یک‌شنبه 15 مهر 1403

دبیرخانه شهر جهانی ملیله در زنجان افتتاح می شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دبیرخانه شهر جهانی ملیله در زنجان افتتاح می شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته دبیرخانه دائمی شهرجهانی ملیله تا پایان سال جاری با حضور مسؤولان کشوری افتتاح خواهد شد و در این راستا کتاب مرجع ملیله نیز در دست تدوین است که رونمایی خواهد شد.

امیر ارجمند روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، کار شاخص این استان در حوزه صنایع دستی طی سال گذشته را ثبت شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله در بهمن ماه عنوان کرد و گفت: این مهم با 2 بار حضور ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی در این شهر و بازدید از تاسیسات آموزشی و فعالیت های مختلف عرضه ملیله، تحقق یافت.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی ها امسال پنج موزه خصوصی در استان افتتاح خواهد شد، که در این راستا موزه آموزش و پرورش به عنوان موزه تعلیم و تربیت در دبیرستان شریعتی شهر زنجان، تا دهه فجر امسال آماده سازی خواهد شد.

وی افتتاح موزه تعزیه در حمام تاریخی حسینیه اعظم شهر زنجان و فاز اول موزه سلامت در مجموعه تاریخی بیمارستان شهید بهشتی این شهر را از دیگر برنامه های این بخش در سال جاری اعلام کرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه شیوع کرونا بخش گردشگری این استان را تحت تاثیر خود قرار داده است، ادامه داد: طی یکسال گذشته با ایجاد تسهیلاتی 52 مجوز احداث و راه اندازی اقامتگاه های بومگردی در این استان صادر شده که استقبال گروه‌های هدف را به دنبال داشته است.

ارجمند افزود: با شیوع بیماری کرونا میزان اشغال هتل ها و مراکز اقامتی استان به 12 درصد رسیده است، در این خصوص رویدادهای گردشگری برنامه ریزی شده بود که بخشی در سال گذشته برگزار اما بخش دیگر با توجه به شرایط کنونی به سمت فضای مجازی سوق داده شد.

وی اظهار داشت: هفت مجوز دفتر خدمات مسافری نیز در یک‌سال گذشته صادر شد که با این تعداد مجموع دفاتر اکنون به 62 مورد افزایش یافته و هم اکنون 322 تاسیسات گردشگری در استان فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: بر اساس جاذبه های بین المللی، ملی و منطقه ای بیشترین جاذبه ها در شهرستان زنجان و کمترین آن در خرمدره واقع شده است.

این مسؤول ادامه داد: با شیوع کرونا ازنیمه اسفند سال گذشته و با تشکیل کمیته ای عمده فعالیت ها در حوزه گردشگری رخ داد و در این راستا و با تشکیل 22 جلسه سه هزار و 600 مورد بازدید از تاسیسات گردشگری استان انجام گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات سرمایه گذاری در بخش گردشگری نیز گفت: بر این اساس تمامی مراحل صدور موفقت نامه های اصولی، صدور مجوزهای ایجاد و دیگر فرایندهای بعدی با تسهیل بیشتری انجام می شود.

به گفته ارجمند، صدور موافقت اصولی در بخش گردشگری طی سالهای گذشته بیش از هفت ماه به طول می انجامید که خوشبختانه باتلاش های انجام گرفته این مهم طی یکسال گذشته یک ماه کاهش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته 882 کارگاه صنایع دستی بصورت انفرادی و گروهی پس از صدور مجوز و سرمایه گذاری به اشتغالزایی 578 نفر منتهی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*