یک‌شنبه 27 خرداد 1403

توسعه پایدار در گرو داشتن محیط زیست سالم است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توسعه پایدار در گرو داشتن محیط زیست سالم است

یزد - ایرنا - فرماندار مهریز گفت: لازمه توسعه پایدار در گرو داشتن محیط زیستی سالم و ایمن است و برای تحقق آن باید همه به خصوص مردم و تشکل‌ها به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

رضا زارع زاده مهریزی روز چهارشنبه به مناسبت هفته محیط زیست در نشستی در محل طرح تکثیر و پرورش آهو در روستای علی‌آباد چهل‌گزی شهرستان افزود: حفظ محیط زیست یک رسالت همگانی است و به فرهنگ‌سازی گسترده نیاز دارد.

وی ادامه داد: همه باید اداره محیط زیست و متولیان امر را در انجام وظایف حظیری که در بر عهده دارند یاری دهند، چون حراست از آنها به عنوان سرمایه ارزشمند ملی، رسالتی ملی است و همه در قبال آن مسوول هستند.

این مسوول به ظرفیت‌های زیست محیطی مهریز و وجود منطقه حفاظت شده در بخش مرکزی اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون برای حفظ این مناطق اقدام‌های خوبی صورت گرفته ولی قطعا به خاطر اهمیت و گستردگی کار اصلا کافی نیست و به برنامه‌ریزی و فعالیت جدی‌تر نیاز است.

زارع زاده اظهار کرد: برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان در این بخش به فرهنگ‌سازی و کار رسانه‌ای بهتر و بیشتری نیاز داریم و باید همه در کنار هم برای توسعه پایدار بکوشیم که نقش مهمی در تحقق اهداف نظام و دولت دارد.

منطقه کالمند بهادران مهریز در سال 1355 به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از اول خرداد ماه سال 1370 با تصویب شورای عالی محیط زیست به صورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و به منزله حفاظت شده اعلام گردید.

براساس آمارهای موجود تاکنون در استان یزد 800 گونه گیاهی، 190 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شده‌اند.

اهمیت تنوع گونه های استان فقط تعدادشان نیست بلکه خاص بودن آن است این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند و اهمیت تنوع زیستی به خاطر این عوامل است.

67 نیروی محیط بان، مسوولیت مراقبت و محافظت از یک میلیون و 270 هزار هکتار از مناطق تحت حفاظت استان یزد را بر عهده دارند.

پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست با شعار زمان برای طبیعت در سال 2020، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انتخاب شده و در تقویم ملی ایران نیز 16 تا 22 خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شد و شعار ملی امسال با عنوان جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران است.

شهرستان مهریز با 55 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*