جمعه 10 فروردین 1403

راهبردهای دولت تدبیر و امید به کاهش آلودگی هوای در اراک انجامیده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
راهبردهای دولت تدبیر و امید به کاهش آلودگی هوای در اراک انجامیده است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: سیاست‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه مدیریت زیست محیطی سال‌های اخیر در کاهش آلودگی هوای این کلانشهر کمک کننده بوده و روند آلایندگی هوای این شهر بهبود کیفی داشته است.

سید «علی آقازاده» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، افزود: اقدامات این کارگروه که برگرفته از سیاست‌های کلان دولت است در چهار سال اخیر برابر شاخص‌های آماری به کیفیت هوا در کلانشهر اراک انجامیده و این منطقه که در زمره هشت کلانشهر آلوده کشور قرار گرفته در بازه زمانی مذگور با راهبردهای هدفمند در سایه سیاست‌های اصلاحی زیست‌محیطی بوده است.

وی بیان کرد: شمار روزهای ناسالم سال 95 این کلانشهر 105 روز بود که این شاخص در سال 96 به 63 روز و سال 97 به 47 روز کاهش یافت اما سال 98 به دلیل وجود گذران پاییز و زمستان سخت و ایستایی هوا با 53 روز شمار روزهای آلوده بیشتری داشت که با تدابیر ویژه تلاش می‌شود امسال روند کاهشی را تجربه کند.

استاندار مرکزی ادامه داد: ساماندهی وضعیت بنزین در چند سال اخیر و جایگزینی سوخت خودرو با محصول باکیفیت استانداردهای جهانی، تغییر سوخت مازوت نیروگاه شازند به گاز و خروج کامل دیگ‌های قدیمی شرکت ایرالکو از مدار تولید و ساماندهی کوره‌های آجرپزی از جمله اقدامات هدفمند دولت در راستای کاهش آلودگی هوا در دولت تدبیر و امید برای اراک بوده و علاوه بر آن گام‌های بلندی برای انتقال آندسازی از ایرالکو صورت گرفته و حدود سه هزار هکتار فضای سبز توسط منابع طبیعی و شهرداری در اراک ایجاد شده است.

آقازاده اظهار داشت: مسیری که در راستای کاهش آلودگی هوای اراک به کار گرفته شده باید با جدیت ادامه می‌یابد و در این راه بیشتر از اقدامات مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها بهره‌گیری خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: شرکت ایرالکو از صنایع آلاینده در اراک بود اما، در سال‌های اخیر این شرکت تلاش‌های زیادی در راستای تعهد به مسئولیت‌های زیست محیطی خود انجام داده و بحث انتقال آندسازی آن نیز با جدیت در دستور کار است.

«مهدی زندیه‌وکیلی» افزود: انتقال آندسازی این شرکت از برنامه زمان‌بندی عقب است اما، برخی مشکلات اقتصادی، مالی و کرونا در این مسیر تاثیرگذار بوده و با تلاش و جدیتی که به کار گرفته شده، گام نخست این طرح تا پایان دولت راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: تلاش‌های زیادی در بخش‌های مختلف برای کاهش آلودگی هوای اراک تاکنون در دولت تدبیر و امید صورت گرفته که امید است این مهم روز به روز افزایش بیشتری یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از سال 93 تا 97، آلاینده مسئول هوا در کلانشهر اراک ذرات معلق است و کمتر گاز دی‌اکسید گوگرد بوده است.

«رضا میرزایی» افزود: آلاینده مهم 46 روز ناسالم از ایام پارسال در هوای اراک ذرات معلق و هفت روز گاز دی‌اکسید گوگرد بود و از اول فروردین ماه امسال تا 15 تیرماه جاری اراک با ثبت 31 روز پاک دومین کلانشهر با بیشترین روزهای پاک در کشور بوده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون هشت روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده که همه روزها برای گروه‌های سنی حساس ناسالم بوده و هیچ روزی برای تمام گروه‌های سنی هنوز ثبت نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم در این نشست گفت: این استان در زمره 18 استان بیابانی کشور است و 6 شهرستان استان مرکزی بیابانی است.

«عبدالحسین محمدی» افزود: بیشترین اراضی بیابانی استان مرکزی در شهرستان زرندیه است و در راستای مقابله با بیابان‌زایی اقدامات خوبی در این استان صورت گرفته و در دست اقدام است.

وی بیان کرد: 20 هزار و 30 هکتار عملیات بیولوژیکی مقابله با گرد و غبار پارسال در استان مرکزی در کویر میقان، طرازناهید ساوه، گلچشمه محلات، حسین‌آباد کمیجان شیرین بلاغ و حاجی آباد زرندیه صورت گرفت که در این راستا 150 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و سفر ریاست جمهوری صرف شد.

شهردار اراک در ادامه این نشست گفت: بودجه امسال شهرداری اراک 6 هزار و 800 میلیارد ریال است و برای کاهش آلودگی هوا طرح‌های مختلفی طراحی و تدوین شده است.

«محمدکریم شفیعی» افزود: اتصال بزرگراه‌ها و تقاطع‌ها نقش موثری در کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا دارد و این مهم در دستور کار است.

وی بیان کرد: 20 تقاطع جدید امسال برای کمک به کاهش آلودگی هوای اراک ئطراحی شده که برای تصویب به شورای ترافیک استان مرکزی ارسال شده است.

شهردار اراک ادامه داد: طرح هر خانه یک درخت یکی دیگر از اقدامات مطلوب در مسیر کاهش آلودگی هوای اراک است که از زمستان پارسال کلید خورده و تاکنون 60 هزار اصله درخت کاشته شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات مطلوبی در راستای کاهش آلاینده‌های 2 کارخانه آسفالت اراک صورت گرفته و فیلترهای مناسب برای آنها خریداری شده است.

مدیر موسسه محافظان طبیعت سرزمین استان مرکزی به نمایندگی از تشکل‌های مردم نهاد این استان در این نشست گفت: اراک پتانسیل دوچرخه سواری و پیاده رو سازی دارد اما به این مهم کمتر توجه شده و بیشتر توسعه بزرگراه‌ها و حذف پیاده‌روها در این شهر دیده می‌شود.

«محمد بختیاری» افزود: کاهش آلودگی هوا یک کاری شبکه‌ای است و همه باید دست در دست یکدیگر دهند تا این معضل حل و گره‌گشایی شود.

وی بیان کرد: وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر اراک مطلوب نیست و مردم رغبتی به استفاده از این بخش ندارند و توسعه بیشتر به سمت خودرومحوری و ترغیب مردم به استفاده از خودروی شخصی است.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: خیلی از معابر شهر اراک پیاده‌رو ندارد و مردم برای عبور از آن‌ها مجبور به تردد در خیابان اصلی هستند.

در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، گزارشی از روند انتقال آندسازی ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد و اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار در شرکت ایرالکو ارایه شد.

استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است و اراک مرکز این استان به‌عنوان یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است.

*س_برچسب‌ها_س*