مشخص شد که در این مسیر تنها نخواهند بود و رسیدن به قهرمانی برای مدعیان چندان راحت نیست.

تیم‌هایی چون گل‌گهر سیرجان، مس رفسنجان و آلومینیوم اراک در این فصل فراتر از انتظار ظاهر شدند و حتی آلومینیوم تا همین چند هفته قبل هم در بالای جدول قرار داشت، اما نتوانست آن روند رو به جلو را حفظ کند و کم کم از جمع مدعیان کسب سهمیه آسیا بازماند. گل‌گهر سیرجان نیز که در شروع فصل رقابت نزدیکی با بالانشینان داشت بعد از حکم کمیته انضباطی مبنی بر کسر 7 امتیاز به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز اُفت شدیدی داشت و شاگردان قلعه‌نویی عملاً روحیه خود را از دست دادند هر چند در 5 هفته اخیر بعد از بازیابی روانی خود با کسب 3 پیروزی و 2 تساوی بار دیگر خود را به جمع بالانشینان نزدیک کردند تا بازهم شانس خود را برای کسب سهمیه آسیایی امتحان کنند.

تیم‌ها تا هفته بیستم رقابت نزدیکی با هم داشتند، اما فاصله استقلال و پرسپولیس رفته رفته با حریفان بیشتر شد به طوری که آخرین تیمی که از این گردونه خارج شد تیم فوتبال سپاهان بود تا تنها دو قدرت فوتبال ایران یعنی استقلال و پرسپولیس در کورس قهرمانی باقی بمانند؛ همان دوقطبی همیشگی فوتبال.

اکنون استقلال با آماری بی‌نظیر و با 48 امتیاز در جایگاه نخست ایستاده است تا بتواند به هشت سال ناکامی در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر پایان دهد. در طرف مقابل پرسپولیس که به دنبال ششمین قهرمانی متوالی در لیگ است و در این مدت نشان داده، دست بردار تصاحب صدر جدول نیست با 45 امتیاز در جایگاه دوم ایستاده و با 3 امتیاز اختلاف در تعقیب استقلال است. اگرچه استقلال مقتدرانه در صدر جدول قرار گرفته، اما یک لغزش کوچک می‌تواند این تیم را در آستانه از دست دادن صدرجدول و حتی قهرمانی قرار دهد.

در ادامه مروری داریم به 10 بازی آینده استقلال و پرسپولیس در لیگ بیستم:

*استقلال

هفته 21: استقلال - گلگهر سیرجان هفته 22: استقلال - صنعت نفت آبادان هفته 23: پرسپولیس - استقلال هفته 24: استقلال - پیکان هفته 25: سپاهان - استقلال هفته 26: استقلال - پدیده مشهد هفته 27: فولاد خوزستان - استقلال هفته 28: استقلال - آلومینیوم اراک هفته 29: مس رفسنجان - استقلال هفته 30: استقلال - نفت مسجدسلیمان

*پرسپولیس

هفته 21: صنعت نفت آبادان - پرسپولیس هفته 22: نفت مسجدسلیمان - پرسپولیس هفته 23: پرسپولیس - استقلال هفته 24: هوادار تهران - پرسپولیس هفته 25: پرسپولیس - پیکان هفته 26: ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس هفته 27: پرسپولیس - سپاهان هفته 28: تراکتور - پرسپولیس هفته 29: پرسپولیس - پدیده مشهد هفته 30: فجرسپاسی شیراز - پرسپولیس

*نکته اول؛ برگزاری 6 بازی از 10 دیدار آخر استقلال در آزادی، شانس بزرگ این تیم

همانطور که مشاهده می‌شود استقلال در 10 هفته پایانی لیگ بیستم 6 بازی را در خانه برگزار می‌کند. از آنجایی که عملکرد استقلال در ورزشگاه آزادی بهتر بوده می‌توان این نکته را شانس بزرگ آبی‌پوشان دانست. در طرف مقابل پرسپولیس فرصت کمی را برای بازی در ورزشگاه آزادی دارد. این تیم در 10 هفته پایانی تنها در چهار بازی خود در ورزشگاه آزادی باید به مصاف حریفان می‌رود که در یکی از این چهار دیدار باید در دربی با استقلال دیدار کند.

