شنبه 7 مهر 1403

جای خالی پانتومیم در عرصه هنر‌های نمایشی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جای خالی پانتومیم در عرصه هنر‌های نمایشی

کارگردان نمایش «کاغذ کثیف» گفت: کودکان کار همواره با مشکلات بسیاری مواجه هستند و جای پانتومیم در هنرهای نمایشی خالی است‌.

نمایش «کاغذ کثیف» به کارگردانی سلمان شفیعی و نویسندگی علی عباسی از سه‌شنبه 18 مهر، در دومین روز از دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان روی صحنه می‌رود.

سلمان شفیعی درباره داستان این نمایش گفت: «نمایش «کاغذ کثیف» درباره دو کودک کار است که در خیابان مشغول به کار هستند تا از این طریق امرار معاش کنند. در این حین یکی از بچه‌ها دچار حادثه می‌شود و مواجهه با این موضوع، قصه را پیش می‌برد.»

شفیعی در ادامه به هدف اصلی اجرای این نمایش اشاره کرد و افزود: «باید بچه‌های کار را دریابیم. این بچه‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند و نمی‌توانند زندگی درستی داشته باشند. هدف ما تلنگری به مخاطب بود تا بیش از گذشته حواسش به این قشر از جامعه هم باشد.»

این کارگردان توضیح داد: «کار با بچه‌ها بسیار سخت است و من نیز در این نمایش دو بازیگر کودک دارم که تلاش کردیم به شکل و شیوه‌ای جدید آن‌ها را با فضای پانتومیم آشنا کنیم و کار را به اجرا برسانیم.»

در ادامه وی درباره جایگاه فعلی این گونه نمایش‌ها گفت: «جای پانتومیم در عرصه هنر‌های نمایشی بسیار خالی است و ما هنرمندان بسیاری داریم که به این عرصه علاقه‌مند هستند، اما هنوز آن‌طور که باید در این عرصه جایگاه خود را نیافته است و می‌توان با برگزاری جشنواره پانتومیم و ادامه این راه، مسیر را برای افراد بیشتری هموار کرد و پانتومیم را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.»

این هنرمند افزود: «امیدوارم برگزاری جشنواره پانتومیم ادامه‌دار باشد و تعداد افراد بیشتری در این جشنواره حضور یابند.»

شایان ذکر است دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنر‌های نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنر‌های نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و ارگان‌های استانی زنجان به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر