سه‌شنبه 3 مهر 1403

تقویت نهاد دینی در قم برای شکل‌گیری مرجعیت رمان دینی / دبیرخانه دائمی «روضه‌های داستانی» ایجاد شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تقویت نهاد دینی در قم برای شکل‌گیری مرجعیت رمان دینی / دبیرخانه دائمی «روضه‌های داستانی» ایجاد شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» با موضوع؛ مواجه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (علیه الاسلام) با حضور سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری، سیدمهدی حسینی رییس حوزه هنری استان قم، علی اصغر عزتی‌پاک دبیر7 علمی سوگواره و سیدعلی نقیب دبیر سوگواره در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدا، علی اصغر عزتی‌پاک دبیر علمی سوگواره در سخنانی گفت: ادبیات...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» با موضوع؛ مواجه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (علیه الاسلام) با حضور سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری، سیدمهدی حسینی رییس حوزه هنری استان قم، علی اصغر عزتی‌پاک دبیر7 علمی سوگواره و سیدعلی نقیب دبیر سوگواره در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا، علی اصغر عزتی‌پاک دبیر علمی سوگواره در سخنانی گفت: ادبیات فارسی با ماجرای کربلا و عاشورا عجین است به خصوص در حوزه شعر؛ درحالی که ما در حوزه داستان در این سال‌ها تلاشی نکرده‌ایم تا اینه‌ای برای این واقعه مهم تاریخی باشیم درحالی عاشورا فرهنگی را از جنوب لبنان تا عراق، ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه شکل داده است.

وی با تاکید براینکه داستان درخصوص عاشورا کم‌کاری کرده است، افزود: ویژگی مهم روضه‌های داستانی این است که ابتدا عده‌ای از نویسندگان جمع شدند و این ماجرا را شروع کردند و در ایام کرونا زمانی که مجالس روضه تعطیل شد، نویسندگی از قم پیشنهاد نوشتن داستان از کربلا و عاشورا را دادند و ماجرا طی این چند سال جدی شد و امسال فراخوان سراسری صورت گرفت و نویسندگان در دو بخش روایت و داستان شرکت کردند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: داستان عاشورا چیزی نیست که با چند جشنواره رقم بخورد و برای اینکه به یک جریان تبدیل شود باید استمرار داشته باشد تا نویسندگان بتوانند باورهایشان را در قالب داستان روشن کنند و همراهی و نزدیکی به مردم داشته باشند.

عزتی‌پاک خاطرنشان کرد: نزدیک شدن به مردم یک مسئله‌ی مهم است درحالی که همواره این نقد وجود داشته که نویسندگان از مردم دور هستند؛ امیدواریم این جشنواره به خلق ادبیات ناب، جذاب و خواندنی برای مردم ختم شود و نویسندگان بتوانند اینه‌ای برای کربلا باشند.

وی درخصوص داوری آثار جشنواره گفت: ما در این جشنواره در دو بخش روایت و داستان با تکیه بر فرهنگ بومی و بکر اقوام نقاط کشور میزبان آثار بودیم. در مجموع 130 اثر به دبیرخانه رسید که این آثار توسط زهرا کاردانی و محمد محقق داوری شدند. جشنواره ظرفیت‌هایی را به ما نشان داد که فکر کردیم می‌توانیم از این ظرفیت برای یک گام بلند استفاده کنیم.

این نویسنده با تاکید براینکه ادبیات دینی نسبت انسان را با خدا و ارزش‌های دینی کندوکاو می‌کنند، تاکید کرد: ادبیات داستانی دینی در ایران به وقوع پیوسته است هرچند این اتفاق در دیگر نقاط دنیا صورت گرفته و به‌عنوان مثال ادبیات مغرب زمین وام‌دار کتاب مقدس است لذا هرچه ادبیات دینی جدی‌تر شود، باورهای دینی به کتاب مقدس بیشتر خواهد شد.

