سه‌شنبه 10 مهر 1403

رایزنی‌های جامعه روحانیت برای ایجاد تشکیلات فراگیر

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رایزنی‌های جامعه روحانیت برای ایجاد تشکیلات فراگیر

تهران - ایرنا - جامعه روحانیت مبارز به گفته "محمد حسین موسی پور" عضو شورای مرکزی در حال برنامه ریزی و رایزنی برای ایجاد یک تشکیلات فراگیر و فعال سازی ساختاری هدفمند برای انتخابات پیش روست و قرار است احزاب و تشکل‌های انقلابی و ولایی اعضای منتخب خود را برای عضویت در هیات موسس ساختار جدید به جامعه روحانیت مبارز معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، همزمان با مشخص شدن تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و آغاز به کار ستادها در وزارت کشور، جریان‌های سیاسی با دغدغه‌های متنوعی دغدغه‌های خود را پیگیری می‌کنند.

در اردوگاه راست سیاسی ایران، اصولگرایان از رفتارهای پوپولیستی ابراز برائت می‌کنند و درباره آن هشدار می‌دهند. جامعه روحانیت مبارز برخلاف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فعالانه و در قامت عنصر وحدت بخش وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و در پی سازوکاری هستند که جمنا و شانا و دیگر اجتماعات اصولگرایی را یکجا در برگیرد. تفسیرها از رفتارها و اظهارات برخی شخصیت‌های اصولگرا شائبه انتخاباتی بودن آن‌ها را تقویت می‌کند هرچند این گمانه‌ها نه تایید و نه تکذیب شده‌اند.

 جامعه روحانیت مبارز به دنبال ایفای نقش جدی‌تر

نشست هم‌اندیشی روز پنجشنبه 15 آبان جامعه روحانیت مبارز با 40 حزب و تشکل اصولگرا نشانه‌ای از ورود جدی و رسمی این تشکل اصولگرا به فعالیت‌های انتخاباتی و نیز تلاش برای ایفای نقش وحدت بخش میان جریان‌های مختلف اصولگرایان است. از اظهارات و توصیفات اعضای این تشکل پس از نشست با احزاب اصولگرا چنین برمی‌آید که آن‌ها در پی سازوکاری از جنس جمنا و شانا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده با محوریت جامعه روحانیت مبارز هستند.

«مصطفی پورمحمدی» دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز در این نشست جامعه روحانیت مبارز را میزبانی صادق و امین برای همه احزاب و جریان‌های موجود در گفتمان ارزشی و انقلابی دانست و گفت: «ما می‌خواهیم با ساماندهی کار تشکیلاتی و ایجاد ارتباط منسجم و تعریف‌شده، همه اضلاع و جریان‌های همسو با نیروهای انقلابی و ولایی و ارزشی را تجمیع کنیم.»

«محمدحسین موسی‌پور» عضو شورای مرکزی این تشکل درباره جزییات نشست تازه آن گفت: «برنامه‌ریزی و رایزنی برای ایجاد یک تشکیلات فراگیر و فعال‌سازی یک ساختار هدفمند در انتخابات پیش رو ادامه دارد. مقرر شد که احزاب و تشکل‌های انقلابی و ولایی نمایندگان و اعضای منتخب خود را برای عضویت در هیات موسس ساختار جدید به جامعه روحانیت مبارز معرفی کنند. بدیهی است که براساس برنامه زمانبندی، پس از تشکیل هیات موسس، سایر ساختارهای اجرایی هم برای انتخابات پیش رو شکل خواهد گرفت.»

«غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در توضیح ساختار تازه اصولگرایان آن را مجموعه‌ای از جمنا و شانا و دیگر تشکیلات اصولگرایی اعلام کرده که قرار است با محوریت جامعه روحانیت مبارز تجمیع شود و تجربیات آن‌ها مورد توجه قرار گیرد و همه این ساختارها، اشخاص و افراد در قالب جدید وارد شده و در آن فعالیت می‌کنند. از دیگر توضیحات این جلسه هم مشخص است که سازوکار موجود قرار است از بدنه اصولگرایان نظرسنجی کرده و به نامزدی مورد اجماع برسد اما فعلا سازوکاری برای این نظرخواهی مشخص نیست.

