سه‌شنبه 24 مهر 1403

رئیس مرکز اسلامی انگلیس خواستار نشر حداکثری سخنرانی رهبر انقلاب در روز جهانی قدس شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رئیس مرکز اسلامی انگلیس خواستار نشر حداکثری سخنرانی رهبر انقلاب در روز جهانی قدس شد

لندن - ایرنا - رئیس مرکز اسلامی انگلیس از مسئولین مراکز اسلامی خارج از کشور خواست: تمامی امکانات خود را برای نشر حداکثری این سخنرانی در فضای مجازی و رسانه‌ای بکار بگیرند تا فرصتی استثائی برای رساندن سخن ولی امر مسلمین بگوش جامعه جهانی و نیز جهان اسلام فراهم گردد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «سید هاشم موسوی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن افزود: همانطور که مطلع هستید در سال جاری به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری کرونا امکان برگزاری مراسم روز جهانی قدس به صورت راهپیمایی سراسری در کشور نیست. اما واقعیت این است که موضوع قدس و زنده نگه داشتن آن، آنقدر اهمیت دارد که بتوان برای آن یک تصمیم فوق العاده گرفت و یک برنامه استثنائی تنظیم کرد.

وی افزود: فکر می کنم سخنرانی مقام معظم رهبری در روز جمعه و همزمان با روز جهانی قدس، از طریق شبکه های داخلی و بین المللی به صورت زنده، یکی از آن برنامه های استثنائی باشد که تاثیر فوق العاده ای بر روی افکار عمومی و جامعه ی بین الملل و بویژه دنیای اسلام خواهد داشت.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس یادآور شد: ما همین الان در فضای خارج از کشور شاهد جنب و جوش بسیار زیاد جوانان و علاقه مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم که پس از اینکه مطلع شدند تنها یک سخنرانی در ایران خواهیم داشت و آن هم توسط رهبر معظم انقلاب خواهد بود همگی بسیج شدند تا در نشر حداکثری آن از طریق شبکه های مجازی اقدام کنند.

حجت‌السلام و المسلمین موسوی از مهمترین ویژگی های این سخنرانی را پوشش خبری آن توسط رسانه‌های مهم بین‌المللی و آمار بالایی از بینندگان توصیف و ابراز امیدواری کرد؛ در اثر این سخنرانی و فعالیت های تبلیغی متعاقب آن شاهد تغییر محسوسی در افکار عمومی بین المللی به‌سود جبهه مقاومت باشیم.

وی افزود: مرکز اسلامی انگلیس به‌دلیل اینکه مخاطبین آن در حوزه انگلیسی زبان ها، در سراسر عالم پراکنده هستند تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا این سخن رسای انقلاب اسلامی ایران به گوش علاقه مندان و وجدان های بیدار عالم برسد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در پاسخ به این سوال که آینده اشغال‌گری در فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کند هم گفت: پس از گذشت بیش از 70 سال از اخراج مردم مظلوم فلسطین و اشغال اراضی آنان توسط رژیم صهیونیستی و به رغم برخورداری از یک قدرت اقتصادی و نظامی قابل توجه و به رسمیت شناخته شدن آن از سوی بخشی از جامعه جهانی از جمله برخی از کشورهای عربی، این رژیم همچنان با تهدیدات جدی مواجه است که آینده آن را حتی در میان دوستان و هم پیمانانش خیلی نا امیدکننده و مبهم نشان می دهد.

موضوع قدس و زنده نگه داشتن آن، آنقدر اهمیت دارد که بتوان برای آن یک تصمیم فوق العاده گرفت و یک برنامه استثنائی تنظیم کرد.

وی افزود: موضوعاتی نظیر شکل گیری یک ائتلاف منطقه ای در قالب جبهه مقاومت، اعم از مقاومت مردمی و مقاومت مسلحانه و نیز اهتمام روز افزون به مساله فلسطین از سوی جامعه بین الملل و کشورهای منطقه، همه اینها از جمله تهدیداتی هستند که خواب خوش اشغال گران را از سرشان پرانده و اینده نا امید کننده ای برای آنان متصور می سازد.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی یادآور شد: این موضوع که «دوره ظلم ظالم پایان دردناک و تاریکی دارد» البته ریشه در آموزه های دینی ما نیز دارد.

