دوشنبه 16 مهر 1403

رمزگشایی ازنقش سرویس‌های خارجی حوادث اخیر؛ سعودی ها هم پیمان استکبار هستند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رمزگشایی ازنقش سرویس‌های خارجی حوادث اخیر؛ سعودی ها هم پیمان استکبار هستند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در جریان اغتشاشات اخیر درایران برخی کشورها مانند آمریکا، عربستان و برخی رسانه ها مانند سعودی اینترنشنال تمام امکانات خود را دراین راستا به کار گیری کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، امسال بعد از اربعین ایران اسلامی بستر حوادث زیادی بود به نحوی که همه ی جبهه ضد انقلاب در هماهنگی با یکدیگر قصد داشتند تا بالاخره به هدف شومی که سال ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند برسند، اما باردیگر با سد محکم درایت رهبر انقلاب و هوشیاری مردم روبه رو شدند که بیش از هرچیزی خواهان ثبات و امنیت در کشور بودند.

دراین میان مانند همیشه نقش کشورهای استکباری مانند آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، عربستان و... بیش از سایرکشورها نمایان بود که با حمایت کامل از رسانه ها و گروهک ها باردیگر چهره شیطانی خود را به نمایش گذاشتند.

برخی رسانه ها هم مانند سعودی اینترنشنال که حامیان اصلی آن ها سعودی بودند که سابقه خونین باری در حقوق بشر داشتند خواهان تغییر وضعیت درایران در جهت تجزیه شدن هستند در حالی که خاندان آل سعود با ریشه صهیونیستی و یهودی بزرگترین خیانت ها را به جهان اسلام کرده و باید با نتیجه جنایت های خود روبه رو شوند.

در گفتگو تفضیلی با محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل حوادث اخیر در ایران اسلامی مورد بررسی و پشت پرده های آن مورد بحث قرار گرفت.

دوقطبی مردم و حکومیت با نقش آفرینی رسانه ها هدف جبهه استکبار 

محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: دستورکار سرویس‌های خارجی سوار شدن روی مطالبات مردم، تصویرسازی کاذب نسبت به پاسخ متقابل دولت، بسترسازی برای تحرکات تروریستی، ایجاد بدبینی نسبت به نیروهای انتظامی - امنیتی و درنهایت ایجاد درگیری خیابانی میان گروه‌های مختلف مردم است، سناریویی که پیش‌تر در سوریه، لیبی، عراق و لبنان پیاده‌سازی شده بود و در هر کدام به نتیجه متفاوت و البته ویرانگری منجر شده است.

وی در ادامه گفت: یکی از اضلاع تشدید ناآرامی‌ها در داخل ایران، حضور پر رنگ عوامل خارجی و رسانه‌های وابسته به دشمنان ایران بوده است. این افراد و رسانه‌ها با ایجاد دوقطبی غیر واقعی «مردم و حکومت» به دنبال تئوریزه کردن خشونت و حرکت گام‌به‌گام کشور به سمت جنگ داخلی هستند.

بیات خاطرنشان کرد: دستور کار سرویس‌های خارجی سوار شدن روی مطالبات مردم، تصویرسازی کاذب نسبت به پاسخ متقابل دولت، بسترسازی برای تحرکات تروریستی، ایجاد بدبینی نسبت به نیروهای انتظامی - امنیتی و درنهایت ایجاد درگیری خیابانی میان گروه‌های مختلف مردم است؛ سناریویی که پیش تر در سوریه، لیبی، عراق و لبنان پیاده سازی شده بود و در هر کدام به نتیجه متفاوت و البته ویرانگری منجر شده است.

بازیگر نقش اول اغتشاشات ایران آمریکا است

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا با حیرت انگیز خواندن اعتراضات ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: فکرنمی‌کنم این اعتراضات در انزوا باشد. نکته حیرت انگیز برای من و تحلیلگران گستردگی اعتراضات است.

وی در ادامه گفت: پیش از آغاز رسمی اعتراضات داخلی، بنیاد موسوم به «دفاع از دموکراسی» در متنی بلند خواستار حمایت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اعتراضات داخلی ایران شد.

