یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

تولید 16 میلیون دوز واکسن "پاستوکووک"/ آمادگی برای تولید واکسن‌های "پنوموکوک" و "روتاویروس"

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تولید 16 میلیون دوز واکسن "پاستوکووک"/ آمادگی برای تولید واکسن‌های "پنوموکوک" و "روتاویروس"

مدیرکل روابط عمومی انستیتو پاستور ایران با اشاره به تولید 16 میلیون دوز واکسن پاستور در دولت سیزدهم، از آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای تولید واکسن‌های "پنوموکوک" و "روتاویروس" خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احسان مصطفوی امروز در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا در کشور بانک واریانت‌های کرونا در انستیتو پاستور ایجاد شد و همه سویه‌هایی که در اقصی نقاط کشور شناسایی شده در آن ثبت شده است و گزارشی از بیماران سویه جدید کرونا یا همان JN1 نداشته‌ایم. همچنین طراحی کیت‌های ویژه تشخیص اومیکرون و توزیع آن‌ها در شبکه آزمایشگاهی کشور نیز از دیگر اقدامات انستیتو پاستور ایران بوده است.

وی با بیان این که واکسن پاستوکووک اولین واکسنی بود که مجوز تزریق به کودکان را در کشور پیدا کرد، افزود: واکسن پاستوکووک پلاس نیز به عنوان دوز یادآور همه واکسن‌ها مجوز دریافت کرد.

مصطفوی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر میزان تولید و توزیع واکسن پاستور در دوران کرونا گفت: مجموع واکسن‌های کرونای تولیدشده در انستیتو پاستور در دولت سیزدهم 16 میلیون عدد بوده است و تا قبل از آن حدود یک تا دو میلیون دوز تولید شده بود. قسمت اعظم این واکسن‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم و آمار خرید و توزیع واکسن‌ها را معاونت بهداشتی باید اعلام کند و ما آماری در این زمینه نداریم.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تولید واکسن کرونا در شرکت‌های واکسن‌سازی متعدد در ایران انجام شد؟ بیان کرد: در آن زمان دنیا با کمبود واکسن مواجه بود و بسیاری از مسیرهایی که برای واردات واکسن پیگیری شد به نتیجه نرسید و کشور به این نتیجه رسید که در کنار در دسترس قرار گرفتن واکسن برای مردم، ظرفیتی برای تولید واکسن جهت تهدیدات آینده ایجاد کند؛ البته مجموعه انستیتو پاستور جزئی از نظام سلامت است و سیاستگذاری واکسیناسیون را معاونت بهداشت انجام می‌دهد.

مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور ایران با اشاره به برنامه انستیتو پاستور ایران برای تولید دو واکسن "پنوموکوک" و "روتاویروس" که در حال اضافه شدن به برنامه واکسیناسیون اجباری کودکان هستند، تصریح کرد: در مورد واکسن روتاویروس دو نوع قرارداد انتقال تکنولوژی واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت با شرکت هندی و همچنین قراردادی با یک شرکت دانش بنیان مورد تایید سازمان غذا و دارو در داخل کشور منعقد شده است و زیرساخت تخصیص یافته برای هر دو سناریو در انستیتو پاستور ایران فراهم است.

وی ادامه داد: درباره واکسن پنوموکوک نیز قرارداد انتقال فناوری تولید واکسن با شرکت فینلای کوبا در دی ماه سال 1397 منعقد شده است که در دوران کرونا بر اساس متمم آن، قرارداد انتقال تکنولوژی و تولید واکسن پاستوکووک انجام شد. در تیرماه سال 1401 پروژه احداث ساخت اسکلت بتنی ساختمان تولید واکسن‌های پنوموکوک و کزاز به عنوان بزرگترین خط تولید واکسن‌های پلی ساکاریدی دارای تکنولوژی پوششی با زیر بنای حدود 20 هزار متر مربع آغاز شده است.