یک‌شنبه 15 مهر 1403

تغییر استراتژی ایران در جنگ با صدام باعث پیروزی کشور شد / مسئولان و مدیران خود را خادم مردم بدانند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تغییر استراتژی ایران در جنگ با صدام باعث پیروزی کشور شد / مسئولان و مدیران خود را خادم مردم بدانند

سردار سرتیپ فتح الله جعفری با اشاره به اینکه تغییر استراتژی در جنگ با صدام باعث پیروزی کشور ایران شد، گفت: این در حالی است که بنی صدر اعلام کرده بود، این نوع جنگیدن دردی را دوا نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، سردار سرتیپ فتح الله جعفری، مسئول مرکز مطالعات دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح و یکی از فرماندهان ارشد دفاع مقدس، صبح امروز در یادواره علمدار شهدای خراسان شمالی، سردار سرتیپ پاسدار شهید رجبعلی محمدزاده اظهار داشت: از استان خراسان شمالی سه هزار شهید به تعداد اعضای یک تیپ در مسیر دفاع از وطن جانشان را فدا کردند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هیچ گاه کشور از نظر قدرت نظامی با ارتش بعثی عراق برابری نداشت، ادامه داد: این ارتش با تجهیزاتی تا بن دندان مسلح و بی رحمانه ای وارد صحنه نبرد شد و 16 هزار کیلومتر از خاک کشور را اشغال کرد.

سردار سرتیپ جعفری با بیان اینکه تمام توان کشور بسیج شد تا بتوانند دشمن را از خاک کشور بیرون کنند، اضافه کرد: زمانی که رزمندگان ایران در عملیات هویزه و نصر موفق نشدند، وضعیت آشفته ای پیش آمد، عراق به پیش روی هایش ادامه داد، در این زمان بنی صدر به امام نامه نوشت که باید جنگ را خاتمه داد و گروگان های آمریکایی را آزاد و پای میز مذاکره بنشینیم.

مسئول مرکز مطالعات دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در شرایطی که در ماه چهارم، جنگ حالت بحرانی پیدا کرد، توان نظامی ایران یک سوم عراق بود و مردم مطلع نبودند که در جبهه ها چه خبر است.

سردار سرتیپ جعفری با اشاره به اینکه اگر بنی صدر مذاکره می کرد، جنگ تمام می شد، اضافه کرد: بنابراین تدبیر فرماندهان جوان در صحنه جنگ این بود که به امام پیام برسانند که ما ناامید نیستیم و می‌توانیم ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تغییر استراتژی جنگ با صدام باعث پیروزی کشور ایران شد، گفت: این در حالی است که بنی صدر اعلام کرده بود، این نوع جنگیدن دردی را دوا نخواهد کرد، اما فرماندهان معتقد بودند که جنگ برای ما فرصت طلایی است.

سردار سرتیپ جعفری با اشاره به اینکه فرماندهان دفاع مقدس به جای تکیه بر تجهیزات، ایمان محوری را استراتژی جنگ قرار دادند، ادامه داد: همچنین جنگ را به جای روزانه، جنگ شبانه و غافلگیرانه با پرهیز از کشتار دشمن پیش گرفتند و با حضور نیروهای مردمی در صحنه جنگ در قالب گردان های سبک، تاکتیکی، رزمی در واقع ادبیات جنگ را تغییر دادند.

مسئول مرکز مطالعات دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: مردم و فرماندهان جوان جنگ را عاشورایی کردند و در یک زمانی که ایران در منتهی الیه ضعف قرار داشت، با تغییر استراتژی از تجهیزات محوری به ایمان محوری راه نجات ارتش ایران در برابر عراق را فراهم کردند.

نیروهای عظیم مردمی در جنگ تحمیلی تبدیل به یک قدرت شد

سردار سرتیپ جعفری خاطرنشان کرد: با حضور نیروهای مردمی از استان ها و شهرهای مختلف با یک ادبیات مشترک گردان ها شکل گرفتند و با سازماندهی نیروهای مردمی، برای فتح خرمشهر پیش آمدند و خرمشهر آزاد شد.

وی یادآور شد: نیروی عظیم مردمی نه تنها مناطق اشغالی را آزاد و یک فرهنگ در کشور ایجاد کرد، بلکه توانست دشمن را در مناطقی تعقیب کند و این تبدیل به یک قدرت شد.

سردار سرتیپ جعفری با اشاره به اینکه مهم ترین مسئله والفجرهشت عبور از الوند بود، خاطرنشان کرد: شهید رجبعلی محمد زاده نیروها و تجهیزات را از این منطقه عبور داد و بعد از آزاد سازی فاو، ارتش عراق به تلافی فاو، مهران را اشغال کرد.

وی عنوان داشت: شهید محمد زاده شجاعانه در مقابله با دشمنان برای رسیدن به هدف با تدبیر و در مقابل نیروهای بسیجی متواضع و مردم داربودند.

سردار سرتیپ جعفری ادامه داد: بسیجی ها و رزمندگان داوطلب پا در میدان مبارزه گذاشتند و با حداقل تجهیزاتی که در دست داشتند، توانستند با ایمان کشور را نجات دهند.

سردار سرتیپ جعفری ادامه داد: ما مسئولان باید یادمان باشد که برای مردم وقت بگذاریم، یک بار دیگر نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را بخوانید و خودتان را همانند شهید محمدزاده که خادم مردم می دانست برای خدمت به مردم آماده کنید.

انتهای پیام /