شنبه 9 تیر 1403

تکاپوی اصولگرایان برای وحدت / موضع سپاه درباره انتخابات، دعوت به مشارکت است

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
تکاپوی اصولگرایان برای وحدت / موضع سپاه درباره انتخابات، دعوت به مشارکت است

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تکاپوی اصولگرایان برای وحدت

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «این روزها برخی از مدعیان اصلاحات و اعضای دولت آقای روحانی که مسئولیت‌های ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان را بر عهده دارند حلقه‌ای از یک عملیات روانی را به صحنه آورده‌اند و در تبلیغات انتخاباتی برای ایشان با کنایه‌های آنچنانی اعلام می‌کنند که نامزدهای چندگانه جبهه انقلاب در پوشش نامزدهای نیابتی به صحنه آمده‌اند! و برای اثبات ادعای خود می‌گویند که آنها در روزهای پایانی منجر به روز انتخابات، از صحنه بیرون می‌روند!

نامزدهای یاد شده نیز که می‌دانند نیابتی نیستند، برای اثبات جایگاه خود، تاکید می‌کنند که قصد کناره‌گیری ندارند! این گفت و شنید در جریان مناظره‌های انتخاباتی نیز اتفاق افتاده است. و اما، باید توجه داشت که این ترفند روانی برای پیشگیری از ائتلاف نیروهای مورد اشاره است. با این توضیح که آنها را بعد از اعلام عدم کناره‌گیری در حالتی از رودربایستی قرار داده و مانع از ائتلاف و کناره‌گیری آنها شوند! استفاده از این ترفند نیز به وضوح نشان می‌دهد که مدعیان اصلاحات و غربگراها تا چه اندازه از ائتلاف نیروهای انقلاب نگرانند.

و اما، با این توضیح ضروری که شخص آقای پزشکیان را منهای همراهان بد‌سابقه ایشان در دایره انقلاب ارزیابی می‌کنیم، باید گفت؛ ائتلاف نامزدهای جبهه انقلاب یک ضرورت اسلامی و انقلابی است و نادیده گرفتن آن از سوی هرکه باشد، بی‌توجهی آشکار به این مبانی و اصول تلقی می‌شود.

از این روی چنانچه برخی از نامزدها در جریان مناظره‌ها از باقی ماندن خود در عرصه خبر داده‌اند، نباید - خدای نخواسته - کناره‌گیری به نفع دیگری را بی‌توجهی به قول پیشین خود تلقی کنند چرا که انسان‌های متعهد تغییر نظر برای تامین نتیجه شایسته را اقدامی خداپسندانه و بایسته می‌دانند.

از حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه پرسیده بودند «‌آقا! این چه جمله‌ای است که می‌گویند، مرد آن است که از حرفش بر نگردد‌»؟! و امام راحل در جواب فرموده بودند؛ «‌اتفاقاً بر عکس است. مرد آن است که از حرفش برگردد. اگر مطلبی را که بیان کرده مطلب خلافی بوده یا مطلب درستی نبوده است، اگر از حرف خود برگردد، این مرد است‌».»

وطن امروز نوشت: «در صورتی که جبهه انقلاب با یک کاندیدا در دور اول حاضر شود، احتمال پیروزی آن بسیار بیشتر از دور دوم خواهد بود اما اختلافی که اکنون وجود دارد این است که کدام کاندیدا در صحنه بماند، احتمال پیروزی بیشتر است.

با توجه به اینکه اختلاف آرای 2 کاندیدای برتر جبهه انقلاب، اختلاف معناداری نیست و با توجه به اینکه مطابق نظرسنجی‌های مختلف به اندازه رای بالقوه هر کدام، آرای تصمیم نگرفته بسیاری وجود دارد، روشی که در جلسات کارشناسی برای تعیین کاندیدای با شانس بالاتر برای اجماع اتخاذ می‌شود، این است که سبد رای هر کدام از کاندیداها را در صورت انصراف بررسی کنند و کاندیدایی انصراف دهد که کمترین انتقال رای را به سبد کاندیدای رقیب داشته باشد.

مطابق بررسی‌های دقیق انجام‌شده در نظرسنجی‌های مختلف میان آقایان سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی در صورت انصراف کمترین میزان انتقال رای به سبد پزشکیان را دارد و در صورت انصراف قالیباف، 4 برابر میزان انتقال رای جلیلی، رای به سبد پزشکیان اضافه می‌شود که حتی در شرایطی ممکن است به پیروزی پزشکیان در دور اول منتهی شود!

بر همین اساس در جلسات تعیین تکلیف برای ائتلاف و اجماع در جبهه انقلاب، نظر کارشناسی این است که انصراف آقای جلیلی کم‌ریسک‌ترین و نزدیک ترین حالت به پیروزی را رقم می‌زند.

