سه‌شنبه 3 مهر 1403

دفتر مدرس‌پژوهی در کاشمر گشایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دفتر مدرس‌پژوهی در کاشمر گشایش یافت

مشهد - ایرنا - همزمان با سالگرد شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس، شعبه دارالقرآن کریم آستان قدس رضوی و دفتر پژوهشی زیارتگاه آن شهید مبارز روز چهارشنبه در کاشمر افتتاح شد.

مدیر مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید مدرس در حاشیه مراسم افتتاحیه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مراکز فرهنگی به مناسبت هشتاد و چهارمین سالگرد شهادت آن بزرگوار با همکاری آستان قدس رضوی راه اندازی شده که اولویت دفتر پژوهشی تمرکز بر مدرس پژوهی، اخلاق حکمرانی و اخلاق قانون‌گذاری خواهد بود.

محمد یعقوبی افزود: در این مرکز پژوهشی مبانی فکری شهید مدرس برای ارائه به جامعه مورد بررسی و پژوهش قرار خواهد گرفت.

وی مطرح کرد: مجتمع فرهنگی شهید مدرس، توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را در دستور کار قرار داده است.

این آیین که با حضور فرماندار، امام جمعه کاشمر و جمعی از مسوولان محلی برگزار شد، با غبارروبی زیارتگاه این بزرگمرد عرصه دین و سیاست پایان یافت.

آیت الله سیدحسن طباطبایی، معروف به مدرس، از مجتهدان تراز اول ناظر بر مجلس شورای ملی و نماینده مردم حوزه انتخابیه تهران در دوره‌های نخست تا پنجم مجلس بود.

آیت‌الله مدرس در راه اعتلای اسلام و دفاع از معارف شیعه تلاش کرد و در دوران دیکتاتوری رضاخان لحظه‌ای با استبداد و استعمار سازش نکرد و پس از سالها تبعید در خواف و کاشمر، سرانجام به عنوان پرچمدار حرکت‌های ضد استعماری در راه مبارزه با استبداد شامگاه دهم آذرماه 1316 به دست ایادی رضاخان مسموم شده و به شهادت رسید.

دهم آذرماه مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس در سالنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران روز مجلس نامگذاری شده‌است.

*س_برچسب‌ها_س*