دوشنبه 16 مهر 1403

تعطیلی جمعه به یاری محدودیت‌هایی کرونایی در قم رفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تعطیلی جمعه به یاری محدودیت‌هایی کرونایی در قم رفت

قم - ایرنا - کاهش هر چه بیشتر فعالیت‌ها در سطح شهر از جمله عوامل موفقیت طرح تشدید محدودیت های کرونایی است که این مهم در هفتمین روز اجرای این طرح در قم محقق شد.

روز گذشته اجرای محدودیت‌های کرونایی در قم به دلیل تعطیلی دوچندان اصناف و کاهش تردد بیش از پیش همشهریان در سطح شهر ناشی از شرایط خاص روز جمعه و کاهش ملموس فعالیت ها با موفقیت بیشتری همراه بود.

مشاهدات میدانی از وضعیت شهر قم در روز گذشته نشان از اهتمام بیشتر اصناف و مردم در رعایت محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا داشت که در کنار شرایط خاص روز جمعه، قم را به یک شهر نیمه تعطیل مورد نظر برای کنترل شیوع ویروس کرونا نزدیک ساخته بود.

در این میان باید گفت طی روز گذشته ترافیک معمول خیابان‌های قم نیز به نحو چشمگیری کاهش داشت که همه این عوامل نشان از همکاری ملموس مردم برای به ثمر نشستن اهداف طرح محدودیت‌های کرونایی است.

روز گذشته بر اساس مصوبات طرح محدودیت‌ها، از ورود شمار کمی از همشهریان که برای سپری کردن روز تعطیل خود به بوستان‌های شهر مراجعه کرده بودند نیز جلوگیری شد تا همه چیز مطابق برنامه باشد، در این رابطه باید به سرمای هوا و بحث بالارفتن غلظت آلاینده‌ها در آسمان قم نیز اشاره کرد که به کاهش حضور مردم در مکان‌های عمومی بسیار کمک کرد.

البته در این میان فعالیت جمعه بازارها از جمله نقاط منفی اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در قم بود، تا حدی که یکی از کانال‌های فعال در فضای مجازی استان با استناد به تصاویر ازدحام مردم در یکی از این جمعه بازارها، نوشت: تعطیلی مغازه‌ها و در مقابل آزاد گذاشتن روز بازارها و اعمال تعطیلی کج‌دار و مریز، نشان از عدم توجه مسئولان مربوطه به خطرات کروناست!! اگه بنا به تعطیلی است بایستی برای همه کسبه مساوی باشد.

باید گفت موفقیت اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی همانطور که بارها به آن اشاره شده است وابسته به همکاری متقابل مسئولان و مردم و بهره‌گیری از ظرفیت همه نهادها است که در این میان قم می‌کوشد جز استان‌های برتر در رسیدن به نتایج مورد نظر اجرای طرح باشد.

تاکید استاندار قم بر ضرورت همکاری بسیج در طرح شهید سلیمانی

در همین رابطه استاندار قم، با اشاره به طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر ضرورت همکاری بسیج در طرح محله‌محور و خانواده‌محور مبارزه با کرونا تاکید کرد.

بهرام سرمست در نشست هم اندیشی با فرماندهان و اعضای بسیج ادارات استان قم، با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی با مشارکت بسیج برای مقابله با کرونا گفت: این مساله نشان‌دهنده این است که هر جا پیشرفتی داشته ایم، نتیجه فرهنگ جهاد، ایثار و ازخودگذشتگی است.

وی صیانت از سرمایه های انسانی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: بسیج ادارات در راستای آگاهی بخشی و هدایت کارکنان نقش مهمی می تواند ایفا کند.

وی با بیان اینکه اعضای بسیج ادارات امین مدیران اجرایی هستند، افزود: برای موفقیت برنامه‌ها، نیازمند اعتماد متقابل مدیران و کادر بسیج هستیم که خوشبختانه مدیران اجرایی نیز خود از افراد وابسته به انقلاب اسلامی و خانواده معظم شهدا هستند.

وی اعتماد عمومی را سرمایه نظام جمهوری اسلامی اعلام و اضافه کرد: پشتوانه حضور مردم و سرمایه های انسانی موجب شده است تا بتوانیم از مراحل سخت با موفقیت عبور کنیم.

هشت تن دیگر به جمع قربانیان کرونا در قم افزوده شد

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، روز گذشته درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید -19 در استان قم گفت: در 24 ساعت گذشته و منتهی به هفتم آذر ماه جاری هشت تن کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در این بازه زمانی، 54 تن در اورژانس مرکزهای درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شده اند.

وی با بیان این که در این مدت 39 بستری جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان در استان داشته ایم، بیان کرد: 55 بیمار نیز از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بوده اند، ترخیص شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 403 تن مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال 86 تن از آن ها وخیم است.

ادارات قم باز است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در خصوص نحوه فعالیت ادارات استان گفت: شنبه، ادارات و همه دستگاه‌های ضروری به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.

محمدرضا گروسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره اعمال محدودیت‌ها در رابطه با اداره‌های استان قم بیان داشت: قم نیز جزو استان‌های با وضعیت «قرمز» در سطح کشور است.

وی افزود: با توجه به این‌که دولت به علت تشدید بیماری‌هایی که در استان هایی با وضعیت قرمز، باید مدیریت لازم را داشته باشد؛ استان قم نیز در خصوص ادارات و دستگاه های اجرایی ملزم به این کرده اند که در 2 حالت وضعیت قرمزی که برای دستگاه های ضروری است با 50 درصد حضور و دستگاه هایی که غیرضرور است با یک‌سوم حضور کارکنان به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: شنبه ستاد عالی کرونا با حضور رییس جمهوری تشکیل و پس از آن درباره تعطیلی ادارات تصمیم‌گیری لازم گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک ها نیز بر اساس بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی به کار خودشان بر اساس 50 درصد ادامه می دهند.

غربالگری کرونایی بیش از 8400 مادر باردار در قم

در راستای پیشگیری از بیماری کرونا در مادران باردار به عنوان یکی از گروه‌های در معرض خطر بیش از هشت هزار و 400 مادر باردار در هفته غربالگری می‌شوند.

بر اساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی قم، این مادران توسط ماما_مراقبین و مراقبان سلامت مراکز و پایگاه های سلامت، غربالگری و در صورت لزوم به مرکزهای تشخیصی و یا درمانی ارجاع می شوند.

همچنین برای حفظ سلامت مادران در مراکز و پایگاه های سلامت، آموزش های لازم به صورت تلفنی و یا با استفاده از فضای مجازی و تشکیل گروه های آموزشی توسط مراقبان سلامت ارایه می شود.

ماماها برای بررسی نتیجه سونوگرافی و آزمایش های مادران به صورت غیرحضوری، پاسخگوی مادران هستند و راهنمایی های لازم را انجام می دهند.

همچنین سامانه تلفنی 4030 با حضور ماماهای مجرب به صورت شبانه روزی پاسخگوی مادران باردار است.

قم در حال حاضر جزو شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می‌آید و محدودیت‌ها نیز متناسب با همین شرایط در این استان اعمال‌شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» 24 آذر 98 در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 9 دی 98 به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 4030، 3136 و 190 تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن (ع) در شهرک امام حسن (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار 15 خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*