عزتی‌پاک از ایجاد دبیرخانه دائمی ادبیات دینی در قم خبر داد و گفت: اولین وظیفه دبیرخانه برگزاری جایزه کتاب سال کتاب دینی در ایران خواهد بود که از بین کتاب‌های منتشر شده آثار را انتخاب و به علاقه‌مندان ادبیات دینی معرفی می‌کند. در کنار آن دبیرخانه کار پژوهشی درباره داستان دینی و تولید کتاب و آموزش دا در دستور کار خواهد داشت.

سپس سعید لشکری گفت: مسئله فراتهران یکی از راهبردهای کلیدی حوزه هنری است تا ظرفیت های نهفته هنر انقلاب که می‌تواند نقطه حرکت دهنده و پیش‌برنده هنر انقلاب باشد را محقق کند.

وی به سه جشنواره دفاتر استان‌های حوزه هنری پرداخت و گفت: جشنواره‌های داستان حماسی، جشنواره ادبی بازآفرینی و سوگواره روضه‌های داستانی از رویدادهای استان‌هاست که به موضوع هویت دینی می‌پردازد که بخشی از ساخت امروز ایران مدیون آن است.

او نادیده گرفتن هویت دینی را از خطاهای تاریخی دانست و گفت: سوگواره روضه‌های داستانی پیوندهای مهم دین و داستان و کربلا به زندگی ما ایرانیان را دامن می‌زند. معتقدیم کربلا تنها یک انگاره تاریخی نیست بلکه مربوط به زندگی امروز ماست و با اتفاقات دیگرمان پیوند دارد لذا مسئله برگزاری این رویداد تکلیف دینی ماست که در حوزه هنری برگزار کردیم.

معاون امور استان‌های حوزه هنری هدف این سوگواره را نزدیک شدن به زندگی مردم دانست و گفت: تمرکز سوگواره موضوع کربلا نخواهد بود و در دوره‌هایدگ بعد به مسائل دین خواهد پرداخت و به رمان و داستان دینی ختم می‌شود و گره می‌خورد چراکه نوع زندگی مردم و دین آن‌ها مهم است و در سوگواره گره خوردن به زندگی مردم مهم است.

در بخش دیگر این نشست شاهمرادی داستان راه یک قالب نو در میان دیگر هنرها دانست و گفت: داستان یکی از محمل‌های مهم روایت زندگی انسان معاصر است و مطالعه آن خیلی کم دردسر از فیلم و سینماست و تنها به یک خلوت نیاز است.

وی داستان را یک دست‌مایه مناسب برای پرداختن به زندگی دانست و تصریح کرد: با شکل‌گیری دبیرخانه این سوگواره همانطور که مرجعیت دینی در قم قرار داده شده است، مرجعت داستان نیز به قم می‌رسد‌.

شاهمرادی وجود نهاد دینی در قم را ظرفیتی مهم برای مرجعیت رمان دینی در این شهر دانست و افزود: تاسیس مدرسه‌های تخصصی داستان با هدف قدرتمند شدن جریان تولید و تربیتی داستان در استان‌ها شکل گرفته است.

در پایان سیدعلی نقیب به جزئیات این سوگواره پرداخت و گفت: افتتاحیه و اعلام فراخوان پنجمین سوگواره فرودین‌ماه امسال در قم صورت گرفت و تا اواخر مردادماه مهلت ارسال آثار بود که نهایتا تا 15 مرداد تمدید شد. سه‌نشست تخصصی در قم، اصفهان و اهواز در این زمینه برگزار شد و اساتید عزتی‌پاک و دیزگاه حضور پیدا کردند.

وی افزود: مجموعا 400 اثر برای دبیرخانه ارسال شد که 220 اثر در بخش روایت و 180 اثر در بخش داستان بود و داوری‌ها در سه مرحله انجام شد و مجموعا 6 برگزیده و شایسته تقدیر معرفی خواهد شد و اختتامیه سوگواره روز نهم مهرماه که روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطین است در سالن شهرداری قم برگزار خواهد شد.