جمعه 28 اردیبهشت 1403

پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر!

بیژن و پیام حیدری دو داور فعال فوتبال ایران هستند که در مجموع 27 مرتبه در لیگ برتر سوت زده‌اند، که از این 14 مرتبه قرعه قضاوت‌شان به 4 تیمی مدعی و پر هوادار لیگ برتر خورده است.

به گزارش "ورزش‌سه"، کمیته داوران فدراسیون فوتبال در فاصله 48 ساعت مانده تا دیدارهای حساس هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر اسامی داورانی که قرار است 8 مسابقه این هفته را قضاوت کنند، اعلام کرد که تمام نگاه‌ها به دو بازی سرنوشت‌ساز هفته خواهد بود؛ یکی بازی پرسپولیس و سپاهان که در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند و دیگری مصاف تراکتور و استقلال که در ورزشگاه یادگار امام تبریز مقابل هم صف آرایی خواهند کرد.

کمیته داوران و در راس آنها خداداد افشاریان در این فصل به شدت از سوی جامعه فوتبال تحت فشار بوده و به همین دلیل بهترین داوران خود را برای قضاوت این دو مسابقه برگزیده است. براین اساس پیام حیدری دیدار تراکتور و استقلال را در تبریز سوت خواهد زد و بیژن حیدری هم ماموریت گرفته تا از همدان به تهران بیاید و مصاف همیشه حساس و حاشیه‌دار سپاهان و پرسپولیس را قضاوت کند.

به همین بهانه نگاهی به قضاوت‌های این دو برادر فوتبال ایران در 24 هفته‌ای که از مسابقات سپری شده، داشته‌ایم؛ نگاهی که البته نکات قابل توجهی درباره این دو داور و قضاوت برای تیم‌های مدعی فاش می‌کند.

در ابتدا نگاهی می‌اندازیم به مصاف‌هایی که این دو داور برای 4 تیم مدعی قضاوت کرده‌اند:

بیژن حیدری پرسپولیس، یک مرتبه (پرسپولیس 0، آلومینیوم اراک 1).  استقلال، سه مرتبه، (استقلال 3 هوادار 2)،(استقلال 4 نساجی 0)،(استقلال 2 مس رفسنجان 2).  سپاهان، یک مرتبه، (استقلال خوزستان 1 سپاهان 3). تراکتور، دو مرتبه، (ملوان 0 تراکتور 0)، (تراکتور 4 هوادار 2).

همانطور که مشخص است بیژن حیدری در مجموع هفت مرتبه برای 4 تیم مدعی لیگ برتر سوت زده است.

دکتر بیژن حیدری دومین قضاوت خود را برای سپاهان و پرسپولیس در طول فصل انجام خواهد داد که نکته جالب شکست پرسپولیس و پیروزی سپاهان بوده و حالا باید دید دومین قضاوت این تیم داور در طول فصل با چه نتیجه‌ای برای سرخپوشان و زردپوشان تمام خواهد شد.

پیام حیدری پرسپولیس، دو مرتبه (پرسپولیس 1 گل گهر 0)،(ملوان 0 پرسپولیس 1) استقلال، دو مرتبه، (گل‌گهر 1 استقلال 1)،(استقلال 1 سپاهان 0).  سپاهان، 4 مرتبه (سپاهان 3 تراکتور 1)،(سپاهان 2 ملوان 3)،(استقلال 1 سپاهان 0)، (سپاهان 1 ذوب آهن 0). تراکتور، یک مرتبه (سپاهان 3 تراکتور 1).

همینطور پیام حیدری نیز به مانند برادرش برای تیم‌های مدعی در فصل جاری لیگ برتر 7 مرتبه سوت زده است.

با این حال قضاوت پیام حیدری در این فصل برای استقلال بد نبوده و آنها موفق به کسب یک پیروزی و یک تساوی با قضاوت این داور شده‌اند. جالب اینکه این داور برای تراکتور فقط یک مرتبه سوت زده که با شکست این تیم همراه بوده است.

جنجالی‌ترین قضاوت بیژن حیدری  دکتر بیژن یکی از آماده‌ترین داوران فوتبال ایران به شمار می‌رود که به ویژه در بازی‌های حساس و تعیین کننده مدیریت و قضاوت خوبی از خود به نمایش گذاشته. با این حال وقتی سوت پایان دیدار پرسپولیس و آلومینیوم به صدا درآمد اهالی فوتبال به 5 اشتباه این داور اشاره می‌کردند و مصاف استقلال و مس رفسنجان هم در شرایطی تمام شد که استقلالی‌ها معتقد بودند ضوت میلاد فخرالدینی از خط رد شده است.

جنجالی‌ترین قضاوت‌های پیام حیدری  برخلاف برادر بزرگ بیشتر قضاوت‌های پیام حیدری در بازی‌های حساس این فصل با حرف و حدیث زیادی همراه بوده است که می‌توان به دو دیدار پرسپولیس برابر گل‌گهر در ورزشگاه آزادی و آن ضربه جنجالی تی‌ورده اشاره کرد و همچنین بازی پرسپولیس و ملوان که مهدی تارتار معتقد بود سرخپوشان از موقعیت آفساید موفق به ثبت تک گل بازی شده‌اند. همچنین پس از پایان بازی سپاهان و استقلال این اردوی اصفهانی‌ها بود که خودش را در جبهه ضرر کرده می‌دید. آنها معتقدند بودند که اخراج ایمان سلیمی دیده نشده و به همین دلیل وقتی نام پیام حیدری برای قضاوت دربی برگشت اصفهان بیرون آمد، شاهد اعتراض سپاهانی‌ها بودیم که خواهان تغییر داور شدند و شاید هم به همین دلیل در طول بازی حیدری با سپاهانی‌ها مهربان‌تر از قضاوت قبلی‌اش بود.

به هر ترتیب حالا دو دیدار سرنوشت‌ساز فصل به بیژن و پیام حیدری سپرده شده؛ دو داوری که فعال‌ترین قاضیان فوتبال کشور هم هستند و باید دید کدام‌شان وقتی سوت مسابقات در روز چهارشنبه به صدا درمی‌آید، توانسته ماموریت خود را به شکل بهتری تمام کند.

پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 2
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 3
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 4
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 5
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 6
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 7
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 8
پیام و بیژن و قضاوت حساس‌ترین بازیهای فصل / سرنوشت فوتبال ایران در دست این دو برادر! 9