یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رضا علیپور و یک اعتماد به نفس مثال زدنی؛/ روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
رضا علیپور و یک اعتماد به نفس مثال زدنی؛/ روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی!

رضا علیپور می خواهد یک تاریخ سازی دیگر در المپیک برای ورزش ایران رقم بزند و مدال طلا را از رشته ای به نام ایران ثبت کند که روزی هیچ کس فکرش را نمی کرد.

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ایران تاکنون به ترتیب در شش رشته کشتی آزاد، وزنه برداری، تکواندو، کشتی فرنگی، تیراندازی و کاراته موفق شده با تلاش چشمگیر ورزشکاران خود 24 طلای ناب از سی و دو دوره ی برگزار شده بازیهای المپیک به دست بیاورد اما در این بین شاید و حتی احتمال دارد، شگفتی بزرگی برای ورزش ایران در 2024 پاریس با درخشش ویژه رشته ای جدید، قهرمانی پرافتخار و شناخته، در راه باشد.

سنگنوردی در ماده ی سرعت با نابغه و اعجوبه ای به نام "رضا علیپور شنازندی فرد" که از سال 2017 تا 2021 چهار سال و یک ماه رکورد دنیا را در اختیار داشته و با کسب 21 مدال قهرمانی جهان، بازیهای جهانی و جامهای جهانی، جزو چهار سنگنورد برتر تاریخ این رشته ورزشی در دنیا از منظر افتخارات و عناوین به شمار می‌رود، توانسته علاقمندان بسیاری را در ایران به خود جذب کند.

رشته‌ی سنگنوردی برای اولین بار دوره‌ی گذشته المپیک وارد این بازیها شد تا سنگنوردان زن و مرد جهان در 2020 توکیو در ماده کمباین در دو بخش لید (سر طناب) و بولدر (سنگ کوتاه) به رقابت بپردازند اما در المپیک پیش روی بر عکس 2020 توکیو، پیکارهای سنگنوردی در دو بخش سرعت و کمباین زنان و مردان برگزار می‌شود. یعنی چهار فرصت کسب مدال برای هر کشور.

اگر در آخرین روز سال 2023 میلادی با ناهید کیانی به عنوان تنها دختر ورزش ایران که در این سال طلای جهان را به گردن آویخت گفت و گوی اختصاصی انجام دادیم و او را یکی از امیدهای کسب مدال در پاریس دانستیم در آغاز سال المپیک 2024 هم رضا علیپور در "ورزش سه" از رسیدن به بزرگترین رویداد ورزشی دنیا و کسب مدالی پر اهمیت سخن به میان آورد.

بی شک ناهید کیانی و رضا علیپور در دو رشته ی تکواندو و سنگنوردی سرعت، ورزشکارانی هستند که می شود با حمایتهای اصولی، روی کسب مدالهای آنها در آوردگاهی حساب باز کرد که ورزش ایران نگران ثبت نتایجی شبیه به 2008 پکن است.

ناهید کیانی سهمیه المپیک را کسب کرده اما رضا علیپور روزانه بین 6 تا 10 ساعت در همدان و اردوی تیم ملی در حال تمرین های سخت و طاقت فرساست تا در اردیبهشت و خرداد 1403 مأموریت خود برای کسب سهمیه ی 2024 پاریس را به نحوی بی نقص ممکن کند.

پسر قزوینی و طلایی سنگنوردی ایران که متنفر است او را با لقب یوسین بولت عمود پرواز ورزش جهان بشناسند یا با قهرمانان سرشناس دیگری در دنیا مقایسه کنند، در گفت و گوی اختصاصی با "ورزش سه" تأکید کرد؛ من فقط رضا علیپور هستم، فرزند کوچک ورزش و سنگنورد ایرانی از روستای شنازند استان قزوین.

روزانه 6 تا 10 ساعت برای المپیک می جنگم جام جهانی دست گرمی خواهد بود برای المپیک حسم می گوید 2024 سال من است یکی از آن شش سهمیه باقی مانده را می خواهم برسم به المپیک مدال خواهم گرفت هدف اصلی ام کسب سهمیه و مدال المپیک است رکوردشکنی؟ مهم نیست، ملاکم مدال است به فینال المپیک برسم طلا را خواهم گرفت من بی کس ترین ورزشکارم که زبانزد دنیاست سنگنوردی یک سالن اختصاصی هم ندارد بالاترین قراردادم 250 میلیون تومان در سال بود

در بازیهای آسیایی هانگژو یک بار دیگر با نمایش خیره کننده و کسب طلای ماده ی مهیج سرعت در رشته ی سنگنوردی خیلی ها را عاشق این ورزش کردی، این روزها شک ندارم همه ی فکر و ذکر تو شده کسب سهمیه المپیک

این روزها در همدان و اردوی تیم ملی هستم آنهم با انجام تمرینات فوق سنگین، روزی سه جلسه صبح، ظهر و شب تمرین می کنیم. در مجموع بین شش تا 10 ساعت می جنگم تا همه چیز روی برنامه پیش برود. آمادگی بدنی ام خیلی خوب است، حدود سه ماه دیگر جام جهانی در پیش است که من به این رقابتها فقط نگاهی تدارکاتی دارم، دیدی تمرینی از منظر آمادگی ذهنی. هدف اول و اصلی من کسب سهمیه المپیک است. جوری تمرین می کنم که به اصطلاح بدنم برای بعد از جام جهانی و رقابتهای کسب سهمیه ی المپیک 2024 پاریس در دو شهر شانگهای و بوداپست به پیک خود برسد.

پس به جام جهانی و مدال آن که در کارنامه ورزشی ات طلایش به وفور وجود دارد، توجهی نداری و رقابتهای کسب سهمیه ی المپیک برای تو مهم است؟!

جام جهانی را رقابتهای دست گرمی در نظر گرفته ام برای موفقیت در پیکارهای کسب سهمیه. اوج آمادگی هم بماند برای المپیک پاریس. روی کسب مدال جام جهانی حسابی باز نکرده ام و نمی کنم، ریسک هم نخواهم کرد که تمام توانم را بگذارم. بالاخره احتمال هر اتفاقی در ورزش هست، برای همین امسال در شش ماه اول 2024 تنها دو هدف بزرگ در سر دارم؛ اول کسب سهمیه، بعد حضور و درخشش در المپیک پاریس. رقابتهای دیگر مثل جام جهانی را تنها تدارکاتی برای رسیدن به این دو هدف اصلی قرار داده ام و قرار دهید.

به کسب سهمیه توسط خودت که امید زیادی وجود دارد، هر چند که الناز رکابی و محیا دارابیان هم شبانه روز تمرین می کنند برای کسب مجوز حضور در پاریس.

در ماده سرعت مردان 14 نفر به المپیک راه خواهند یافت که تا امروز 9 نفر از جمله یک سهمیه برای میزبان المپیک 2024 مشخص شده است. تنها شش سهمیه باقی مانده که تمام تجربه و توانم را خواهم گذاشت تا یکی از این شش نفر باشم. خانم رکابی و دارابیان هم تمام تلاش خود را برای کسب سهمیه به کار بسته اند و به سختی دارند زحمت می کشند. خانم رکابی باید یکی 11 سهمیه باقی مانده را کسب کند و خانم دارابیان همیکی از پنج سهمیه را.

وزنه برداری، کشتی آزاد، تکواندو، دو و میدانی، کشتی فرنگی، تیراندازی و کاراته به ترتیب مدال آوران ایران در المپیک هستند، به نظر رضا علیپور جدی قصد کرده تا سنگنوردی را به هشتمین رشته ورزش ایران تبدیل کند که در المپیک مدال می گیرد و حتی شاید هفتمین رشته ای که طلا را کسب خواهد کرد

