پنج‌شنبه 19 مهر 1403

زنجانی‌ها برای ثبت‌نام در سامانه غربالگری سلامت اهتمام کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجانی‌ها برای ثبت‌نام در سامانه غربالگری سلامت اهتمام کنند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از هم استانی‌ها خواست جهت اطلاع و ارزیابی وضعیت سلامت خود و خانواده در مقابل ویروس کرونا به سامانه الکترونیکی salamat.gov.ir مراجعه کنند.

دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نحوه ثبت نام در سامانه یاد شده بسیار ساده است و هموطنان با مراجعه به آن و وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد به چند سوال ساده از وضعیت سلامت خود پاسخ می دهند.

وی اضافه کرد: پس از پایان ثبت نام، به صورت هوشمند با توجه به سوابق پرونده سلامت الکترونیکی شهروندان پیامکی در خصوص ادامه روند خدمات دهی ارسال می شود.

این مسؤول ادامه داد: اقشار مختلف مردم با ورود به این سامانه و درج اطلاعات صحیح در مسیر شکست ویروس کرونا نقش اساسی ایفا می کنند چراکه در صورت پرخطر بودن قبل از عود کردن بیماری فرد اقدامات درمانی توسط کادر درمانی برای وی انجام خواهد شد.

به گفته صائینی، در این ارتباط مراکز بهداشتی شماره هشت، 9 و 14 در شهر زنجان برای پذیرش و سنجش بیماران مشکوک به کووید 19 در نظر گرفته شده که نسبت به غربالگری افراد اقدام می کنند.

رییس مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: شستشوی اصولی دست با آب و صابون 70 درصد فرد را از ابتلا به بیماری کرونا ویروس مصون می‌سازد و این موضوع در شرایط فعلی بایدبیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شستشوی اصولی و مداوم دست به مدت 20 ثانیه از روش های ساده و کم هزینه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا است و این موضوع باید از سوی گروه های مختلف مردمی مورد توجه واقع شود.

صائینی افزود: بر این اساس افراد مبتلا به بیماری های تنفسی با رعایت اصول ساده، خود را در برابر این بیماری ایمن می کنند و در این میان شستن دستها به دفعات زیاد، موجب می شود، عود ویروس و انتقال بیماری به طور طبیعی کاهش یابد.

این مسؤول ادامه داد: هر چند تنها با دست دادن فرد مبتلا نمی شود اما، تماس دست با دهان و مخاط، ویروس را منتقل می کند و بر این مبنا باید از روبوسی و حضور در تجمعات به میزان قابل توجهی اجتناب کرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند ولی علائم آنها ظاهر نشده احتمال اینکه بیماری را به دیگران منتقل کنند وجود دارد و به همین دلیل مردم باید از حضور در مراکز تجمعی خودداری کنند.

به گفته صائینی، ماندن در خانه بهترین راه برای در امان بودن از ابتلا به بیماری ویروس کرونا استه و علاوه بر آن باید نکات بهداشتی ارائه شده بیش از گذشته جدی گرفته شود.

بر اساس آمارهای ارائه شده تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های استان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا تاکنون به 169 نفر رسیده است.

سخنگوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع مبتلایان به بیماری کرونا طی روز گذشته در کشور را 12 هزار و 729 نفر، شمار بهبود یافتگان این بیماری تاکنون چهار هزار و 339 نفر و جان باختگان را نیز 611 نفر اعلام کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*