یک‌شنبه 8 مهر 1403

روایت تراژدی بمباران شیمیایی در «درخت گردو» / هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور / ده فیلم برتر آرای مردمی

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
روایت تراژدی بمباران شیمیایی در «درخت گردو» / هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور / ده فیلم برتر آرای مردمی

خبرنگاران سینمایی و منتقدین فیلم باید سوالات شان را در برگه بنویسند و سپس سوالات بررسی می‌شود و اگر به مصلحت تشخیص داده شود، خوانده خواهد شد! در این شیوه گاهی سوالات به تشخیص مجری تجمیع می‌شود، سانسور می‌شود و خوانده نمی‌شود و ترتیب خواندن سوالات نیز با اولویت زمانی ارائه سوال ارتباطی ندارد.

چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با رونمایی از فیلم‌های بلند داستانی «آن شب»، «درخت گردو»، «دوزیست»، فیلم مستند «خسوف» و فیلم کوتاه «اشغال» همراه است و در میان این آثار، «درخت گردو» اثری است که بیش از دیگر فیلم‌ها توجه عمومی را به خود جلب کرده است؛ هرچند «آن شب» محصول تولیدی دفتر فیلمسازی شهاب حسینی نیز جلب توجه می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فجر سی و هشتم از شنبه دوازده آغاز شد تا بیست و دوم بهمن با نمایش و داوری 28 فیلم بلند داستانی در دو بخش اصلی و نگاه نو، ده فیلم کوتاه داستانی و ده مستند همراه خواهد بود. همچون چند دوره پیشین، سینمای خبرنگاران سینمایی و منتقدین فیلم، سینماملت تعیین شده است. در این دوره با کاهش خبرنگاران غیرفعال یا غیرمرتبط، عوامل فیلم ها در کنار اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور دارند و میهمانان و هنرمندان در پردیس سینمایی چارسو به دیدن فیلم‌ها خواهند نشست.

اگر جزو تماشاگران جشنواره در سینماهای مردمی هستید، راهنمای کامل فیلم‌ها جشنواره را مشتمل بر مشخصات تمامی فیلم‌ها از اینجا می‌توانید ببینید.

چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری آغاز می‌شود؛ فیلمی که نخستین محصول دفتر فیلمسازی شهاب حسینی در آمریکا محسوب می‌شود. سپس نوبت به «درخت گردو» تازه ترین اثر محمد حسین مهدویان است. «دو زیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد فیلم سوم روز چهارم است. سپس نوبت به مستند «خسوف» اثر محسن استادعلی می‌رسد و در آخر، نوبت فیلم «اشغال» اثر علی عزیزی است.

آن شب

کارگردان: کوروش آهاری تهیه‌کننده: محمد درمنش نویسنده: کوروش آهاری و میلاد جرموز بازیگران: شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی، لیلا گرگانیان، لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مورا فیلمبردار: - تدوین گر: سپیده عبدالوهاب خلاصه داستان: یک زوج ایرانی در آمریکاست که در یک هتل محبوس شده اند در حالی که نیروهای بیگانه ای آن ها را وادار می کنند که با رازهایی که از هم پنهان کرده اند روبه رو شوند.

درخت گردو

کارگردان: محمدحسین مهدویان تهیه‌کننده: سیدمصطفی احمدی نویسنده: ابراهیم امینی و حسین حسنی بازیگران: پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی و مهران مدیری فیلمبردار: هادی بهروز تدوین گر: محمد نجاریان خلاصه داستان: داستان با الهام از ماجرایی واقعی، در خلال بمباران شیمیایی شهر سردشت شکل گرفته است.

دوزیست

کارگردان: برزو نیک‌نژاد تهیه‌کننده: سعید خانی نویسنده: برزو نیک‌نژاد بازیگران: جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، الهام اخوان و سعید پورصمیمی فیلمبردار: علیرضا برازنده تدوین گر: مهدی سعدی خلاصه داستان: مردی است به دنبال گرفتن حق خودش است.

