پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تعالی سازمان‌ها، با احترام به دانش و مهارت نیروی انسانی خود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تعالی سازمان‌ها، با احترام به دانش و مهارت نیروی انسانی خود

در دومین همایش روز ملی منابع انسانی در جهاددانشگاهی تاکید شد: بحث توجه به منابع انسانی برای یک روز و یک برهه نیست؛ موضوعی است که باید مورد توجه تمام آحاد یک سازمان قرار بگیرد. اگر مدیر یک سازمان قصد دست یافتن به اهدافش را دارد قاعدتاً باید منابع انسانی را به دید سرمایه انسانی نگاه کند.

به گزارش ایسنا، دومین همایش روز ملی منابع انسانی و تقدیر از جهادگران شاخص در پیشبرد اهداف مدیریت منابع انسانی جهاددانشگاهی با حضور دکتر مهدی باصولی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، دکتر عادل تقوی سرپرست اداره کل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه این نهاد و سخنرانی صاحب‌نظران و اساتید حوزه منابع انسانی امروز (24 فروردین ماه 1401) توسط اداره کل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری این نهاد برگزار شد.

دکتر مهدی باصولی در این همایش اظهار کرد: بحث توجه به منابع انسانی برای یک روز و یک برهه نیست؛ موضوعی است که باید مورد توجه تمام آحاد یک سازمان قرار بگیرد. اگر مدیر یک سازمان قصد دست یافتن به اهدافش را دارد قاعدتاً باید منابع انسانی را به دید سرمایه انسانی نگاه کند.

وی افزود: منابع انسانی محدود به یک روز و یک اداره و یک حوزه نیست؛ یعنی نمی‌توان گفت اداره منابع انسانی یا حوزه پشتیبانی متولی منابع انسانی است. همه ادارات و همه سطوح مختلف در یک سازمان متولی نگه داشت جایگاه منابع انسانی هستند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با تاکید بر این‌که اگر یک سازمان بخواهد به تعالی و اهداف خود برسد قاعدتاً باید به دانش و مهارت نیروی انسانی خود احترام بگذارد و از این دانش استفاده کند، گفت: ضربه خوردن سازمان‌ها درست زمانی است که به نیرو و منابع انسانی خود اعتماد و یا توجه نکردند؛ بنابراین سازمانی مثل جهاددانشگاهی (که مهم‌ترین سرمایه آن منابع انسانی آن است) مانند سایر سازمان‌های مشابه سرمایه‌های فیزیکی و منابع این چنینی ندارد، نیروی انسانی دارد که به آن افتخار می‌کند و این نیروها مایه افتخار کشور هم هستند.

دکتر باصولی تصریح کرد: پیشینیان و بانیان جهاددانشگاهی در تدوین آیین‌نامه استخدامی این نهاد یک مفهوم بسیار غنی را به کار بردند و از واژه عضو استفاده کردند. عضو تداعی کننده خانواده است و ما در جهاددانشگاهی کار نمی‌کنیم، زندگی می‌کنیم، جهاددانشگاهی فرهنگ است که به آن اعتقاد داریم.

وی با اشاره به این‌که ضروری است بحث آموزش، توانمندسازی، رضایت سرمایه انسانی و نگهداشت سرمایه انسانی مورد توجه و مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جهاددانشگاهی روز به روز بالنده‌تر شود قاعده بر این است که توجه آن به منابع انسانی بیشتر و بیشتر شود که این موضوع یک اداره و حوزه را شامل نمی‌شود.

وی در ادامه به بیان چند سیاست برنامه هفتم جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: نگهداشت و ارتقای منابع انسانی و ارتقای مشارکت جهادگران در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، تقویت و تحکیم فرهنگ جهادی، بهبود نظام جبران خدمت و پاداش مبتنی بر عملکرد، ارتقای انگیزه و افزایش رضایتمندی اعضا، ارتقاء نظام جذب و نگهداشت منابع انسانی، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه خدمات رفاهی به اعضا و خانواده‌ها برنامه‌هایی است که در سیاست‌های کلان برنامه هفتم مدنظر قرارگرفته و امیدواریم با تعریف برنامه‌های مناسب این سیاست‌ها را اجرایی کنیم.

فعالیت اداره کل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی

در بخش دیگری از این مراسم دکتر تقوی نیز با ارائه گزارشی از فعالیت اداره کل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی گفت: برگزاری دوره تربیت ارزیاب، تصویب دستورالعمل اجرایی ماده واحده تبدیل وضعیت اعضای غیر هیات علمی، تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی، طرح فرهنگ سازمانی (پروژه طراحی مدل مطلوب اخلاق، ارزش و فرهنگ سازمانی در جهاددانشگاهی)، تبدیل وضعیت ایثارگران، طرح مستندسازی تجارب و دانش مدیران کلیدی جهاددانشگاهی و برگزاری دوره مقدماتی منابع انسانی به‌صورت حضوری و آنلاین برای مدیران و کارشناسان امور اداری و منابع انسانی جهاددانشگاهی بخشی از فعالیت این اداره بوده است.