به هر حال، کاندیداهای جبهه انقلاب در شرایطی که از روحانی تا خاتمی در حمایت از کاندیدای رقیب وارد میدان شده‌اند، در آزمونی تاریخی قرار دارند؛ آیا به تکلیف انقلابی و ایثار انقلابی خود عمل می‌کنند یا مانند سال 92 تا آخر در صحنه می‌مانند؟»

جهان نیوز، رسانه نزدیک به زاکانی نوشت: «قطعا زمان آن رسیده که جبهه انقلاب باید با محاسبه درست از سبد آرا کار را با قدرت رای بالایی که دارد در همین مرحله تمام کند و اختلافات داخلی و مشاوره های غلط نباید مانع وحدت بر یک کاندیدا بشود. دو نامزدی که طبق نظرسنجی ها رای بالاتری دارند یعنی دکتر قالیباف و دکتر جلیلی باید کار را تمام کنند. تجربه های تلخ انتخابات سال های گذشته که باعث شد کشور در چاله دولت روحانی بیفتد نباید تکرار شود.

در اردوگاه جریان اصلاحات بوی برگشت به قدرت پیچیده است. به گفته آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات باید از فرصت پیش امده انتخابات زودهنگام نهایت استفاده را ببریم. این افراد با حضور آیت الله رئیسی حداقل تا پنج سال آینده فکر بازگشت به قدرت را هم نمی کردند.

جبهه انقلاب و دو نامزد رای بالای آن باید بدانند که امروز بزنگاه تصمیم است تا دولت سوم روحانی برنگردد و راه رئیسی ادامه پیدا کند. همه شرایط آماده است تا روز شنبه یکی از نامزدهای جبهه انقلاب به عنوان ادامه دهنده راه شهید رئیسی به مردم معرفی شود. حماسه روز هشتم تیر باید تکمیل کننده تشییع چندین میلیونی شهید رئیسی باشد و رئیس جمهور منتخب با آرای بالا در پاستور جهت ادامه راه شهید جمهور مشغول به کار شود.»

روزنامه جوان: تمایل اصلاح طلبان به مشارکت، غیردموکراتیک است!

روزنامه جوان نوشت: «تمایلات اصلاح‌طلبان عجیب و غریب است. اکنون تمایل دارند که مشارکت حداکثری شود با اینکه دورکردن مردم از صندوق‌های رأی اگر مبنای اقتصادی داشته باشد، بی‌ارتباط با سه‌دهه حضور آنان در قدرت نیست؛ و اگر سیاسی و اخلاقی باشد، چرا نباید آن را اثر سیاه‌نمایی‌ها و تحریم‌های مکرر خود در انتخابات‌های گذشته بدانند؟! اما این تمایل‌شان به مشارکت هم یک چیز غیردموکراتیک و حتی شیطانی است.

خاتمی که انتخابات قبلی را به بهانه «ماندن کنار مردم» تحریم کرد، اکنون دوباره به بهانه «ماندن کنار مردم» و در یک پیام خالی از هرگونه ارزش‌های دینی و انقلابی دعوت به مشارکت می‌کند. باطن پیام او، اما بر زبان برادرش که در گردهمایی طرفداران نامزد اصلاح‌طلب سخنرانی کرد، جاری شد، آنجا که گفت «ما در هر انتخاباتی شرکت نمی‌کنیم.

ما رأی می‌دهیم نه برای مشروعیت‌بخشی به چیزی و نه برای خوشامد کسی»! این تفکر، «استبداد رأی» است. این «دیکتاتوری دموکراسی‌خواهان» است. اسمش هرچه هست، دموکراسی‌خواهی نیست. وقتی هم عصبانی می‌شوند - که این روز‌ها زیاد عصبانی شده‌اند - نه برای مردم است، نه برای ایران، نه اخلاق، فقط از آن جهت است که می‌بینند آن مشارکت حداکثری که می‌پندارند با آن پیروز می‌شوند، به‌رغم سخنرانی‌های آنان هنوز در دسترس نیست.»

موضع سپاه درباره انتخابات، دعوت به مشارکت است

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر فرامین امام راحل و رهبری مبنی بر عدم دخالت و حمایت سپاه از اشخاص و جناح‌های سیاسی در انتخابات گفت: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت از آحاد ملت برای مشارکت حداکثری، کمک به تضمین امنیت و سلامت و ممنوعیت پاسداران در ورود مصداقی به انتخابات است.