خسوف

کارگردان: محسن استادعلی تهیه‌کننده: محسن استادعلی، مسعود زارعیان داستان: زندگی یک طلبه جوان و مردد برای پوشیدن لباس روحانیت که یارای تصمیم‌گیری ندارد.

اشغال کارگردان: علی عزیزی تهیه‌کننده: علی عزیزی

هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور

نشست‌های خبری فیلم‌ها در جشنواره فجر در حالی برگزار می‌شود که در این دوره خبرنگاران و منتقدین حق ندارند سوالشان را از عوامل فیلم‌ها بپرسند. در رویه سال جدید، خبرنگاران سینمایی و منتقدین فیلم باید سوالات شان را در برگه بنویسند و سپس سوالات بررسی می‌شود و اگر به مصلحت تشخیص داده شود، خوانده خواهد شد! در این شیوه گاهی سوالات به تشخیص مجری تجمیع می‌شود، سانسور می‌شود و خوانده نمی‌شود و ترتیب خواندن سوالات نیز با اولویت زمانی ارائه سوال ارتباطی ندارد.

روز گذشته در نشست خبری فیلم «روز صفر» خبرنگار «تابناک» درباره پناهندگی عوامل این فیلم در برلین و بودجه فیلم سوال کرد که این سوالات از سوی فرزاد حسنی مجری این نشست که مشخص نیست چه ارتباطی با خبرنگاران و منتقدان سینمایی دارد، خوانده نشد. پس از اعتراض خبرنگار تابناک و بالا گرفتن ماجرا، در نهایت سوال به صورت شفاهی مطرح شد که حسنی ادعا کرد این سوال را به او نداده‌اند. این اتفاق، این موضوع را واضح نمود که نشست‌ها حتی در پرسش‌ها مهندسی شده پیش می‌رود و متولیان جشنواره به تشخیص خود پرسش‌های خبرنگاران و منتقدین را سانسور می‌کنند.

در بخشی از همین نشست، مسعود فراستی که ظاهرا هنوز فکر می‌کند سخنگوی تشکیلات خاصی است، بی‌توجه به نظم نشست خبری، روی سکو رفت و پشت تریبون قرار گرفت و از فیلم تمجید کرد. این در حالی است که فراستی هیچ ارجحیتی نسبت به خبرنگاران و منتقدان پیشکسوتی که در سال نشسته بودند، ندارد و همان کارتی که برای دیگران صادر شده با همان حدود اختیارات برای او صادر شده است. این نوع مهندسی نشست‌ها در حکم سیلی جشنواره به صورت خبرنگاران سینمایی و منتقدان فیلم است که قطعا نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

در هیچ نشست خبری استانداردی در هیچ کجای دنیا در مقابل هیچ مقام مسئولی، میکروفن حذف نمی‌شود و از خبرنگاران خواسته نمی‌شود سوال‌شان را روی کاغذ بنویسند تا مسئولان کنفرانس به تشخیص خود این سوالات را مطرح کنند. به طور ویژه در پرس کنفرانس‌های جشنواره‌های معتبر نظیر کن، برلین و ونیز نیز چنین رفتارهایی مشاهده نمی‌شود. اگر ادعا شود، هدف توهین به شخصیت و صلاحیت خبرنگاران سینمایی نیست، این پرسش مطرح می‌شود که متولیان جشنواره توان برگزاری یک نشست خبری به شکل استاندارد را ندارند؟

این خبر تا پایان روز چهارم جشنواره تکمیل می‌شود

روایت تراژدی بمباران شیمیایی در «درخت گردو» / هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور / ده فیلم برتر آرای مردمی 2
روایت تراژدی بمباران شیمیایی در «درخت گردو» / هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور / ده فیلم برتر آرای مردمی 3
روایت تراژدی بمباران شیمیایی در «درخت گردو» / هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور / ده فیلم برتر آرای مردمی 4
روایت تراژدی بمباران شیمیایی در «درخت گردو» / هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور / ده فیلم برتر آرای مردمی 5
روایت تراژدی بمباران شیمیایی در «درخت گردو» / هتک حیثیت خبرنگاران و منتقدین فیلم با سلب صلاحیت و سانسور / ده فیلم برتر آرای مردمی 6