جمعه 25 خرداد 1403

دلایل رفتار غرب در هتک حرمت به ساحت پیامبر (ص)

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
دلایل رفتار غرب در هتک حرمت به ساحت پیامبر (ص)

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در خصوص دلایل رفتار غرب در هتک حرمت به ساحت پیامبر اسلام (ص) توضیح داد و گفت: غرب به دنبال انحراف اذهان از درماندگی در حل مسائل فعلی جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در خصوص دلایل رفتار غرب در هتک حرمت به ساحت پیامبر اسلام (ص) توضیح داد و گفت: غرب به دنبال انحراف اذهان از درماندگی در حل مسائل فعلی جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت رحمه للعالمین صلی الله علیه و آله و مقابله با آموزه‌های اسلامی نظیر حجاب در برخی کشورها در سال‌های اخیر، مصادیق متعددی داشته که نام کشور فرانسه، یکی از پرتکرارترین آن‌ها است و اخیرا طی ماه‌های گذشته برخلاف دستورات ادیان الهی، اهانت‌هایی به اسلام و هتک‌حرمت ساحت مقدس پیامبر از سوی برخی نشریات و مسئولان دولت فرانسه صورت گرفت.

اهانت به پیامبر اسلام در ابتدا از مجله شارلی ابدو فرانسه شروع شد و طی هفته‌های گذشته و با حمایت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از آن، به قتل یک معلم فرانسوی که کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) را در کلاس به نمایش گذاشته بود ادامه پیدا کرد. هتک‌حرمت رئیس جمهور فرانسه به ساحت پیامبر اکرم (ص) با واکنش‌های تند مسلمانان و جهان عرب و سران کشورهای اسلامی روبرو شده است.

دکتر سید مهدی موسوی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تفکر مادی‌گرایانه رایج در غرب که به جدایی دین از دنیای مادی اشاره داشته و گزاره‌های وحیانی را صرفا به زندگی اخروی انسان مرتبط می‌داند، در کشورهای مختلف با شدت و ضعف همراه بوده است. فرانسه در میان این کشورها، به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی این تفکر به شمار می‌رود که اعتقاد آنان به جدایی دین و دنیا، به سمت و سوی انکار دین و مظاهر دینی کشیده شده است.

وی در خصوص علت وقوع اینگونه رفتارها اظهار داشت: این اتفاقات درست در زمانی رخ می‌دهد که کشورهای غربی در ارائه خدمات و فراهم آوردن امکانات اولیه برای شهروندان خود در دوران شیوع ویروس کرونا، درمانده و عاجز شده‌اند و وضعیت مناسبی در عرصه‌های مختلف زندگی ندارند. به نظر می‌رسد این شیطنت‌ها تلاشی برای انحراف اذهان به موضوعات حاشیه‌ای باشد تا در نهایت، در دستگاه محاسباتی مسلمانان اخلال صورت پذیرد.

رئیس مرکز مطالعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی افزود: مسلمانان مطابق با گزاره‌های اصیل عقلانیت اسلامی، باید در نهایت تدبیر و قاطعیت، به نوعی به این هتک حرمت واکنش نشان دهند که ضمن بازدارندگی، گویای منطق اصیل اسلام در برخورد با دشمنی‌ها باشد.

وی گفت: هرگونه افراطی در تقابل با این اقدامات، سبب اتخاذ سیاست‌های خشونت آمیز و رادیکال خواهد شد. به یک معنا، منفعت هتاکان در تقابل خشونت آمیز با آنان است تا بتوانند پاسخی مشابه دهند و بر طبل اسلام هراسی بیش از پیش بکوبند.

موسوی‌نیا با تاکید بر معرفی شخصیت والای پیامبر ادامه داد: هرچند برخی با هتک حرمت به ساحت مقدس رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، قصد دارند تهدیدی برای دین مبین اسلام و شخصیت‌های ارزنده آن ایجاد کنند، اما می‌توان با درایت و تأمل، این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری می‌توان شخصیت والای رسول اعظم صلی الله علیه و آله را به جهانیان معرفی کرد تا مشخص شود برخلاف برخی ادعاهای بی‌پایه و تاریخ‌سازی‌هایی که تمدن غرب برای خود فراهم کرده است، نهضت دینی و حکومت اسلامی در طول 23 سال زندگانی حضرت در مکه و مدینه، لبریز از آموزه‌های والای انسانی و حقیقی برای بشر بوده که می‌تواند الگوی مناسبی برای بسیاری از عرصه‌های حیات بشری در دنیای کنونی باشد.