وی در ادامه در رابطه با استقرار سامانه جامع منابع انسانی و اتوماسیون اداری اظهار کرد: بازدید و آموزش حضوری سامانه در 25 واحد، استقرار زیر سیستم تردد و حضور و غیاب و زیر سیستم احکام از دیگر اقدامات است که در رابطه با سامانه جامع منابع انسانی و اتوماسیون اداری انجام شده است.

سرپرست اداره کل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی بیان کرد: برگزاری و پیگیری جلسات ستاد کرونا و انجام اقدامات در جهت مدیریت سلامت اعضا، برنامه‌ریزی و اجرای طرح واکسیناسیون 1800 نفر از پرسنل و مدرسین واحدهای سازمانی مستقر در تهران، تدوین و اجرای پروژه ارزیابی انتخاب سازمان بیمه‌گر درمان تکمیلی با همکاری پژوهشکده بهداشت، راه‌اندازی مراکز اقامتی و عقد قرارداد با مراکز اقامتی در استان‌ها، عقد قرارداد با آزمایشگاه‌های انجام تست کرونا و ارائه تسهیلات به اعضا نیز از جمله اقدامات دیگری بوده که در اداره خدمات رفاهی و توسعه سلامت سرمایه انسانی صورت گرفته است.

نقش و اهمیت تفکر سیستمی در مدیریت منابع انسانی

در ادامه دکتر محمدجواد ثابت عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی به سخنرانی با موضوع نقش و اهمیت تفکر سیستمی در مدیریت منابع انسانی پرداخت و گفت: برای مدیریت منابع انسانی در سازمان ها انجام برنامه ریزی برای مدیریت، جذب و استخدام، آموزش و توسعه، جبران خدمت، مدیریت عملکرد و کارهای اداری دارای اهمیت است.

وی افزود: توجه به مدیریت منابع انسانی کمک می کند که ما آدم هایی داشته باشیم که بمانند و دلبسته باشند و با بهره وری در سازمان کار کنند و برای مثال تعهد و عملکرد ما باید روی سرچشمه و ریشه های این مساله که افراد، تیم ها و سازمان ها هستند کار کنیم.

آموزش در مسیر خلق نتایج کسب و کار

در ادامه دکتر افشین دبیری مدیر آموزش و توسعه منابع اسنانی گروه مپنا و عضو هیات مدیره انجمن مدیریت منابع انسانی ایران با موضوع آموزش در مسیر خلق نتایج کسب و کار بیان کرد: آموزشی که شما فراهم می آورید باید به شکلی شفاف و پایدار در اجرای استراتژی های کسب و کار نقش داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت نتایج کسب و کار افزود: کسب و کار متخصصان آموش سازمانی، تامین کلاس، ابزارهای آموزشی و یا حتی خود یادگیری نیست، کسب و کار آنها مشارکت در بهبود نتایج کسب و کار است.

اینکه یک سازمان تا چه اندازه قصد دارد در یادگیری سرمایه گذاری کند و دیدگاهش در این باره چیست، به این بستگی دارد که تا چه حدی در یادگیری ابتکار عمل به خرج می دهند و انتظارات مدیریت را برای بهبود عملکرد برآورده می سازد. از هر اقدام یادیگری انتظار می رود که نتایج کسب و کار را تعریف کند.

تقدیر از جهادگران شاخص در پیشبرد اهداف مدیریت منابع انسانی جهاددانشگاهی

در این همایش از جهادگران شاخص در پیشبرد اهداف مدیریت منابع انسانی جهاددانشگاهی تقدیر شد که اسامی آن ها به شرح زیر است:

- مرتضی سیاهکالی مرادی کارشناس امور اداری واحد استان قزوین

- مرتضی رمرودی خجسته مدیر اداره امور اداری و عمومی واحد استان سیستان و بلوچستان

- اشرف سلیمانی مدیر اداره امور اداری و عمومی واحد استان مرکزی

- سمیه ملکی مدیر اداره امور اداری و عمومی واحد علامه طباطبایی

- فاطمه لشنی کارشناس امور اداری مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

- غلامرضا مقدم قلندرآبادی مدیر اداره برنامه ریزی و توسعه پژوهشی واحد استان خراسان شمالی

- مهسا به روش کارشناس راهبرد بهداشت، ایمنی و سلامت سرمایه انسانی اداره خدمات رفاهی و توسعه سلامت سرمایه انسانی

- محمدرضا بابایی گلسفید مدیر اداره امور اداری و عمومی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی

- معصومه یعقوبی مدیر اداره نگهداشت و جبران خدمات سرمایه انسانی دفترمرکزی

- یوسف خزائی مسئول قسمت خدمات پشتیبانی دفترمرکزی

- رضا اردستانی مسئول قسمت پذیرایی و تشریفات دفترمرکزی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در این همایش دکتر محمدمهدی مشیدی معاون توسعه بانک‌ها و خدمات تخصصی (مرکز اطلاعات علمی) به ارائه تجربیات موفق جهادی، دکتر هاشم واعظی (سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه) به سخنرانی با موضوع معنای کار در سرمایه انسانی جهاددانشگاهی (مطالعه موردی: پژوهشگاه رویان) و دکتر شهپر حقیقت (پژوهشکده معتمد) وضعیت اپیدمیولوژیک انتشار کووید -19 و رفتارهای بهداشتی مرتبط در واحدهای جهاددانشگاهی را ارایه کردند.

انتهای پیام