وی در این زمینه توضیح داد: حضرت امام علی علیه السلام می فرمایند: یوم آلمظلوم علی الظالم أشد من یوم الظالم علی آلمظلوم» یعنی روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است؛ و تعبیر قرآن کریم هم در این زمینه نویددهنده پیروزی برای جبهه مقاومت مظلوم است. در آیه 45 سوره «حج» می فرماید: «فکأین من قری أهلکناها وهی ظالم فهی خاوی علی عروشها وبئر معطل وقصر مشید» یعنی چه بسیار شهرها و آبادی‌هایی که آن‌ها را نابود و هلاک کردیم در حالی که (مردمش) ستمگر بودند، به‌گونه‌ای که بر سقف‌های خود فروریخت! (نخست سقف‌ها ویران گشت؛ و بعد دیوارها بر روی سقف‌ها!) و چه بسیار چاه پرآب که بی‌صاحب ماند؛ و چه بسیار قصرهای محکم و مرتفع!». این ها همه نوید بخش رهائی مردم مظلوم فلسطین و آینده سیاه اشغالگری است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس درباره انفعال سازمان‌های بین المللی و حقوق بشری دربرابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی هم به ایرنا گفت: گرچه اهداف اولی و اعلامی بسیاری از سازمان های بین المللی و حقوق بشری که نوعا بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شده اند، حفظ صلح و امنیت بین المللی و حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی یا بشردوستی ذکر شده است اما اتفاقاتی که در دنیا رخ داد نظیر آنچه که در مورد نسل کشی مسلمانان در بوسنی و یا در میانمار شاهد بودیم و نیز در این اواخر در رابطه با حضور گروه‌های تکفیری و تروریستی در غرب آسیا دیدیم همه اینها نشان می‌دهد که این سازمان ها با اهداف تأسیسی خود که حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است فاصله بسیاری داشته و عملکرد قابل دفاعی ندارند.

وی با بیان اینکه «این موضوع به وابستگی بیش از حد سازمان های بین المللی به قدرت های بزرگ بر می گردد» افزود: تا زمانی که از این وابستگی ها کاسته نشود نمی توان از این سازمان ها امیدی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی یادآور شد: سازمان ملل چندین مورد اقدام به صدور قطعنامه هایی برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی کرده است اما این قطعنامه ها هیچ وقت جنبه اجرایی نداشته است و آنهایی هم که جنبه اجرایی داشته توسط آمریکایی‌ها وتو می شده است.

تا زمانی که از وابستگی سازمان های بین المللی به قدرت های بزرگ کاسته نشود نمی توان از آنها امیدی داشت

وی افزود: مطابق آمار، بیشترین تعداد وتوها به قطعنامه‌هایی که آمریکایی‌ها در دفاع از رژیم صهیونیستی انجام دادند، مربوط می‌شود.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در بخش دیگری از این گفت‌وگو، طرح صلح ادعایی رئیس جمهوری آمریکا موسوم به معامله قرن را هم به باد انتقاد گرفت و افزود؛ به نظر می رسد «معامله قرن» بیش از آنکه یک راه حل برای پایان دادن به مناقشه هفتاد ساله بین مردم مظلوم فلسطین و رژیم اشغال گر قدس باشد یک عنوان تبلیغاتی بود که توسط تیم تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا طراحی شده بود.

وی عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اختلاف بنیادین فلسطینی‌ها با رژیم اشغال گر قدس، یک شبه شکل نگرفت که یک روزه با یک طرح تبلیغاتی به پایان برسد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در مورد عدم موفقیت این طرح نیز توضیح داد؛ در این رابطه می‌توان به اظهار نظر افراد زیادی اشاره کرد که با دلایل متقن غیر عملی بودن اجرای این طرح را تحلیل می کنند.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس به عدم موفقیت این طرح منجر خواهد شد زیرا باعث شده که عملا یکی از طرف های اصلی این دعوا، یعنی فلسطینی‌ها دیگر حاضر نباشند با آمریکائی ها مذاکره کنند و از طرفی دیگر در این مدت بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) بارها گفته که معتقد است محتوای این طرح هرچه باشد، به نفع اسرائیل است و اگر هم به نفع اسرائیل نباشد، او هرگز زیربار نخواهد رفت.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با بیان این مطالب نتیجه گرفت: این طرح جامعی که مرضی طرفین باشد نیست لذا احتمال موفقیتش هم به همان تناسب پایین است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در پاسخ به سووال درگیری درباره برنامه رژیم اشغال‌گر قدس برای الحاق کرانه باختری نیز عنوان کرد: براساس طرح «معامله قرن» که چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان شد رژیم صهیونیستی مجاز است تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه استراتژیک دره اردن را به سرزمین های اشغالی الحاق کند.

وی افزود: پذیرش این اقدام اسرائیل نه تنها برای فلسطینیان و مسلمانان بسیار ناخوشایند است و به‌سختی با آن بر خورد کرده و در مقابل آن مقاومت خواهند کرد بلکه سازمان ملل متحد هم با این کار مخالف است و این اقدام را «ضربه‌ای مهیب» به راه حل مناقشه بین دو کشور دانسته است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به موضع اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «الحاق فلسطین به خاک اسرائیل به معنای نقض همه تعهدات بین‌المللی است و برخی از کشورهای اروپائی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد» تصریح کرد: بعید می‌دانم که این رژیم در اجرای این نقشه موفق بشود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*