یک‌شنبه 27 خرداد 1403

حمایت اتاق بازرگانی ایران از سیاست جدید ارزی دولت

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
حمایت اتاق بازرگانی ایران از سیاست جدید ارزی دولت

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم خرداد 1354؛ 600 پزشک هندی و فیلیپینی به روستاها اعزام می شوند

برای انجام خدمات بهداشتی و درمانی در روستاهای کشور سازمان سپاه بهداشت - بیمه اجتماعی روستاییان و درمانگاه‌های وزارت بهداری درهم ادغام شدند.

پزشکان خارجی که به استخدام ایران درمی‌آیند، در خانه‌های پزشک روستایی مستقر می‌شوند.

دکتر امامی، مدیرکل سپاه بهداشت اعلام کرد: با ورود 600 پزشک هندی و فیلیپینی که در سال گذشته به استخدام وزارت بهداری درآمده‌اند و در حال حاضر مشغول فراگیری زبان فارسی می‌باشند، کادر این مراکز درمانی بهداشتی نیز تامین می شود این پزشکان خارجی تا یک ماه دیگر به ایران خواهند آمد.

چهارم خرداد 1374؛ تصمیمات جدید درباره گشایش حساب ارزی

برای تامین ارز موردنیاز کالاهای وارداتی، مسافران، بیماران و دانشجویان تصمیمات تازه‌ای ازسوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شد.

به موازات تصمیمات اخیر دولت در جهت تنظیم بازار ارز و کوتاه کردن دست دلالان، واسطه‌ها و قاچاقچیان از معاملات غیرقانونی ارز، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات زیر را در ارتباط با ارزهای صادراتی فراهم کرده است.

1- فروش ارز برای واردات کالا از طریق گشایش اعتبار پس از اخذ پروفورم، ثبت سفارش در وزارت بازرگانی و اخذ سایر مجوزهای لازم از دستگاه‌های ذیربط با نرخ هر دلار معادل 3000 ریال.

2- ادامه فروش ارز مسافری از طریق شعب بانک ملی ایران.

3- فروش بلیط هواپیما به ریال برای کلیه مسیرهای مورد درخواست متقاضی.

4- امکان گشایش حساب ارزی توسط بانک‌ها برای عموم. این حسب‌ها با رعایت شرایط مربوطه از سود متعارفی برخوردار می‌باشند.

حمایت اتاق بازرگانی ایران از سیاست جدید ارزی دولت

اتاق بازرگانی ایران از سیاست جدید ارزی دولت حمایت کرد. جمعی از اعضای اتحادیه‌های صادراتی و صادرکنندگان کشور پریروز در جلسه‌ای که به‌منظور حمایت از طرح ارزی دولت در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد، خواستار تشکیل کنفرانس یک روزه‌ای با حضور وزرای اقتصاد، بازرگانی، صنایع، رئیس بانک مرکزی، رئیس کل گمرک و رئیس مرکز توسعه صادرات به منظور بررسی مشکلات صادرکنندگان در رابطه با صادرات کالا شدند.

در این جلسه اسدالله عسگراولادی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همواره به طور اصولی از طرح‌های دولت به‌خصوص طرح جدید ارزی که به منظور حفظ ارزش پول و دستاوردهای انقلاب اتخاذ شده است، حمایت می‌کند.

چهارم خرداد 1384؛ وزیر صنعت: مونتاژ خودرو در کشور باید برچیده شود

وزیر صنایع و معادن گفت: مونتاژ خودرو در کشور باید برچیده شود تا ایران بتواند به عنوان طراح و صادرکننده خودرو در سطح بین‌المللی مطرح شود.

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح خط تولید «ریو» در شرکت سایپا افزود: صنعت خودرو کشور راه مناسب خود را پیدا کرده است و انتظار برای ورود به بازارهای جهانی سیر تکاملی خود را طی می‌کند.

وی اعلام کرد: دولت در بخش خودروسازی تلاش می‌کند که با اعمال سیاست‌های خود این صنعت و صنعت قطعه را جهانی کند.

جهانگیری با اشاره به واردات خودرو با تعرفه 100 درصد افزود: در چنین شرایطی تولید خودرو به صورت «سی‌کی‌دی» حتی با پرداخت تعرفه 64 درصد اینگونه تولیدکنندگان را در آینده با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

وزیر صنایع و معادن در مراسم خط تولید خودرو «پاجرو» در گروه خودروسازی بهمن نیز گفت: همه شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی باید فراهم شود تا به اهداف چشم‌انداز بیست ساله کشور دست یابیم.

تشریح عملکرد اقتصادی دولت اصلاحات

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گزارش عملکرد کلان اقتصادی دولت در 8 سال گذشته را در 3 سطح در جمع خبرنگاران تشریح کرد.

سیدصفدر حسینی، تصویری آماری از متغیرهای کلان اقتصادی، روند تحولات این متغیرها و میزان تحقق آنها در مقایسه با پیش‌بینی اهداف کمی برنامه سوم توسعه را سطح اول گزارش خود اعلام کرد.

رشد تولید ناخالص داخلی که نشان‌دهنده نرخ رشد اقتصادی کشور است، طی دوره 8 ساله 83-1376 به طور متوسط سالانه 4.32 درصد بوده است.

حسینی افزود: در 2 سال 77-1376 به دلیل اولا کاهش شدید درآمدهای نفتی و ثانیا پدیده خشکسالی، نرخ رشد اقتصادی کاهش یافت و این امر در متوسط نرخ رشد دوره هشت ساله اثر گذاشت در حالیکه نرخ رشد متوسط سالانه اقتصادی در برنامه سوم 5.4 درصد بوده که نزدیک به اهداف کمی برنامه سوم بوده است.

وزیر اقتصاد افزود: درآمد سرانه به قیمت ثابت سال 1376 از میزان 4018 هزار ریال در سال 1376 به 5506 هزار ریال در سال 1383 افزایش یافته است. درواقع طی سال‌های 83-1376 به طور متوسط سالانه درآمد سالانه معادل 4 درصد با افزایش مواجه شده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید