سه‌شنبه 10 مهر 1403

زاکانی: سید حسن در مسیر مدیریت حزب الله الگو بود

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
زاکانی: سید حسن در مسیر مدیریت حزب الله الگو بود

علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز - سه شنبه دهم مهرماه 1403- همزمان با دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران جهت ارائه گزارش سفر به سوریه وارد صحن شورا شد تا گزارش این سفر را ارائه دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت شهید سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان، گفت: این حق آنها بود که پس از ده‌ها سال انتظار، ایستادگی و مقاومت و پرچم داری، شهادت با افتخار نصیب شان شد.

وی افزود: منطق شهادت و مرگ در راه خدا آنی نیست که دشمن فکر می‌کند بلکه منطقی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: شهدا منبع اقتدار جهان اسلام هستند.

زاکانی با بیان اینکه سید حسن در مسیر مدیریت حزب الله هم الگو بود و هم الگو هست، یادآور شد: ما به او و اسلام تبریک می‌گوییم و امید داریم که این مسیر پرتلألوتر و با نورانیت و اقتدار بیشتری ادامه پیدا کند. همانطور که آنچه تصور ترامپ بود که با شهادت حاج قاسم سلیمانی، چراغ شهادت کم فروغ می‌شود، برعکس شد، با شهادت سید حسن نصرالله هم آینده تاریکی مقابل دشمنان اسلام قرار می‌گیرد.

شهردار تهران تأکید کرد: دشمن امروز سرمست و سرخوش از پیروزی‌هایی است که فکر می‌کند کسب کرده، اما گور خود را کنده است. اگر جمعی به نصرت الهی بپردازند این نصرت شامل حال آنها خواهد شد؛ لذا آنچه امروز رقم خورد مسیری است که آینده‌ای فوق العاده درخشان را برای جهان اسلام خواهد داشت.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی حس پیروزی دارد و به زودی گریه‌ها و غم‌های زیادی خواهد داشت، گفت: ما در محور مقاومت و دشمنانمان در محور سلطه اهداف مشترکی داریم و این هدف آزادی مسلمین و حرکت در مسیر قدس شریف است. هدف مشترک دشمنان ما به بردگی گرفتن کل جهان و استثمار تمام ملت‌ها و غارت اموال آنهاست، زیرا در گذشته نه چندان دور تجربه‌هایی داشتند و فکر کردند می‌توانند بر بام جهان بنشینند.

زاکانی تأکید کرد: ما نسبت به گذشته وضعیت بهتری داریم، اما دشمن القا می‌کند که این غلط است. بعد از این اتفاقات که منشأ دقت و تلاش مکرر ما خواهد شد، دشمن سعی خواهد کرد عملیات روانی را به جامعه منعکس کند که اگر مقاومت بیشتری شود، برخورد سنگین تری خواهد داشت. باید بچه‌های کودکستان‌های ایران به پیام شب گذشته نتانیاهو جواب دهند چراکه آن حرف‌ها حتی در حد بچه‌های کودکستانی هم نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه مجموعه حزب الله فرمانده پرور است، یادآور شد: این برای ما کاملاً معلوم و مشهود است که دشمن می‌خواهد بار خود را از عملیاتی روانی ببندد که ناکام خواهد ماند. اگر دشمن بداند برای هر اقدامی هزینه‌ای سنگین‌تر دریافت خواهد کرد حساب و کتاب می‌کند.

زاکانی تأکید کرد: امنیت ایران امنیت لبنان، سوریه، یمن و عراق است و امنیت هریک از این پنج کشور امنیت دیگر کشورهاست.

شهردار تهران در ادامه ضمن ارائه گزارش سفر خود به سوریه گفت: ما 14، 15 و 16 شهریورماه در سوریه حضور داشتیم که اساس آن مبتنی بر دیپلماسی شهری بود تا با ظرفیت‌های موجود در تهران و سوریه ارتباط متقابلی برقرار کنیم و دیپلماسی عمومی و مشخصی به نام دیپلماسی شهری شکل بگیرد و ابعاد ارتباط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه خواهرخواندگی دمشق و تهران از مدت‌ها پیش اعلام شده بود، یادآور شد: پیگیری این موضوع با سفیر ایران در سوریه بود. برنامه ریزی‌ها صورت گرفت و در سفر شهردار حلب به تهران دیدار‌هایی انجام شد. سفر ما به دمشق در محور عمرانی، حمل و نقل و فرهنگی بود که در این سفر کاری با مسئولین سوریه جلسات جدی کاری برگزار کردیم.