بیات عنوان کرد: رئیس سیا با شجاع خواندن معترضان، آنها را «آماده پذیرش خطر» دانست و با عبور از خطوط قرمز دیپلماتیک واصل مداخله نکردن در امور داخلی کشورها، در پاسخ به سؤالی درباره ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران (با همکاری ایلان ماسک، رئیس شرکت اسپیکس ایکس) گفت: دولت آمریکا آشکارا حمایت خود را از گردش آزاد اطلاعات و آزادی اینترنت اعلام کرده و بسیار در این زمینه متعهد است.

وی یادآور شد: بازگو شدن این مواضع تنها موضع سرویس اطلاعاتی آمریکا درباره حوادث اخیر ایران نیست. پیش از آغاز رسمی اعتراضات داخلی، بنیاد موسوم به «دفاع از دموکراسی» در متنی بلند خواستار حمایت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اعتراضات داخلی ایران، کمک به روند اعتصاب اصناف مختلف، به چالش کشیدن حاکمیت ملی ایران در موضوع محدود کردن اینترنت و توقف مذاکرات رفع تحریم ها شده بود.

سعودی اینترنشنال دیگر بازیگر فعال در صحنه

بیات در ادامه با اشاره به نقش عربستان سعودی گفت: دیگر بازیگر فعال در این صحنه، عربستان و ولیعهد جوان این پادشاهی یعنی محمد بن سلمان است. با آغاز امواج بیداری اسلامی روند تحولات سیاسی در کشورهایی همچون سوریه، لبنان، عراق و یمن به دلیل کمک جمهوری اسلامی ایران به دولت - ملت‌های عربی چندان به نفع ریاض پیش نرفت. بن سلمان در واکنش به شکست‌های پی‌درپی سعودی در منطقه در مصاحبه‌ای تاریخی با لحنی آکنده از نفرت مدعی شد، ایران به دنبال سروری در جهان اسلام است و جنگ را به خیابان‌های کشورمان خواهد کشید.

وی افزود: ظهور شبکه رسانه‌ای (بخوانید اتاق جنگ) ایران اینترنشنال، فعال کردن مرکز «اعتدال» برای تأثیرگذاری بر فضای شبکه‌های اجتماعی ایرانی، کمک به گروهک‌های تجزیه‌طلب مانند الاحوازیه و جیش الظلم، ایجاد شبکه مالی برای تسهیل قاچاق اسلحه و عملیات تروریستی در داخل ایران تنها گوشه‌ای از پروژه ریاض برای ضربه به ایران است.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: بن سلمان در واکنش به شکست‌های پی‌درپی سعودی در منطقه در مصاحبه‌ای تاریخی با لحنی آکنده از نفرت مدعی شد، ایران به دنبال سروری در جهان اسلام است و جنگ را به خیابان‌های کشورمان خواهد کشید

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در جریان اعتراضات اخیر رسانه‌های وابسته به سعودی همچون الحدث، العربیه فارسی و ایران اینترنشنال شبانه روز به پوشش جهت دار ناآرامی‌های داخل ایران پرداختند و سعی کردند سمت‌وسوی اعتراضات را به سمت خشونت کور، شعارهای ساختارشکنانه و جنگ داخلی سوق دهند. شاید اوج حضور غیر مستقیم سعودی در اعتراضات اخیر را می‌توان در حوادث دلخراش زاهدان و حمله تروریستی داعش به حرم شاهچراغ (ع) و شهادت جمعی از هم‌وطنانمان مشاهده کرد.

رژیم صهیونیستی دیگر بازیگر فعال در صحنه

بیات در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی دیگر بازیگر فعال در ناآرامی‌های داخل ایران است. با آغاز اعتراضات نسبت به فوت مهسا امینی مقام های ارشد، تحلیلگران و رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اظهارنظر و پوشش کامل تحولات داخلی ایران به دنبال ایجاد فضای دوقطبی (سفید و سیاه) و تحریک مردم علیه نظام و نیروهای امنیتی بودند.

وی تصریح کرد: تل‌آویو طبق راهبرد «خاورمیانه بزرگ» و سیاست کارزار میان جنگ‌ها به دنبال تشدید آشوب و وقوع جنگ داخلی در ایران است تا به این وسیله بتواند بازوهای مقاومت منطقه را در سوریه، لبنان، عراق و یمن هدف قرار دهد و به همین بهانه زمینه لازم را برای «توسعه طلبی ارضی» خود فراهم کند.

انتهای پیام / ر