جمعه 10 فروردین 1403

دنیا باید خود را برای قیمت بالاتر نفت آماده کند

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
دنیا باید خود را برای قیمت بالاتر نفت آماده کند
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از فایننشال تایمز، جیمی دیمون، مدیر عامل بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان عقیده دارد قیمت نفت در ادامه سال جاری میلادی به 175 دلار در هر بشکه می‌رسد. جرمی ویر، رییس گروه تجارت کالای ترافیگورا هم قیمت نفت را رو به بالا پیش‌بینی می‌کند.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز متوسط قیمت نفت در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را 140 دلار در هر بشکه تخمین می‌زند. قیمت نفت در حال حاضر به بیش‌از 120 دلار در هر بشکه رسیده‌است.

بحران انرژی که با کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه به اروپا پس‌از جنگ اوکراین آغاز شد و بعد به کل دنیا گسترش پیدا کرد، هنوز هم ادامه دارد و احتمال می‌رود با توجه به تورم بالا در سراسر دنیا روزبه‌روز بدتر شود.

اتحادیه اروپا به‌تازگی واردات نفت دریایی از روسیه را تحریم و این کشور را مجبور به صادرات نفتش به خریداران دوردست‌تر مانند هند و چین کرده‌است. این دو کشور چشم خود را به روی حمله روسیه به اوکراین بسته و محموله‌های ارزان‌قیمت نفت این کشور را دریافت می‌کنند. اما با توجه به افزایش صادرات روسیه به این کشورها، توانایی و تمایل پالایشگاه‌های آسیا برای ادامه قبول نفت روسیه زیر سوال رفته‌است.

چالش بزرگ بعدی احتمال توقف بیمه کشتی‌های حامل نفت روسیه در اتحادیه اروپا و انگلیس است که عملاً روسیه را از بازارهای اصلی نفت‌کش دور می‌کند. بنابراین تخمین زده می‌شود تولید نفت روسیه 20 درصد نسبت‌به قبل از جنگ اوکراین کاهش یابد که برابر با 2 میلیون بشکه در روز است.

آژانس بین‌المللی انرژی کاهش 3 میلیون بشکه‌ای تولید نفت روسیه را پیش‌بینی می‌کند که برابر با تقریباً کل تولید کویت است.

جایگزین کردن این نفت چندان آسان نیست. دولت‌های غربی همین حالا هم به ذخایر استراتژیک خود روی‌آورده و 1 میلیون بشکه از آنها را آزاد کرده‌اند. اما این اقدام تنها از شدت افزایش قیمت نفت کم کرده و آن را پائین نیاورده‌است.

تنها عربستان و امارات ذخایر مازاد کافی در اختیار دارند، اما توانایی آن‌ها برای افزایش تولید محدود است. تولید نفت عربستان به 11 میلیون بشکه در روز نزدیک شده‌است، اما افزایش تولید بیشتر به میادین نفتی آن‌ها فشار وارد می‌کند.

سایر اعضای اوپک برای افزایش تولید با مشکل مواجه هستند. امید چندانی هم به بسته شدن قرارداد هسته‌ای با ایران و بازگشت بشکه‌های نفت این کشور به بازار وجود ندارد.

اگر عرضه نفت با مشکل مواجه شود باید تقاضا را هم با آن هماهنگ کرد. اما دولت‌ها مالیات بر سوخت را برای حمایت از مصرف پایین آورده‌اند و مردمی که از 2 سال محدودیت‌های کرونایی خسته‌اند، به جاده‌ها بازگشته‌اند و هزینه افزایش قیمت بنزین را پرداخت می‌کنند. چین بازگشایی‌شده و مردم دوباره پرواز می‌کنند. بنابراین تقاضا در جهت عکس عرضه پیش می‌رود.

همه این عوامل حاکی از ادامه افزایش قیمت نفت است. تنها چیزی که می‌تواند تقاضا برای نفت را پایین بیاورد، کند شدن روند رشد اقتصاد یا به‌عبارت‌دیگر راکد شدن بسیاری از اقتصادهای دنیاست.