شنبه 7 مهر 1403

دولت‌های اروپایی به‌دنبال جبران تجربه تلخ ناهماهنگی در همه‌گیری کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دولت‌های اروپایی به‌دنبال جبران تجربه تلخ ناهماهنگی در همه‌گیری کرونا

تهران - ایرنا - تجربه تلخ ناهماهنگی و ضعف تعامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌اندازه‌ای در دوران شیوع کرونا آشکار شد که دولتمردان این کشورها را بر آن داشت برای مقابله با بحران‌های همه‌گیری آینده، به فکر چاره بوده و درخواست‌های خود را به گوش کمیسیون اروپا برسانند.

به گزارش چهارشنبه خبرگزاری افه، «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا با توافق «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و رئیسان دولت‌های دانمارک، بلژیک و لهستان در نامه‌ای به «اورسولا ون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، اتخاذ تدابیر ویژه‌ای را خواستار شدند که ضامن آمادگی بهتر قاره سبز در مقابل بحران‌های همه‌گیری احتمالی در آینده باشد.

مقام‌های دولت‌های اروپایی ضمن امضای این نامه، یک سند کاری شامل مجموعه‌ای از پیشنهادها با هدف بهبود همکاری و تعامل کشورهای عضو از جنبه‌های گوناگون به این کمیسیون ارسال کردند؛ از جمله این پیشنهادها، دسترسی به بانک اطلاعاتی داده‌های مشترک و توافق کشورها برای آگاهی از منابع اساسی موجود در داخل اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از کمبود و بهینه‌سازی تولید و توزیع مواد مورد نیاز است.

به این ترتیب کشورهای اروپایی قادر خواهند بود تحت استراتژی و برنامه‌ای مشترک برای تولید مواد بهداشتی، دارو، تجهیزات مراقبتی شخصی، تجهیزات و دستگاه‌های درمان بیماران وخیم و حتی آزمایش‌های تشخیصی مجهز بوده و به محض همه‌گیری نسبت به مقابله با آن اقدام کنند؛ به موجب این طرح از کمیسیون اروپا خواسته شد تا با اختصاص بودجه سه ماهه برای کشورهای عضو، دسترسی این کشورها به مواد بهداشتی و دارو در زمان لازم تامین شود. از دیگر موارد پیشنهادی سران اروپایی، اتخاذ مکانیسم حفاظت شهری برای سازماندهی برنامه توزیع مواد بهداشتی در سطح جامعه در زمان مقتضی است. براساس سند ارائه شده، موارد پیشنهادی در بلندمدت موجب مقاومت اتحادیه اروپا در مواجهه با بحران‌های بهداشتی در سطح جوامع بوده و بر آمادگی هماهنگ اعضای اتحادیه به عنوان سیاست کارآمد و موثرتر در مقابل عملکرد جداگانه هر یک از کشورها تاکید دارد.

از طرفی، کشورهای اروپایی افزایش ظرفیت روند تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی با هدف دستیابی به واکسن یا بهبود تشخیص و درمان را امری «حیاتی» دانستند؛ همچنین از اتحادیه اروپا خواستند تا نسبت به در نظرگرفتن بودجه برای همه مراحل تحقیقاتی از آزمایش تا تولید واکسن اقدام کند.

در همان روزهای نخست شیوع کرونا در اروپا، کشورهای عضو اتحادیه مرزهای خود را بستند و این اقدام با اعتراض تعدادی از کشورها روبرو شد. نگاهی به واقعیت‌های موجود در عرصه فضای داخلی اتحادیه اروپا و چالش‌های همه‌گیری بیماری کرونا نشان می‌دهد که قاره سبز پس از پایان این دوران باید در انتظار تحولات گسترده‌ای باشد.

پس از شیوع گسترده، ویروس کرونا اروپا را با بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ دوم جهانی مواجه کرده است. بسیاری از سیاستمداران جریان‌های مختلف کشورهای عضو، اتحادیه اروپا را به انفعال، بی‌تفاوتی، سردرگمی و ناتوانی در رویارویی با ویروس کرونا متهم کرده‌اند.

در فهرست کشورهای آسیب‌پذیر در قاره اروپا، روسیه با 485 هزار نفر ابتلا، انگلیس با 289 هزار و 100 نفر، اسپانیا با 289 هزار نفر، ایتالیا با 235 هزار نفر و آلمان با 186 هزار نفر ابتلا در جایگاه پنج کشور نخست قرار دارند. 2023

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*