شنبه 8 اردیبهشت 1403

تکرار ادعاهای بی اساس آمریکا و انگلیس علیه ایران در شورای امنیت

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تکرار ادعاهای بی اساس آمریکا و انگلیس علیه ایران در شورای امنیت

اقتصادنیوز: نمایندگان آمریکا و انگلیس در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ، خواستار اقدام سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی دریانوردی سازمان ملل در این باره شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آمریکا و انگلیس در ادامه ادعاهای خود علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های انصارالله یمن، از بازرسی دریانوردی سازمان ملل خواستند که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از آن‌چه انتقال موشک‌های ایرانی به بنادر تحت کنترل انصارالله در غرب یمن می‌خواندند، انجام بدهند. نمایندگان آمریکا و انگلیس در پی شلیک یک موشک توسط انصارالله یمن و برخورد آن با یک کشتی در نزدیکی شهر عدن در جنوب یمن در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن مطرح شد. نیروهای آمریکایی در پی این حمله، موشک‌هایی را علیه فرودگاه بین‌المللی حدیده در یمن شلیک کردند.

خبر مرتبط کره جنوبی و آمریکا قدرتشان را به رخ کره شمالی کشیدند

اقتصادنیوز: نیروی هوایی ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور امروز (جمعه) به همراه هواپیماهای آمریکایی، رزمایش مشترکی را با سلاح‌های جنگی در مناطق غربی شبه جزیره کره و در پاسخ به تهدید موشک‌های کروز و توپخانه کره‌شمالی برگزار کردند.

حملات انصارالله یمن در پی جنگ غزه علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدان آن در دریای سرخ و خلیج عدن، از جمله آمریکا و انگلیس که به حمایت از اقدامات نظامی آن می‌پردازند، انجام شده است. انصارالله گفته است این حملات تا زمان متوقف شدن جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه ادامه می‌یابند. آمریکا و انگلیس، در مدت گذشته، اقدامات انصارالله یمن در حمایت از مردم فلسطین را بهانه‌ای برای حملات متجاوزانه علیه یمن قرار دادند. در پی ادعاهای غرب مبنی بر حمایت تسلیحاتی و مالی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها، مقامات ایران تاکید کردند که گروه‌های مقاومت به طور مستقل و طبق صلاحدید خود عمل می‌کنند و ارتباط ایران با آن‌ها نوعی اتحاد است. با این حال، «رابرت وود» نماینده آمریکا در سازمان ملل از سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی سازمان ملل خواست که اقدامات بیشتری برای متوقف کردن آن چه عرضه تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن عنوان می‌کرد، شود. این در حالی است که "امیرسعید ایروانی" نماینده ایران در سازمان ملل، اوایل اسفندماه درباره ادعاهای آمریکا علیه ایران پیرامون اقدامات انصارالله یمن و دریای سرخ گفته بود که ایران این اتهامات بی‌اساس را قاطعانه رد می‌کند و آن‌ها را بهانه‌ای می‌داند که آمریکا از آن برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیرقانونی و تجاوز نظامی خود به یمن استفاده می‌کند. ایروانی تاکید کرد که ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های 2140 (2014) و 2216 (2015) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات، انجام نداده است. ایروانی گفت: علاوه بر این، ایران همواره از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد. «جیمز کاریوکی» معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز با تکرار ادعای آمریکا گفت: گزارش‌ها درباره دور زدن این بازرسی‌ها و تحقیقات توسط کشتی‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده‌اند. تمامی کشتی‌هایی که وارد حدیده می‌شوند، باید پایبند باشند و به این سازوکار سازمان ملل گزارش بدهند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تکرار ادعاهای بی اساس آمریکا و انگلیس علیه ایران در شورای امنیت 2