پنج‌شنبه 12 مهر 1403

خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی در نیمه دوم سال 1403 | دولت به قولش عمل کرد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی در نیمه دوم سال 1403 | دولت به قولش عمل کرد

به منظور کاهش هزینه‌های ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن که عمدتاً مورد تقاضای اقشار کم‌درآمد است، دولت اراضی لازم برای ساخت واحدها را به صورت رایگان تأمین می‌کند. همچنین، تسهیلات بانکی به مبلغ 550 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد به سازندگان ارائه می‌شود و پس از اتمام ساخت واحد، متقاضی موظف است اقساط این تسهیلات را پرداخت کند.

مسکن ملی بخشی از قانون تامین مسکن مناسب و قابل دسترس است که متناسب نیاز اقشار مختلف کشور به خصوص گروه کم درآمد کشور اجرایی شد. این سیاست گذاری در چندین استان کشور آغاز شد و امیدواریم به زودی خانواده ها خصوصا زودتر صاحب خانه شوند. طرح نهضت ملی مسکن در تلاش است تا مشکلات خانه دارد شدن مردم با توسل به یارانه های دولتی کاهش پیدا کند.

به منظور کاهش هزینه‌های ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن که عمدتاً مورد تقاضای اقشار کم‌درآمد است، دولت اراضی لازم برای ساخت واحدها را به صورت رایگان تأمین می‌کند. همچنین، تسهیلات بانکی به مبلغ 550 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد به سازندگان ارائه می‌شود و پس از اتمام ساخت واحد، متقاضی موظف است اقساط این تسهیلات را پرداخت کند. میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن با تصویب شورای پول و اعتبار به 800 میلیون تومان افزایش یافته است، اما هنوز این تغییر به بانک‌ها ابلاغ نشده و در حال حاضر تسهیلات این طرح 550 میلیون تومان باقی مانده است. علاوه بر تسهیلات بانکی، متقاضیان موظفند باقی‌مانده هزینه‌های ساخت را نیز تأمین کنند. طبق طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیان باید در مراحل مختلف، آورده خود را به طرح پرداخت کنند. میزان و زمان این آورده از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌شود. مبلغ کل واریزی متقاضیان در مناطق مختلف کشور با توجه به هزینه‌های ساخت متفاوت است، اما به طور میانگین، آورده متقاضیان حدود 700 میلیون تومان برآورد می‌شود.

تداوم واریزی آورده متقاضیان

با توجه به هدف طرح‌های حمایتی در زمینه ساخت مسکن، که تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد است، آمار نشان می‌دهد که تعداد متقاضیانی که آورده خود را برای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند، تقریباً نصف تعداد زمین‌های تأمین شده است. بر اساس این آمار، حدود 7 میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که شرایط یک میلیون و 800 هزار نفر از آن‌ها مطابق با این طرح بوده و واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شده‌اند. تا کنون برای یک میلیون و 400 هزار متقاضی زمین تأمین شده و در اختیار سازندگان قرار گرفته است، در حالی که 740 هزار متقاضی آورده خود را واریز کرده‌اند. به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، این تعداد تنها بخشی از آورده خود را بر اساس زمان‌بندی مشخص پرداخت کرده‌اند و سایر متقاضیان نیز تنها قسمتی از آورده خود را تا کنون واریز کرده‌اند.

دریافت آورده بر اساس پیشرفت

به گفته فعالان حوزه مسکن، پرداخت آورده که تقریباً در هر مرحله معادل 40 میلیون تومان است خارج از توان مالی بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن است. اخیراً برخی متقاضیان مطرح کرده‌اند که فواصل زمانی واریزها کم شده و پیامک واریز هر یک ماه برای آنان ارسال می‌شود. هر چند مسئولان اجرای نهضت ملی مسکن این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درخصوص کاهش فوصل زمانی ارسال پیامک واریز متقاضیان نهضت ملی مسکن گفت: پرداخت آورده متقاضیان ماهانه نشده است و بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه از جمله طراحی، پروانه ساخت و طرح نقشه که در سیستم بارگذاری می‌شود، به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌شود که بخشی از آورده خود را متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت کنند.

وی افزود: تاکنون حتی متقاضیانی را که واریز وجوه ناقص و کم داشته‌اند حذف نکرده‌ایم. هر چند به دلیل کمبود تزریق نقدینگی و تسهیلات از سوی بانک‌ها به پروژه‌های نهضت ملی مسکن و برای جلوگیری از توقف پروژه‌ها سعی کرده‌ایم بخشی از منابع را از طریق تأمین آورده متقاضیان تأمین کنیم. البته با وجود مشکلات مالی، پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان تهران متوقف نشده و با قدرت در حال انجام است. اداره‌های کل راه و شهرسازی پیامک آورده را رأساً به متقاضیان ارسال می‌کند و برای پیگیری پرداخت آورده در چندین مرحله پیامک‌های یادآوری و تأکیدی به متقاضیان ارسال می‌شود.