زاکانی با اعلام اینکه جلسه مفصلی با حضور نخست وزیر سوریه برگزار شد، خاطرنشان کرد: در مورد ابعاد و شرایط موجود جلساتی را با دو وزیر داخله و تجارت خارجی این کشور برگزار کردیم که وزیر تجارت خارجی مسئول میز اقتصادی ایران در سوریه است.

شهردار تهران اضافه کرد: با استانداران دمشق و حلب نیز دیدار‌هایی داشتیم و استاندار دمشق در تمام جلسات ما حضور داشت. در کنار آن با شهردار حلب هم جلسه مفصلی برگزار شد. بخش دوم دیدار‌های ما ناظر بر فعالان عرصه سوریه و حوزه زینبیه بود و اقدامات فرهنگی و اجتماعی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

خواهرخواندگی با دمشق بیست و یکمین خواهرخواندگی تهران با شهر‌های جهان

وی افزود: با مسئولان ایرانی حاضر در سوریه جلسات مفصلی برگزار شد و در کنار آن در نمایشگاه بین المللی صادرات سوریه شرکت کردیم و جلسه تنظیم امضای تفاهم نامه و خواهرخواندگی با دمشق نیز انجام شد که این خواهرخواندگی بیست و یکمین خواهرخواندگی شهر تهران با شهر‌های جهان بود.

زاکانی با بیان اینکه اساس حرکت یک حرکت مبتنی بر دیپلماسی شهری و سطوح ملاقات سطوح فوق العاده بالایی بود، گفت: شرایط سوریه عادی نبود، اما این ملاقات‌ها انجام و قرار شد از استانداران دمشق و حلب برای حضور در تهران دعوت به عمل آید. همچنین مقرر شد در حوزه حمل و نقل، شهرسازی، فنی و عمرانی، هوشمندسازی و فرهنگی و اجتماعی تعاملاتی برقرار شود و ظرفیت‌ها را به اشتراک بگذاریم.

شهردار تهران تأکید کرد: قرار شد کارگروه‌هایی تشکیل شود که منجر به گام‌های بلند شده و افق بزرگی را در پی داشته باشد. ما می‌خواهیم در آینده نمایشگاه‌های تخصصی و مشترک با سوریه برگزار کنیم و می‌توانیم تبادلاتی را بر اساس تفاهم بین شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی انجام دهیم.

وی افزود: ما در حوزه‌های مختلف می‌توانیم خدمات شایانی را به سوریه ارائه دهیم که باید در قالب تفاهم‌ها و توافق‌ها بررسی شود. یکی از درخواست‌های سوریه خواهرخواندگی منطقه 20 شهرداری تهران با زینبیه سوریه بود.

زاکانی با بیان اینکه خواهرخواندگی حلب با شهر اصفهان نیز مطرح شد که به زودی شکل خواهد گرفت، یادآور شد: امکانی شکل خواهد گرفت تا در محور مقاومت گام‌های بلندی برداریم.

شهردار تهران با بیان اینکه آنچه بیش از همه مهم بود پیوستگی عاطفی بین دو کشور بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این سفر یکی از سفر‌های بسیار موفق بود که در زمان وزیر سابق امور خارجه هماهنگی‌های لازم برای آن به عمل آمده بود.

زاکانی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری اقتصادی در سفر مطرح و بنا شد که این زمینه‌ها بررسی شود، گفت: قطعا سوریه نیز داشته‌هایی را برای تهران در این زمینه خواهد داشت.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش شهردار تهران از سفر به سوریه، با بیان اینکه این اقدام بسیار زیبنده است، اظهار کرد: امیدواریم این هماهنگی‌ها ادامه پیدا کند؛ البته وظیفه شهرداری این نیست و باید وزارت خانه‌ها به میدان بیایند.

وی افزود: خواهرخواندگی تهران و سوریه باید به صحن شورا بیاید و به تصویب برسد

از میان اخبار

(ویدیو) علیرضا زاکانی ممنوع الخروج شد؟

سانسور درد؛ گزارشی از بیماری خطرناک زگیل تناسلی