«مهدی چمران» فعال سیاسی اصولگرا درباره فعالیت‌های انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز معتقد است: «فکر نمی‌کنم به صورت مصداقی به انتخابات ورود کنند. بیشتر به بحث‌های انتخاباتی در راستای هدایت و کمک کردن و همراهی و همفکری کردن ورود می‌کنند؛ حال احتمال دارد از یک کاندیدایی که جامع الاطراف باشد حمایت کنند. البته هنوز برنامه‌های خاصی را اعلام نکرده‌اند.» پرچم وحدت را این بار یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های اصولگرا به دست گرفته است اما باید منتظر ماند و دید ریش سفیدی این گروه تا چه اندازه از سوی جبهه پایداری، نواصولگرایان و بهاریون مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

نگرانی‌های اصولگرایان از ظهور پوپولیسم

پوپولیسم و ظهور دوباره آن در شرایط کنونی کشور موضوعی قابل تامل و البته محتمل است که به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های هر دو جریان اصلی سیاسی هم تبدیل شده است. این روزها اما اصولگرایان بیشتر از آن سخن می‌گویند. «مصطفی میرسلیم» نماینده مجلس خطر ظهور پوپولیسم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را جدی دانسته و گفته است: «باید در مجلس مراقب باشیم که دولت سیزدهم در ورطه عوامزدگی غرق نشود و بتواند کارهای اساسی نجات‌بخش کشور را بر مبنای خودباوری و نه خودنمایی عوام‌فریبانه انجام دهد.»

«حسین مظفر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نگرانی خود را از تکرار پوپولیسم اینگونه بیان کرده است: «مطبوعات، رسانه‌ها و احزاب باید به دنبال آگاه کردن مردم باشند تا انتخاب خوبی رقم بخورد اما نامزدها از عدم آگاهی و احساسات مردم سوء‌استفاده می کنند که سبب می‌شود شعارهایی که ضمانت اجرایی ندارد، منطقی، عقلانی و متناسب با ظرفیت‌های کشور نیستند ارائه شود که این نوع شعارها جای خود را میان مردم هم باز می کند و هوادارانی جذب می‌کند که این آفت بزرگی است.»

نگرانی اصولگرایان از پیدایش و حتی پیروزی شخصیتی پوپولیست در شرایط جامعه ایران ریشه در تجربه تاریخی آن‌ها در حمایت از برخی چهره‌های سیاسی دارد و شاید به همین دلیل است که حسین مظفر از چهره‌های مطرح اصولگرا بخشی از تصمیمات و شعارهای وی را پوپولیستی دانست که با واقعیت‌های کشور منطبق نبود.

گمانه‌هایی که تقویت می‌شوند

جز سردار «حسین دهقان» وزیر پیشین دفاع و «محمد غرضی» وزیر اسبق پست، تاکنون اظهارنظر رسمی در تایید حضور یا رد نامزدی از سوی هیچ یک از چهره‌های شناخته شده اصولگرا شنیده نشده و هرچه بوده شنیده‌ها، تفسیرها و گمانه ها از حضور است. تازه‌ترین گمانه‌زنی از حضور شخصیت‌ها در انتخابات، محسن رضایی است و اظهارات تازه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جوانان عضو جمعیت گام دوم انقلاب و درباره اقتصاد هم واکنش‌هایی در پی داشته است. رضایی گفته است: «از من سوال می‌کنند که طرح شما برای اقتصاد بدون نفت چیست؟ اگر اقتصاد و تولید ملی ما راه بیفتد هیچ ایرانی نیست که درآمد سرانه آن زیر 50 هزار دلار باشد. همه چیز برای این جهش و تحول آماده است. هر تحول در ایران، بر روی زندگی 500 میلیون نفر در اطراف ایران تاثیر می‌گذارد به شرط آنکه بازارهای منطقه و حوزه نفوذ فرهنگی را در اهداف خود داشته باشیم.»

برخی این اظهارات نامزد دوره‌های پیش انتخابات ریاست جمهوری را نشانه‌ای از تمایل وی برای کاندیداتوری مجدد تفسیر کردند. گرچه هنوز برای اظهارنظر در این زمینه زود است اما واکنش وی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و سفرهای وی به سمنان و قم در شرایط کرونایی گمانه انتخاباتی بودن این اقدامات و سخنرانیها را تقویت کرده است. با این همه اما اگر فرض بر نامزدی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد اظهارات وی که بخشی از آن در بالا آمده چندان با واقعیت های اقتصادی کشور هماهنگی ندارد اینکه می توان درآمد سرانه ایرانیان را به بالای 50 هزار دلار ارتقا داد با آنچه این روزها در جریان است فاصله زیادی دارد و اگر برنامه‌ای معجزه آسا در این زمینه وجود دارد چرا دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام آن را در اختیار دولت قرار نمی‌دهد که دشواری‌های معیشتی مردم کاهش یابد؟

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*