به گزارش ایسنا، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی ترسیم شرایط و محیط داخلی منطقه‌ای و بین المللی و مولفه‌های تاثیرگذار بر انتخابات را از جمله ضرورت‌های پیش از انتخابات دانست و با تاکید بر اهتمام آحاد فرماندهان و کارکنان سپاه به فرامین و تدابیر حضرت امام و رهبری معظم انقلاب پیرامون رویکرد و رفتار انتخاباتی پاسداران گفت: فرامین امامین انقلاب برای فرماندهان و کارکنان سپاه، حجت شرعی و وظیفه قانونی است و در حوزه انتخابات دلالت بر عدم حمایت از اشخاص و جناح‌های سیاسی دارد؛ در واقع هرگونه ورود له و یا علیه نامزدهای انتخاباتی با منع شرعی و قانونی روبرو است.

مسئول روابط عمومی کل سپاه تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری هر شخصی مورد اعتماد و رای مردم قرار گیرد، مورد حمایت، همراهی و همکاری سپاه خواهد بود و این راهبرد در دولت‌های گذشته با گرایش‌های مختلف و رایج سیاسی کشور دستور کار این نهاد قرار داشته است و بر این اساس مدد رساندن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سپاه برای کمک به دولت‌ها در دستیابی به اهداف بزرگ انقلاب اسلامی و ملت سربلند ایران را رسالت دائمی و غفلت ناپذیر خود می‌دانیم.

نتایج یک نظرسنجی

مؤسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، چهار موج پیمایش تلفنی از جامعه آماری همه افراد 18 سال و بیشتر در کل کشور انجام داده است.

برای جمع‌آوری داده‌ها از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت استفاده شده؛ به‌نحوی که جمعیت کل کشور پوشش داده شده است. موج چهارم در بازه زمانی 2 تا 4 تیرماه 1403 با حجم نمونه 1100 نفر (با حداکثر خطای 3 درصد و اطمینان 95 درصد) اجرا شده است.

به‌منظور سنجش تصمیم مردم برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از پاسخگویان سؤال شده است؛ «‌در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده، برخی از مردم شرکت می‌کنند و برخی شرکت نمی‌کنند؛ شما چطور؟». در موج چهارم این پیمایش 45/7 درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، 31/6 درصد در این خصوص مردد بوده و 22/6 درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات پیش‌ِرو شرکت نخواهند کرد.

چرا مواضع سلبی نامزدها بیشتر از واضع ایجابی است؟

خراسان نوشت: «مرور مباحث انتخاباتی دو هفته اخیر نشان می دهد که همچنان بعد سلبی ماجرا بر بعد ایجابی غلبه دارد. نامزدها می خواهند خود را از برچسب های منفی دور نگه دارند و برچسب منفی به رقیب خود بزنند. نامزدها در معرفی خود بیش از آن که بگویند که هستند و چه خواهند کرد، می گویند که نیستند و چه نخواهند کرد.

هرچند این رویکرد سلبی، شدت و ضعف دارد و نمی توان همه نامزدها را به یک اندازه دارای رویکرد سلبی و فقدان رویکرد ایجابی دانست اما سوال اساسی این است که چرا عالم سیاست ورزی و فضای انتخاباتی در کشور ما به این سمت کشیده شده است؟

شاید بتوان مسئله را در ایجاد شکاف بین نخبگان و سیاستمداران دانست. حتی نخبگانی هم که وارد عرصه سیاست ورزی می شوند، برخی آلوده به رفتارهای پوپولیستی یا سیاست ورزی با ادبیات خشن می شوند. این شکاف از این باب ایجاد می شود که در کشور گفت و گوهای جدی بر سر مسائل کلیدی و اساسی صورت نمی گیرد و معمولا در بزنگاه ها احساس می شود که باید به سراغ گفت و گوهای صریح نخبگان دارای دیدگاه های متفاوت رفت.

به عنوان نمونه پس از اعتراضات منجر به اغتشاشات در پاییز 1401، صداوسیما که در بسته ترین شرایط خود در سال های اخیر به سر می برد و نوعی یک دست شدن در تیم اداره و حتی مجری های برنامه های تلویزیونی دیده می شد، سراغ گفت و گوهای جدی بین طیف های مختلف نخبگان در موضوعات متنوع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رفت. همین گفت و گو ها به دلیل رویکرد باز در دعوت از مهمانان گاهی با گرایش های تند سیاسی و فرهنگی بسیار دیده شد و گاهی در روزهای بعد محل بحث محافل فکری و رسانه ای قرار می گرفت.

با این حال همین رویکرد هم چندان ادامه نیافت و ضعیف شد.

