سه‌شنبه 1 خرداد 1403

حضور 80 دانشجوی بین الملل در جشنواره ملی سلامت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
حضور 80 دانشجوی بین الملل در جشنواره ملی سلامت

رئیس سازمان امور دانشجویان از برگزاری جشنواره ملی سلامت با حضور دانشجویان ایرانی و بین الملل خبر داد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به برگزای اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان در دانشگاه تهران اظهار داشت: تا سال گذشته بحث این بود که صرفاً با شیوه های درمانی و واکنشی نمی شود بحث مربوط به حوزه سلامت را هدف گرفت و اطمینان پیدا کرد که زیست سالم دانشجویی در دانشگاه کشور اتفاق می‌افتد.

داداش پور ادامه داد: البته این به معنای آن نیست که اتفاقات بدی در جامعه دانشگاهی کشور می افتد، جامعه دانشگاهی مانند کل جامعه است و ممکن است در حوزه دانشگاهی با یک سری مشکلات و آسیب هایی مواجه باشیم. بنابراین برای اینکه آنها را درمان کنیم و بتوانیم زیست سالم دانشجو را ترویج کنیم، نیازمند تغییر در نگرش ها و رویکردها هستیم.

وی افزود: بحث ما این است از حوزه درمان به حوزه پیشگیری حرکت کنیم و به جای اینکه فقط افراد آسیب دیده را ببینیم، جامعه هدف تمام دانشجویان کشور باشند.

معاون وزیر علوم گفت: جشنواره ملی سلامت موضوع محوری دفتر مشاوره سلامت و سبک زندگی هم هست، سلامت برای همه دانشجویان در همه دانشگاه‌های کشور هدف اصلی باشد؛ یعنی پیشگیری، توجه به زیست سالم دانشجویی، توجه به اینکه به سمت دانشجویان برویم و از آنها استقبال کنیم به جای اینکه آنها صرفاً در زمانی که احیانا آسیب دیدند، به سراغ ما بیایند.

وی با بیان این که در حوزه سلامت چهار حوزه مشخص است، گفت: یکی از این حوزه ها بحث سلامت و سبک زندگی است که موضوع بسیار مهمی است. بنابراین نگاه ما فقط بحث لایه های رویی جامعه نیست، یعنی این که منتظر نباشیم اتفاقی بیفتد و بعد به سمت درمان برویم. در واقع جهت گیری سبک زندگی خانواده محوری، بهداشت، الگوی مصرف، کارآفرینی و اشتغال یا توانمندسازی اقتصادی است که دنبال می کنیم.

داداش پور ادامه داد: محور دوم در حوزه سلامت حوزه و دانشگاه با رویکرد بحث دانشجویی، مشاوره درمانی، تشکلی و ورزشی و محور سوم در حوزه سلامت و فناوری با رویکرد دانش بنیان است. در این حوزه بحث فضای مجازی و رسانه، سلامت دیجیتال با توجه به تحولاتی که در حوزه هوشمندسازی صورت گرفته یا تحول در عرصه فضای مجازی و فناوری اطلاعات یا فناوری‌های پیشرانی که می‌توانند سلامت ما را متاثر کند یا از ظرفیت آنها برای بهبود سلامت استفاده کنیم، مطرح است. در نهایت محور چهارم سلامت با آینده پژوهی است که در اینجا چهار موضوع پسا کرونا، مدیریت راهبردی، تعلیم و تربیت و محیط زیست برجسته شده است.

وی گفت: امسال 80 نفر مهمان از دانشجویان بین المللی در جشنواره ملی سلامت حضور دارند. هدف از دعوت از دانشجویان بین الملل این است که با استفاده از ظرفیت آنها سال آینده جشنواره بین المللی سلامت کلید بزنیم. زمانی که دانشجویان بین المللی در کشور حضور پیدا می کنند باید خطوط مربوط به حوزه سلامت و پروتکل های بهداشتی مورد توجه نظام سلامت کشور را رعایت کنند.

داداش پور افزود: از این فرصت استفاده می کنیم جشنواره ملی سلامت را به سمت بین المللی سوق دهیم تا دانشجویان بین الملل هم در ذیل این جشنواره نقش خود را ایفا کنند.

رییس سازمان امور دانشجویان درباره خودکشی دانشجویان گفت: خبرهایی بود که در رسانه ها اعلام شد و چیزی دیگری نبود. اگر در سطح جهان هم بررسی کنید از این اتفاقات می افتد. یکی از برنامه های اولویت دار ما این است که تا می توانیم خودآسیب رسانی را به حداقل برسانیم که البته با کمک همکاران مراکز مشاوره موفقیت های زیادی بدست آمده است.

وی درباره مشکلات دانشجویی در حوزه سلامت گفت: مهمترین مشکللات در حوزه سلامت دانشجویان، تحصیلی و آموزشی است. اگر این مشکلات تحصیلی و آموزشی ادامه پیدا کند تبعات آن در حوزه‌های دیگر مانند افسردگی خود را نشان دهد. مشکلات تحصیلی و آموزشی در دانشگاه های کشور بعد از دوران کرونا رواج پیدا کرد و به همین خاطر طرح پاد برای کمک به حل مشکلات دانشجویان از نظر تحصیلی و آموزشی اجرا می شود. در این زمینه معاونت های آموزشی دانشجویی و همچنین مراکز مشاوره برای به حداقل رساندن مشکلات تحصیلی و آموزشی دانشجویان با یکدیگر همراهی می کنند.

وی گفت: البته بخشی هم ممکن است به زیرساخت های آموزشی قبل از دانشگاه مربوط باشد. ولی واقعیت این است که دوره کرونا دوره خوبی نبود و باعث شد در این حوزه به خاطر اینکه عموما دانشگاه در حوزه فضای مجازی برنامه های آموزشی را ارایه می کرد، دچار آسیب هایی شویم.