برسم به المپیک و سهمیه را کسب کنم، مدال را به چنگ آورده و می آورم. کسب مدال از المپیک را در خودم می بینم. رکورد جهان را هم می توانم دوباره بشکنم همانطور که قبلا شکستم و بیش از چهار سال رکورد دنیا را در اختیار داشتم. در بازیهای آسیایی هانگژو هم کنترل شده رقابت کردم تا به طلا برسم و اصلا برایم رکورد شکنی مهم نبود. برای کسب مدال باید استراتژی خاصی داشت نباید به رکورد شکنی فکر کرد. باید جوری رقابت کرد که کمترین ریسک در مسابقه اعمال شود و صد در صد، کسب مدال تضمین شود نه اینکه بی مهابا هجوم برد برای رکورد شکنی. من رکوردار جهان بوده ام اما ارزش مدال طلا بیشتر از رکورد شکنی است. رکورد را می شود در رقابتهای مختلف شکست اما من فعلا اول از هر چیز به کسب مدال فکر می کنم بعد اگر شرایط مناسب بود به فکر رکورد شکنی دوباره ام. قبلا که به رکورد فکر می کردم، خیلی مدال از دست دادم الان در هر مسابقه ای، می روم که مدال بگیرم و کسب آن به جای رکورد شکنی برایم مهمتر است.

پس فکر همه جا و همه چیز را کرده ای، با این اوصاف می شود روی مدال المپیک تو و حتی رنگ طلایی اش حساب باز کرد؟

آن چیزی که از خودم می شناسم و در خود می بینم این است که در رقابتهای مهم، معمولا طلا می گیرم و گرفته ام؛ مثل بازیهای آسیایی، قهرمانی جهان و بازیهای جهانی. در فینال ها کار سخت است، اینکه بتوانی ذهن، فکر، روح و مغزت را جمع و جور کنی و تمرکزت بهم نخورد. خیلی ها وقتی می رسند فینال، اشباع می شوند و به نقره راضی اند. من که به فینال می رسم نه اینکه آرام نمی شوم بلکه تازه جنگ واقعی اصلی برایم آغاز می شود. سهمیه بگیرم، بروم المپیک، به فینال برسم، طلا را خواهم گرفت. اسم المپیک آنقدر سنگین است که خیلی ورزشکارها در وهله ی اول به اسم بزرگ آن می بازند. المپیک قله ی رقابتهای ورزشی جهان و دنیاست. برسم به المپیک طلا را خواهم گرفت.

صد در صد؟ یعنی قول صد در صدی می دهی برای مدال و طلای المپیک؟!

صد در صدی که وجود ندارد اما من بین 80 تا 90 درصد با شناختی که از خود و رقیبانم با توجه به همه ی شرایط دارم، شدنی است. می روم که اول سهمیه بگیرم قطعا از الان هم نمی شود چیزی را پیش بینی کرد. بیست سال صبر کرده ام برای المپیک. حسم می گوید 2024 سال من است، به حسم خیلی اعتماد دارم. البته مسابقه های زیادی هم بوده که رفته ام و باخته ام.

ولی مسابقه های بسیاری هم بوده که رفته ای و برده ای، 21 مدال جهانی آمار بسیار ارزشمندی است، تو طلای آسیا، بازیهای آسیایی، قهرمانی جهان، بازیهای جهانی و جام جهانی را در کارنامه داری و فقط مانده یک طلای المپیک.

بله درست می گویی اما من بی کس ترین ورزشکاری هستم که به مسابقه های بین المللی می روم. کسی را غیر از خدا ندارم و اوست که همه چیز را برای من می چیند. تمام باختنها و شکست های من برای این بوده که به المپیک برسم و مدال بگیرم و رنگش هم طلا باشد. این باوری است که در اندیشه ام موج می زند.

چرا بی کس ترین ورزشکار؟ تو این همه افتخار به دست آورده ای و همیشه مدال آوری با تمرینات مداوم و طاقت فرسا، همت و پشتکار خودت تضمین شده.

بی کسی من زبانزد دنیاست، اما در ایران به نفع کسی نیست که آن را به زبان بیاورد و بیان کند. مربی معروف روس که همیشه شاگردانش مطرح هستند در جواب ورزشکارانش که امکانات بیشتری برای رسیدن به قهرمانی می خواهند، جواب خیلی جالبی می دهد که در بین سنگنوردان سرعتی دنیا معروف است. به شاگردان خودش می گوید: این امکانات است که شماها را مطرح کرده، ما همه جور امکانات برایتان فراهم می کنیم که بروید با کسی رقابت کنید که با یک ساک ورزشی، بدون مربی، سرمربی، امکانات و شرایط خاصی می آید و شماها را شکست می دهد. من جز خدا کسی را ندارم. سنگنوردی ایران این توانایی را دارد که در المپیک 2024 پاریس شگفتی ساز ورزش کشورمان لقب بگیرد؟