همین خلأ ورود نخبگان به مباحث سیاسی و فرهنگی و غفلت از ایجاد فضای تضارب آرا و آن چه که سال ها قبل رهبر معظم انقلاب در قالب مفهوم کرسی های آزاداندیشی مطرح فرموده بودند، موجب شده است تا حرف اول در صف آرایی های انتخاباتی را نه رویکردها بلکه افشاگری ها و بحث های حاشیه ای درباره افراد بزند و در چنین شرایطی تخریب و شایعه بیش از اندیشه و برنامه ارج و قرب می یابد.»

***

توضیحات وزیر کار درباره واریزی برای بازنشستگان

به گزارش برنا، سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره واریزی علی‌الحساب به حساب بازنشستگان عنوان کرد: احکام بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی را صادر خواهیم کرد.

وی افزود: دولت منابع پرداخت علی‌الحساب را برای بخشی از صندوق‌ها تامین کرده است و برای صندوق تأمین‌اجتماعی هم بحث شد، چون گفته شده از محل فروش سهام شرکت‌ها این منابع تأمین شود و به محض اینکه منابع بیاید، پرداخت انجام می‌شود.

وزیر کار گفت: دستور آقای مخبر این بود تأمین منابع با قید فوریت صورت بگیرد؛ امیدواریم شرمنده بازنشستگان نشویم. قانون و مصوبه دولت درباره پرداخت، علی‌الحساب تامین و پرداخت خواهد شد. در ادامه هم احکام را صادر می‌کنیم و معادل احکام، پرداخت‌ها انجام خواهد گرفت و آنها که کمتر گرفته‌اند اصلاح خواهد شد.

تعداد واجدین حق رای در انتخابات

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: همه پیش بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات از جمله امنیت انتخابات دیده شده است. امروز روز آخر تبلیغات است و فردا تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی ممنوع است. برخی گزارش ها وجود دارد که عده ای فردا قصد تبلیغات در فضای مجازی را دارند که این کار صحیح نیست و نباید اتفاق بیفتد. اخلاق انتخاباتی باید رعایت شود.

وزیر کشور گفت: به ستادهای انتخاباتی نامزدها توصیه کرده ایم از تخریب و اتفاقات ناهنجار جلوگیری کنند و براساس ضوابط قانونی اقدام کنند، زیرا این اقدامات آنها رصد می شود و بعدا از مراجع قانونی گله‌مند نشوند. تا الان تخلف جدی از خود داوطلبان نداشتیم اما از سوی ستادها برخی گزارش ها وجود داشته است ولی ما هم با اغماض دنبال می کنیم.

وزیر کشور درباره تعداد واجدان شرایط رای دادن، خاطرنشان کرد: تقریبا همان تعداد انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی 61 میلیون نفر که ممکن است چند 10 هزار نفر افزوده شود.

وحیدی در خصوص زمان اعلام نتایج، گفت: بعد از پایان انتخابات، شمارش آغاز و تلاش می شود در اسرع وقت نتایج اعلام شود.

***

تعیین تکلیف کمیسیون‌های تخصصی مجلس به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد!

حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت و گو با ایرنا گفت: تعیین تکلیف و ارائه لیست نهایی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته آینده انجام می شود.

پیش از این بنا بود تا در هفته جاری نتیجه اعتراضات نمایندگان به امتیازبندی‌ها به منظور عضویت در کمیسیونها و ارائه لیست نهایی اعضای کمیسیونهای تخصصی مجلس انجام شود.

در روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان عنوان می کردند که فعالیتهای مجلس تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و تعیین ترکیب اعضای کمیسیونهای تخصصی مجلس پس از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد.

***

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده فساد در فوتبال

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال (مس رفسنجان) گفت: دستگاه قضایی به محض دریافت گزارش در خصوص هر موضوعی ورود جدی دارد. در هر موردی که گزارش و جریانی به صورت خاص از بخش‌های مختلف واصل شده در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: در خصوص پرونده باشگاه مس رفسنجان تاکنون 8 نفر بازداشت شدند که از این تعداد 4 نفر با قرار تامین آزاد شدند و 4 نفر در بازداشتند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از افرادی که به نوعی با ادعای نفوذ در کمیته داوران مبادرت به اخذ تعدادی سکه کرده بود احضار و به اتهام کلاهبرداری روز یکشنبه سوم تیرماه بازداشت شد. عمده اتهامات افراد بازداشت شده تحصیل مال نامشروع است و در وقت قانونی اطلاع رسانی انجام می‌شود. این افراد شامل مدیر عامل وقت باشگاه، رئیس سابق کمیته داوران، رئیس اسبق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال، رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان و دو گزارشگر ورزشی هستند. گزارش اولیه را خود باشگاه مس رفسنجان به مراجع مربوطه اعلام کرده است.

***