یک‌شنبه 15 مهر 1403

تخت‌روانچی: اقدمات قهری یکجانبه نماد جنایت علیه بشریت است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تخت‌روانچی: اقدمات قهری یکجانبه نماد جنایت علیه بشریت است

نیویورک - ایرنا - نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تحریم و اقدامات یکجانبه را نماد آشکار جنایت علیه بشریت دانست و از جامعه جهانی خواست برای برطرف کردن آن، اقدام فوری انجام دهند.

به گزارش ایرنا، مجید تخت‌روانچی عصر چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع "اکنون اقدامات یکجانبه پایان یابد"، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: اقدامات اجباری یکجانبه از جمله تحریم‌ها، اقتصاد را مختل، دسترسی به سیستم‌های مالی و ذخایر خارجی و حتی غذا و دارو را مختل می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: برخلاف آنکه برخی کشورهای غربی، نام تحریم هوشمند را به کار می‌برند و مدعی می‌شوند که داروها، مواد غذایی و سایر موارد بشردوستانه از مجازات‌ها معاف هستند، تحریم‌ها به طور نامتناسبی بیشترین آسیب را به افراد بی‌گناه و اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد می‌سازد.

تخت‌روانچی با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره آثار منفی تحریم بر حقوق بشر، ادامه داد: تحریم‌ها کودکان، بیماران، سالمندان و فقرا را هدف قرار داده و پیامدهای بشردوستانه شدید نیز به دنبال دارد که گاهی منجر به بحران انسانی می شود.

وی به آثار منفی تحریم در مقابله با همه‌گیری کرونا هم پرداخت و اضافه کرد: تحریم‌ها در همه‌گیری کووید -19 بسیار خطرناک است چرا که کشوری در امان نباشد، سایر جهان نمی‌توانند امن بمانند و گرنه ویروس همچون آتش‌سوزی، گسترش مییابد و افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری تحریم‌های 40 ساله آمریکا بر مردم ایران، افزود: ایران اکنون با گسترده‌ترین تحریم‌هایی روبرو است که تاکنون بر هیچ کشور دیگری اعمال نشده است. این تحریم‌ها به شدت مانع تلاش ما در مبارزه با کووید -19 شده است.

تخت‌روانچی با بیان اینکه تحریم حقوق بشری کشورها را هدف قرار گرفته است که بر اساس آن همه، حق دارند سطح استاندارد زندگی، بهداشت و رفاه را داشته باشند، ادامه داد: از قضا ابزاری غیرانسانی توسط برخی کشورهایی اعمال می‌شود که همیشه خود را بزرگترین مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند.

وی اضافه کرد: علاوه برآن، تحریم‌ها نقض اصول آزادی تجارت و ناوبری است که تاثیر منفی بر حقوق افراد کشورهای هدف و سایر کشورها دارد. برای مثال، در حالیکه ایران منابع مالی کافی در برخی از کشورها دارد، تحریم‌های غیرانسانی، مانع استفاده آنها حتی برای تجارت بشردوستانه، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مهار کووید -19 و درمان بیماران شده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تحریم‌ها به عنوان مجازات جمعی برای کل مردم را تروریسم اقتصادی دانست و گفت: یک جنگ واقعی که در آن اقتصاد به سلاح تبدیل شده است. با هر سنجشی، اقدامات یکجانبه از جمله تحریم‌ها، غیرانسانی، غیراخلاقی و غیرقانونی و نماد آشکار یک جنایت علیه بشریت است.

تخت روانچی از جامعه جهانی خواست تا اقدامات لازم فوری را در برطرف کردن این اقدامات یکجانبه به عمل آورند.

*س_برچسب‌ها_س*