*نکته دوم؛ چالش استقلال خارج از خانه، پرسپولیس میزبان بازی های سخت

استقلال در 10 هفته پایانی لیگ برتر 4 بازی سخت خارج از خانه دارد که در یکی از آن‌ها باید در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف پرسپولیس برود و در سه دیدار دیگر باید مقابل تیم‌های سپاهان، فولادخوزستان و مس رفسنجان صف آرایی کند. علیرغم اینکه استقلال مقابل پرسپولیس در دربی به تساوی رسید، اما شاگردان مجیدی موفق شده‌اند سه تیم شهرستانی را در آزادی شکست دهند. استقلال بی‌شک بازی‌های سختی را در خارج از خانه پیش رو دارد و برای اینکه این موضوع صدمه‌ای به روند صدرنشینی این تیم نزند باید بازی‌های خانگی را با برد پشت سر بگذارد.

در طرف مقابل پرسپولیس 4 بازی را در تهران برگزار می‌کند که 2 دیدار از آن را باید به مصاف استقلال و سپاهان برود و در دو دیدار دیگر که باید با پدیده مشهد و پیکان رو در رو شود به نظر کار سختی را پیش رو نخواهند داشت، اما شاگردان یحیی گل‌محمدی در بازی‌های خارج از خانه چندان کار راحتی ندارند و باید مهمان تیم‌های سرسختی نظیر؛ صنعت‌نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان، هوادار، ذوب آهن، تراکتور و فجرسپاسی باشد.

*نکته سوم؛ شباهت امتیازگیری سرخابی‌ها در 10 هفته پایانی نیم فصل اول

استقلال و پرسپولیس در 10 هفته پایانی نیم فصل اول آماری مشابه دارند. دو تیم 7 پیروزی بدست آورده‌اند و 3 بار مقابل حریفان متوقف شده‌اند که حاصل آن کسب 24 امتیاز بوده است، از این رو دو تیم در 10 هفته پایانی شکست‌ناپذیر نشان داده‌اند، اما آمار استقلال یک نکته دارد، استقلال در هفته ششم لیگ برتر مقابل گل‌گهر به تساوی رسیده بود، اما نتیجه این دیدار به دلیل استفاده سیرجانی‌ها از بازیکن غیرمجاز 3 بر صفر به سود استقلال اعلام شد و 3 امتیاز به جیب مجیدی رفت. از این رو شاگردان امیر قلعه‌نویی مقابل استقلال به فکر انتقام شکست انضباطی در دور رفت هستند.

*نکته چهارم؛ حواشی ترمز کدام تیم را خواهد کشید؟

استقلال و پرسپولیس در اواخر لیگ با حواشی گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند. استقلال که تا چند هفته گذشته شرایط ایده‌آلی را تجربه می‌کرد و تقریباً خیال همه را بابت قهرمانی راحت کرده بود با سرباز شدن یزدانی و مرادمند ضربه بزرگی به این باشگاه وارد شد؛ از سوی دیگر رفتار کادرفنی این تیم، تمرکز و روحیه بازیکنان را تحت تاثیر قرار داد.

در آنسوی میدان مشکلات مالی گریبان‌گیر باشگاه پرسپولیس است تا جایی که خیلی از بازیکنان به دنبال مطالبات خود هستند. این حواشی باعث شده بازیکنان پرسپولیس روحیه خود را تا حدودی بابت وعده‌های عمل نشده از دست بدهند. کادرفنی و مدیریت دو باشگاه باید تلاش خود را انجام دهند تا حواشی را از باشگاه دور کنند؛ زیرا تجربه ثابت کرده هرگاه تیمی وارد حاشیه شده از کسب عناوین بازمانده است.

با توجه به روند طی شده باید سرنوشت قهرمان این فصل را در دستان سرخابی‌ها دید و خیال آنها را تا حدودی از این بابت راحت دانست، اما رقابت برای کسب سومین سهمیه آسیایی از لیگ همچنان ادامه خواهد داشت و داغ خواهد بود. تیم‌های سپاهان، مس رفسنجان و گل‌گهر رقابتی شانه به شانه برای کسب سهمیه خواهند داشت از این رو تمام قد برابر استقلال و پرسپولیس صف آرایی خواهند کرد. به نظر می‌رسد در این فصل تقابل تیم‌های بالای جدول مقابل سرخابی‌ها سرنوشت لیگ بیست و یکم را مشخص کند.

گزارش: محمد خواجه‌وند