خلیل محبت‌خواه، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز درخصوص هزینه مالی ساخت مسکن‌های حمایتی برای مردم به «ایران» گفت: در شهر پردیس 2 هزار و 40 واحد در قالب اقدام ملی مسکن که اکنون به پروژه نهضت ملی انتقال یافته است در حال ساخت است و با توجه به هزینه‌های ساخت، حدود 750 میلیون تومان از هزینه را متقاضی باید پرداخت کند. وی گفت: در قراردادهایی که ما بین متولیان اجرای برنامه‌های ساخت مسکن و متقاضیان منعقد می‌شود با صراحت اعلام شده که بخشی از هزینه ساخت برعهده آنان است.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صنوق ملی مسکن با تأکید بر اینکه اجرای نهضت ملی مسکن براساس قانون تعهد دولت است و دولت پیگیر ساخت واحدهاست گفت: برای کاهش فار مالی بر اقشار کم درآمد متقاضی نهضت ملی مسکن، تخصیص اعتباراتی در صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بنا داریم تسهیلات قرض‌الحسنه 500 میلیون تومانی به متقاضیان دهک‌های یک و 2 و تسهیلات قرض‌الحسنه 400 میلیون تومانی به دهک‌های 3 و 4 پرداخت شود. دوره بازپرداخت این تسهیلات 15 ساله است و این تسهیلات علاوه بر تسهیلات 550 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن به این متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی افزود: این تسهیلات به صورت تدریجی و براساس پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود. این متقاضیان که از دهک‌های کم برخوردار هستند، توسط سازمان بهزیستی یا کمیته امداد به پروژه‌های نهضت ملی مسکن معرفی می‌شوند.

وی راه‌اندازی صندوق‌های ترکیبی خرید و اجاره با مشارکت سازمان بورس را راهکار دیگر کاهش فشار مالی بر متقاضیان کم درآمد نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: بر اساس این برنامه، متقاضیان در دهک‌های پایین با پرداخت بخشی از آورده و دریافت تسهیلات، مسکن خود را تحویل می‌گیرند و مابقی هزینه در قالب اجاره ماهانه پرداخت می‌شود و آنها بعد از تکمیل پرداخت، مالک واحد اجاره‌ای می‌شوند. البته اجرا و تکمیل این برنامه مبتنی بر مشارکت بازار سرمایه است. وی تأکید کرد: اجرای مؤثر این راهکارها نیازمند مشارکت نهادهای دولتی، بانک‌ها، انبوه‌سازان و بازار سرمایه و متقاضیان است تا واحدهای نهضت ملی مسکن در زمان تعیین شده و بدون هزینه اضافه به دست مردم برسد.

 احداث 66 هزار واحد مسکونی 

7 مرداد ماه سال جاری در روند بررسی پیشرفت طرح‌های آماده‌سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن، عطاء اله اکبری، مسئول اداره کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این طرح و اجرای سریع و با کیفیت واحدهای مسکونی، فعالیت‌های آماده‌سازی برای احداث 66 هزار واحد مسکونی در زمین‌های مذکور در حال انجام است.

وی تاکید کرد: مسکن ملی فرصتی برای خانه دار شدن کسانی است که نمی‌توانند به هر دلیلی صاحب‌خانه شوند لذا باید از همه ظرفیت ها برای اجرای هر چه سریعتر طرح های آماده سازی سایت های طرح نهضت ملی مسکن بهره گرفت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان در زمینه تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن مشکلی ندارد، افزود: تمام تلاش با حداکثر ظرفیت براین است تا آماده‌سازی و طراحی زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن را با تمام توان به پیش ببریم چرا که این طرح یک طرح جهادی است که باید با همت مضاعف به انجام برسد.

اکبری با تاکید بر لزوم حمایت فرمانداران و شهرداران در اجرای طرح های آماده سازی گفت: برخورداری عمومی از طرح نهضت ملی مسکن حرکتی در راستای افزایش رفاه اجتماعی است و بهره مندی از ظرفیت سایر دستگاهها موجب تسریع در دسترسی به این هدف می شود.

وی تاکید کرد: متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در همه شهرهای تحت پوشش این اداره کل به جز زاهدان می‌توانند بعد از اجرای طرح‌های آماده سازی پروانه ساختمانی اراضی واگذار شده را اخذ و ساخت واحد مسکونی خود را آغاز کنند.

امتیاز طرح نهضت ملی مسکن فروشی نیست

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از غیر قانونی بودن خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: هیچ پایه قانونی برای خرید و فروش امتیاز مسکن ملی وجود ندارد و خریدار و فروشنده هر دو متضرر می‌شوند.

مسعود بیات منش اظهار کرد: خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن در بنگاه‌های مشاور املاک غیر قانونی بوده و با مشاوران املاک برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق ماده 13 قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است، افزود: در این قانون قید شده است که حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام به هیچ وجه وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان ادامه داد: امکان استفاده از امتیاز زمین یا مسکن یا تسهیلات بانک مسکن (که به امتیاز فرم "ج" معروف است) برای خانواده‌های ایرانی تنها یکبار وجود دارد و فروشندگان دچار ضرر دائمی خواهند شد.

بیات منش عنوان کرد: دولت تنها صاحب امتیاز اول (خریدار) را در طرح مسکن ملی به رسمیت می‌شناسد و خریدار دوم در هر صورت متضرر خواهد بود.

خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی در نیمه دوم سال 1403 | دولت به قولش عمل کرد 2
خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی در نیمه دوم سال 1403 | دولت به قولش عمل کرد 3