یک‌شنبه 8 مهر 1403

دیدار دوجانبه چین و بنگلادش / «یک پهنه یک راه» پیش می‌رود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
دیدار دوجانبه چین و بنگلادش / «یک پهنه یک راه» پیش می‌رود

اقتصادنیوز: رئیس جمهوری چین و نخست وزیر بنگلادش اعلام کردند که روابط دوکشور را به یک مشارکت راهبردی جامع ارتقا می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شی جین‌پینگ در دیدار با شیخ حسینه اظهار داشت: چین و بنگلادش از زمان برقراری روابط رسمی، همواره به یکدیگر احترام گذاشته و از یکدیگر حمایت کرده‌اند و رفتاری برابر با یکدیگر داشته‌اند.

وی افزود: این دو کشور برای نتایج برد - برد همکاری می‌کنند و الگویی از مبادلات دوستانه و همکاری‌های متقابل سودمند بین کشورها، به ویژه بین کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده‌اند.

شی در این دیدار دوجانبه تاکیدکرد: چین مایل است برای سال آتی، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با بنگلادش را به عنوان فرصتی برای تعمیق روابط و پیشبرد طرح مرسوم به «یک پهنه، یک راه» در نظر بگیرد و ضمن گسترش و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، مشارکت راهبردی جامع بین دوکشور را ترویج کند.

خبر مرتبط واکنش صریح چین به گسترش نفوذ ناتو در آسیا

اقتصادنیوز: روزنامه چینی نوشته ناتو، اروپا را درگیر بحران‌های عدیده‌ای کرده و حال آمریکا سعی دارد با ایجاد یک ناتوی آسیایی، پای آن را به منطقه آسیا - اقیانوسیه بکشاند اما این طرح موجب تحریک کشورهای منطقه خواهد شد و محکوم به شکست است.

وی افزود: چین از بنگلادش در ادامه سیاست خارجی مستقل، پیروی از مسیر توسعه منطبق با شرایط ملی، حفاظت از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی و مخالفت با هرگونه مداخله خارجی حمایت می‌کند.

شی ادامه داد: چین مایل به تقویت همسویی راهبردهای توسعه با بنگلادش و تعمیق همکاری با آن در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، زیرساخت و سایر زمینه‌ها است.

وی ابزار امیداوری کرد که چین به همکاری نزدیک با بنگلادش در امور بین‌المللی و منطقه‌ای، به تقویت هماهنگی و همکاری در چارچوب‌های چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد، ترویج ارزش‌های مشترک برای بشر و ترویج ساختن جامعه بشری با آینده‌ای مشترک ادامه دهد.

شیخ حسینه هم در دیدار با شی، اظهار داشت: بنگلادش امیدوار است از تجربه‌های چین استفاده کند، همکاری‌های دوجانبه را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، زیرساخت‌ها، فقرزدایی و سایر زمینه‌ها گسترش دهد و تبادلات مردمی و فرهنگی را تقویت کند.

خبر مرتبط دهن‌کجی چین به پورشه / افت فروش در پکن شتاب گرفت

اقتصادنیوز: خودروساز آلمانی پورشه اعلام کرد که تحویل خودروهای جهانی در نیمه اول سال 7 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 کاهش داشته است که عمدتاً ناشی از کاهش 33 درصدی سالانه در چین بوده است.

وی افزود: ساخت مشترک طرح "کمربند و جاده" تا حد زیادی به توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم در منطقه کمک کرده است.

حسینه افزود: بنگلادش قاطعانه به اصل چین واحد پایبند است، از موضع پکن در قبال موضوع تایوان حمایت می کند، با نیروهای خارجی مداخله گر در امور داخلی چین مخالفت است و از پکن در حفظ منافع اصلی خود حمایت می کند.

وی گفت: معتقدم که مشارکت راهبردی همه جانبه بین بنگلادش و چین به توسعه بیشتری منجر می شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
دیدار دوجانبه چین و بنگلادش / «یک پهنه یک راه» پیش می‌رود 2
دیدار دوجانبه چین و بنگلادش / «یک پهنه یک راه» پیش می‌رود 3