سنگنوردان ایران همه تلاش خود را انجام می دهند که شگفتی ساز المپیک 2024 پاریس در ورزش کشور نام بگیرند البته اگر حمایت شوند. من خودم برای طلا می خواهم به المپیک بروم. اگر از سنگنوردی حمایت کنند این رشته بسیار آینده دار است. ما هنوز سالن اختصاصی سنگنوردی نداریم. کسی هم این ورزش را یاری نمی کند، نه کمپ تیم های ملی داریم نه بودجه مناسبی ولی به جای آن تا دلتان بخواهد مدالهای متعدد کسب کرده ایم. تا دلتان بخواهد در این رشته و کشورمان استعداد وجود دارد. من تنها مدال آور این رشته نیستم، مدال برنز خانم الناز رکابی در جهان را فراموش کرده اید؟ سنگنوردی در دختران، معلولان با غیرتمان و رده های سنی مدالهای بسیاری کسب کرده که نشان می دهد باید این رشته ورزشی را واقعی حمایت کرد.

بالاترین رقم قرارداد تو با 21 مدال جهانی باید جالب باشد، بالاترین رقمی که تا به حال در یکسال گرفته ای چقدر بوده است؟

بالاترین قراردادم برای یک سال 250 میلیون تومان بوده که اختصاص داشت به هزینه های اعزام به مسابقه ی برون مرزی. از پول هتل تا هزینه ی بلیط و مابقی شرایط که در آخر کمی بیش از صد میلیون آن برای خودم ماند. هزینه ای که کارخانه شیشه ی قزوین چند سال قبل پرداخت کرد. حمایت کننده های مالی زیادی از سراسر دنیا برای بحث اسپانسری پیشنهاد داده اند، حتی بزرگترین کارخانجات و برندها اما به خاطر تحریم ها، نمی شود قراردادی بست. در داخل ایران هم که حمایتی صورت نمی گیرد. اگر سرمایه گذاری و توجه مناسبی روی همه بچه ها انجام گیرد، می توان در المپیک خوش درخشید.

گوشه ای از افتخارات مهم رضا علیپور در رشته ی سنگنوردی سرعت:

بازی‌های جهانی سنگنوردی 2017 قهرمانی 2018 جهان قهرمانی 2016 جهان قهرمانی 2014 جهان بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو قهرمانی 2017 آسیا قهرمانی 2015 آسیا قهرمانی 2013 آسیا قهرمانی 2012 آسیا

رقابت‌های سنگنوردی انتخابی و کسب سهمیه‌ی المپیک پاریس در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول 27 تا 30 اردیبهشت 1403 در شانگهای بندر بزرگ کشور چین و مرحله دوم 31 خرداد تا سوم تیر به میزبانی بوداپست در مجارستان.

رضا علیپور برای رسیدن به المپیک باید در مجموع دو رقابت شانگهای و چین در اردیبهشت و خرداد 1403، جمع امتیازاتش بین شش نفر برتر متقاضی کسب مجوز ورود به المپیک 2024 پاریس قرار بگیرد.

رکورد رضا در جهان پنج ثانیه و 16 صدم ثبت شده که رکورد جهان چهار ثانیه و 90 صدم است. هر چند رضا علیپور در تمرینات درون اردویی رکورد چهار ثانیه و 98 را هم قبل از بازیهای آسیایی هانگژو به ثبت رسانده است.

ورزش ایران تاکنون از سی و دو دوره بازیهای المپیک 76 مدال به دست آورده که 24 عدد آن طلا، 23 نقره و 29 عدد برنز است.

پوریا تابان

رضا علیپور و یک اعتماد به نفس مثال زدنی؛/ روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی! 2
رضا علیپور و یک اعتماد به نفس مثال زدنی؛/ روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی! 3
رضا علیپور و یک اعتماد به نفس مثال زدنی؛/ روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی! 4