دوشنبه 2 مهر 1403

تغییرات جدید در وزارت صمت داد تولیدکنندگان کاغذ را درآورد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تغییرات جدید در وزارت صمت داد تولیدکنندگان کاغذ را درآورد

جمعی از فعالان صنعت سلولزی کشور در انتقاد به تصمیم جدید وزارت صمت مبنی بر ادغام دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار در دفتر صنایع منسوجات،‌پوشاک و چرم خواستار بازگشت این دفتر به چارت سازمانی وزارت صمت شدند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از نقاط عطف دولت سیزدهم ورود به بحث تولید کاغذ تحریر بود، آن هم در شرایطی که تولید این کالای استراتژیک در دولت دوازدهم به صفر رسیده بود، تولید کاغذ در ایران موافقان و مخالفانی دارد، اما به‌دلیل وابستگی این کالای استراتژیک به واردات و تأثیراتی که نرخ ارز در بیش از یک دهه گذشته بر آن داشته است، تولید این کالا در کشور باید با یک حرکت جهادی ادامه پیدا می‌کرد.

توجه به مسئله کاغذ از همان ابتدا در نگاه کلان برنامه‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت، دغدغه‌ای که خیلی زود از همان روزهای نخست روی کار آمدن دولت مورد توجه قرار گرفت و رئیس جمهور شخصاً در پروژه‌های عمرانی مرتبط با آن حضور یافته و از نزدیک به بررسی مسئله پرداخت، این در حالی بود که در یک دهه پیش از این، تولید اگرچه به‌عنوان یک مطالبه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، اما مسئولان با سیاست های غلط تولید کاغذ در کشور را به جایی رساندند که نه‌تنها متوقف شد، بلکه کارخانه‌های تولیدی نیز به واردات کاغذ روی آوردند.

تولید کاغذ در کشور حرکتی بود که در دولت سیزدهم سرعت گرفت و امروز اگرچه از جهت تولید هنوز با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم، اما از نظر توجه دولتی به مسئله تولید این کالای استراتژیک، اتفاقات خوبی رخ داده است، انتظار می‌رود که این حرکات در دولت چهاردهم ادامه‌دار بوده و بر شتاب آن افزوده شود‌. در دولت سیزدهم وزارت فرهنگ علی‌رغم اینکه به لحاظ سازمانی وظیفه‌ای برای پیگیری موضوع کاغذ نداشت، اما عمده تلاش ها از جانب این وزارتخانه و وزیر ارشاد دنبال می‌شد، در مقابل وزارت صمت اگرچه نقش اصلی و کلیدی را در موضوع کاغذ باید ایفا می‌کرد، اما چندان پررنگ وارد میدان نشد.

در دولت چهاردهم‌، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مساله کاغذ بیگانه نیست‌، شخص سید‌عباس صالحی در دوره وزارت گذشته خود تلاش‌هایی برای دسترسی سهل ناشران به کاغذ داشته است، اگرچه این تلاش ها عمدتاً در جهت دسترسی به کاغذ وارداتی بوده اما بر کسی پوشیده نیست که شرایط آن دوره با شرایط فعلی در زمینه تولید کاغذ متفاوت است، امروز بخشی از مسیر حرکت جهادی در زمینه تولید کاغذ پیموده شده و برای رسیدن به مقصد که همان خودکفایی در تولید مدنظر رهبری است، مسیر اندکی باقی مانده است. اما در وزارت صمت چه اندازه با مساله و اهمیت تولید کاغذ همراهی وجود دارد؟ در حالی که برخی تصمیمات وزارت صمت حتی در دولت سیزدهم در مسیر تولید کاغذ موانعی را ایجاد کرده بود، حالا خبرها حکایت از تغییراتی دارد که تولیدکنندگان کاغذ را با مشکل مواجه خواهند کرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره این تغییرات به تسنیم می‌گوید: همه می‌دانیم که دولت سیزدهم برای موضوع تولید کاغذ سنگ تمام گذاشت، طبیعتا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مساله تولید کاغذ از دولت چهاردهم نیز انتظار داریم که ادامه‌دهنده راه دولت قبل در این مسیر باشد‌، اما در روزهای گذشته وزیر صمت تصمیماتی گرفته است که به معنای به انزوا کشاندن حوزه سلولزی کشور است.

وی ادامه داد: امروز مطلع شدیم دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار در چارت جدید وزارت صمت با دفتر صنایع منسوجات، پوشاک و چرم ادغام شده است، جای بسی تعجب است که فرمول ناکارآمد سنوات قبل مجدداً تکرار شده است در این جابجایی تنها قربانی اصلی صنعت کاغذ و کارتن است، علی‌رغم تاکیدات در خصوص تولید کاغذ چاپ و تحریر و خودکفایی در این صنعت، دولت‌های گذشته به غیر از دولت سیزدهم فقط به شعارخودکفایی بسنده کرده وهیچ تلاشی برای تولید کاغذ چاپ و تحریر نکرده‌اند، سوال ما این است که وزیر صمت با چه استدلالی تصمیم به این ادغام گرفته است، آیا در این تصمیم از بخش خصوصی و تشکل‌های مربوطه نظرخواهی شده است؟ آیا می شود صنعتی که میلیاردها دلار صادرات دارد، را با صنایع سلولزی در یک طبقه قرار داد و بخواهیم هر دو را با یک چشم نگاه کنیم؟ مطمئنا باید منتظرمشکلات متعدد صنایع سلولزی به خصوص صنعت کاغذسازی در این ادغام‌های جدید باشیم.

وی ادامه داد: وزیر صمت بدون مشورت با بخش خصوصی، دفتر صنایع سلولزی را در صنایع نساجی ادغام کرده است، این ادغام به معنای به انزوا بردن کاغذ و بی‌توجهی کامل به کاغذ است، اگر ما نقطه امیدی برای ادامه‌دار شدن حمایت از کاغذ داشتیم، با این تصمیم وزیر صمت ناامید شدیم.

روند کُند تخصیص ارز برای واردات کاغذ

روغنی ادامه داد: اگر وزرات صمت بنای حمایت از تولید کاغذ را ندارد، خواهش ما این است که اجازه دهند کاغذ زیر نظر وزارت ارشاد برود، اتخاد چنین تصمیم غیرکارشناسی و محدود کردن دفتر صنایع سلولزی نتیجه‌ای جز محدود کردن تولید کاغذ را نخواهد داشت‌، همین دفتر کوچک سلولزی در وزارت صمت هم پاسخگوی نیاز بخش سلولزی و کاغذ ما نبود، اما مستقل بودنش می‌توانست بخشی از مطالبات را پی ببرد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور ادامه داد: آقای وزیر مشخص نیست که چه طرح کارشناسی برای این ادغام دارد؟ چرا با متخصصان صنعت مشورت نشده است؟ این حق قانونی فعالان سلولزی است که دفتر مستقلی در وزارت صمت داشته باشند. این ادغام بی‌توجهی به حوزه سلولزی است. وزیر صمت از بدنه تولید است‌، انتظار ما از ایشان بسیار بالاست، انتظار نداریم بدون توجه به بخش خصوصی چنین تصمیماتی گرفته شود.

وی از ارسال نامه فعالان تولید کاغذ و صنعت سلولزی کشور به معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت و مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: امروز این نامه ارسال خواهد شد و مراتب اعتراض رسمی خود به این ادغام را اعلام خواهیم کرد. هم‌چنین سایر تشکل‌های حوزه سلولزی نیز در نامه‌های جداگانه به وزیر صمت نسبت به این موضوع انتقاد کرده‌اند.