چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تشکیلات خودگردان فلسطین: توافق امارات هیچ صلحی برای مردم فلسطین به ارمغان نخواهد آورد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تشکیلات خودگردان فلسطین: توافق امارات هیچ صلحی برای مردم فلسطین به ارمغان نخواهد آورد

تهران - ایرنا - "نبیل ابو ردینه" سخنگوی رییس تشکیلات خودگردان ضمن مخالفت با توافق امارات و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این اقدام هرگز موجب توقف طرح الحاق کرانه باختری نخواهد شد و گامی جدی برای دستیابی به یک صلح عادلانه را رقم نخواهد زد.

به گزارش ایرنا، ابوردینه بامداد روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه افزود: امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، هیچ رایزنی یا توافق سیاسی با تشکیلات خودگردان انجام نداده است.

وی ادامه داد: طرح الحاق کرانه باختری در سایه اشغالگری رژیم اسرائیل به قوت خود باقی است و این اقدام امارات را مردود و غیر الزام آور دانست و افزود: این کار، مسائل را پیچیده‌تر خواهد کرد بویژه آن که دولت اسرائیل اخیرا از زبان "بنیامین نتانیاهو" اعلام کرده است که طرح الحاق به تأخیر افتاده و لغو نشده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی لغو این طرح را رد کرده و تنها گفته که این طرح به تأخیر افتاده است.

ابوردینه اظهار کرد: کسانی هستند که به دام "معامله قرن" و "کنفرانس بحرین" افتاده‌اند و کسانی نیز به دام تبلیغات اخیر امارات [مبنی بر این که این توافق مانع از طرح الحاق کرانه باختری می‌شود] افتاده‌اند.

اشاره این مقام تشکیلات خودگردان فلسطین به نشست بحرین دارد که روزهای چهارم و پنجم تیرماه 98 با عنوان جعلی "صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی" در منامه برگزار شد تا مقدمه‌ای برای اجرای معامله ننگین قرن باشد.

وی گفت: اقدام امارات هیچ مشروعیتی به اسرائیل نخواهد داد و آنچه جریان دارد مغایر با طرح ابتکاری کشورهای عربی، قطعنامه 1515 شورای امنیت است که خاک فلسطین را در مرز 1967 اراضی اشغالی می‌داند.

وی با بیان این که اگر آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات بدنبال یافتن راه‌حل صلحی برای صلح هستند، باید این مسأله از طریق تشکیلات خودگردان و "محمود عباس انجام شود، چرا که دیگر روش‌ها همچنان به عنوان هدیه‌ای برای بنیامین نتانیاهو خواهد بود تا به اشغالگری بیشتر فلسطین دست بزند.

وی با بیان این که رهبران فلسطینی از سالهاست، ارتباط و تماس سیاسی با امارات ندارند، افزود: رایزنی در مورد این موضوع از طریق اتحادیه عرب و ابتکار عمل صلح عربی صورت می‌گیرد.

ابوردینه از این اقدام امارات به تکروی و در راستای منافع شخصی این کشور یاد کرد و افزود: این موضع گیری ابوظبی از سوی فلسطینی‌ها و در هیچ سطحی پذیرفتنی نیست، به ویژه آن که این مسأله هیچ صلحی به ارمغان نخواهد آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شکست "معامله قرن" به خاطر عدم مشارکت طرف فلسطینی برای مذاکره و نیز کنفرانس اقتصادی بحرین اشاره کرد و گفت: تحریم این کنفرانس توسط رهبران فلسطینی موجب شکست آن شد.

ابوردینه در پایان گفت: زمانی که اسرائیل مطابق تصمیمات کنفرانس اتحادیه عرب و قطعنامه‌های شورای امنیت از اراضی اشغالی فلسطینی عقب‌نشینی کند و کشور فلسطین به مرکزیت قدس شرقی و در مرزهای سال 1967 تشکیل شود، شاید بتوان عادی سازی را مطابق طرح ابتکاری صلح کشورهای عربی انجام داد.

پیش از این نیز «صائب عریقات» دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفته بود که امارات با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل، طرح صلح کشورهای عربی و حقوق فلسطینی ها را به رایگان تباه کرد.

وی همچنین خواستار انصراف امارات از عادی سازی روابط با اسرائیل شد و افزود: صلح و سازش تنها در سایه پایان اشغالگری صهیونیست‌ها و نه عادی‌سازی روابط و تبادل سفارت‌خانه با آنها محقق می شود.

مقام‌های اماراتی مدعی شده‌اند، این پیمان صلح برای جلوگیری از طرح الحاق کرانه باختری به دیگر سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل صورت گرفته است، اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی لغو این طرح را رد کرده و تنها گفته که این طرح به تأخیر افتاده است.

نتانیاهو با بیان اینکه طرح «گسترش حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری» هنوز مطرح است، اعلام کرد: اسرائیل این طرح را به تأخیر انداخته و آن را لغو نکرده است.

اقدام امارات برای علنی شدن روابط با رژیم صهیونیستی محکومیت بسیاری از کشورهای اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطینی را به دنبال داشته است.

*س_برچسب‌ها_س*