شنبه 15 اردیبهشت 1403

تهران قدیم | این مسجد زمان قاجار در تهران ساخته شد / عکس

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
تهران قدیم | این مسجد زمان قاجار در تهران ساخته شد / عکس

تصویر زیر از مسجد سپهسالار در سال 1325 است. مسجد سپهسالار مجاور ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی، در خیابان بهارستان قرار دارد، این مسجد پس از انقلاب جمهوری اسلامی با نام مسجد شهید مطهری نیز شناخته می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمود پاکزاد از اولین عکاسانی است که تاریخ خیابان‌های تهران را مصور و مستند کرده است، البته از جمله شهرهایی که پاکزاد برای عکاسی به آن‌ها سفر کرده می‌توان به اصفهان، شیراز، تبریز، گرگان، اهواز، آبادان، خرمشهر، همدان، آذربایجان، قم، شهرهای شمالی ایران اشاره کرد. پاکزاد در سال 1377 خودش را بازنشسته کرد و در سال 1378 عکس‌های خود را به سازمان اسناد ملی اهدا کرد.

تصویر زیر از مسجد سپهسالار در سال 1325 است. مسجد سپهسالار مجاور ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی، در خیابان بهارستان قرار دارد، این مسجد پس از انقلاب جمهوری اسلامی با نام مسجد شهید مطهری نیز شناخته می‌شود، به‌همراه مدرسه‌ای با همین نام در کنار ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی در خیابان بهارستان واقع شده است.

موسس مسجد مدرسه سپهسالار، میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بوده است که دستور ساخت آن را در سال 1258 صادر کرد؛ اما از آنجا که سپهسالار دو سال بعد یعنی در سال 1260 در مشهد درگذشت، برادرش یحیی خان مشیرالدوله این بنا را ظرف پنج سال (از تاریخ شروع کار) تکمیل کرد.

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899220
تهران قدیم | این مسجد زمان قاجار در تهران ساخته شد / عکس 2
تهران قدیم | این مسجد زمان قاجار در تهران ساخته شد / عکس 3