جمعه 13 مهر 1403

زنجان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع

زنجان - ایرنا - آغاز مرحله کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوکه، تایید صلاحیت 241 داوطلب انتخابات شوراهای شهر زنجان و رتبه برتر زنجان در طرح اقدام ملی مسکن از جمله مهمترین رویدادها و عناوین خبری مهم استان زنجان طی هفته گذشته بود.

مرحله کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوکه (ایرانی - کوبایی) با تزریق این واکسن به جمشید انصاری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان نخستین داوطلب زنجانی دریافت این واکسن، آغاز شد.

جمشید انصاری در این مراسم و پس از تزریق واکسن اظهار داشت: با توجه به فرآیند شیوع بیماری کرونا و درگیری کشورمان با این بیماری، ضرورت تامین واکسن مورد نیاز برای واکسینه کردن مردم احساس می‌شد که در این راستا دولت تامین این مهم را در دستور کار قرارداد.

وی با اشاره به اینکه کارهایی در کشور در زمینه تولید واکسن شروع شده است، اضافه کرد: انستیتوپاستور ایران که مسوولیت مستقیم در این زمینه داشت با همکاری انستیتو فینلای کوبا کار مشترکی را در زمینه تولید واکسن انجام دادند.

*** رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه با کشور کوبا مقرر شد، هر 2 کشور پس از تامین نیاز واکسن داخل به امر صادرات آن مبادرت کنند، گفت: این واکسن از سوی 2 انستیتو صاحب‌نام جهانی است که در بازارهای دنیا بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: وقتی کرونا در عالم شیوع پیدا کرد، وجهه بارز این بود که تمام دانش بشری به ویژه در حیطه پزشکی به چالش کشیده شد و تمامی دانش بشری در مدت زمان کوتاهی در مقابل این ویروس به زانو در آمد.

*** معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: قرارداد خرید بیش از 90 میلیون واکسن کرونا در کشور بسته شده، سهمی که از کوواکس گرفتیم چیزی حدود 21 میلیون، قراردادهای اسپوتنیک وی روسیه 60 میلیون و چین بیش از 10 میلیون دوز بوده و دوزهایی نیز از قبل تحویل گرفته شده است.

انصاری در خصوص تمهیدات دولت در تامین واکسن کرونا مورد نیاز افزود: بیش از 90 میلیون قرارداد واکسن داریم و اینکه این کشورها با چه اولویتی به این قرار دادها عمل کنند، نگرانی همیشگی کشورمان بوده است.

*** استاندار زنجان با تاکید بر اینکه لحظه‌ای در واکسیناسیون زنجانی‌ها درنگ نخواهد شد، گفت: همه همت و تلاش متولیان امر این است که در صورت امکان واکسیناسیون گروه‌های هدف در آرامش و بدون هیچ مشکلی انجام شود.

فتح‌الله حقیقی در بیست و سومین آیین پویش ره‌سلامت و آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا (انستیتو پاستور - انستیتو فینلای کوبا) افزود: این استان اقدامات ارزشمند و بزرگی در مدیریت و کنترل کرونا انجام داده که در سطح ملی تجلیل شده است و در ستاد ملی کرونا هم زنجان در کل کشور از جمله استان های بهتر در رعایت پروتکل ها معرفی شد.

وی اضافه کرد: استان درتست سرولوژی نیز پایلوت بوده و خوشبختانه در بحث کارآزمایی بالینی واکسن کرونا نیز به عنوان نمونه از بین هفت استان کشور انتخاب شده که همه این موارد به همت کادر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی بوده است و در گزارشی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، زنجان رتبه اول رعایت پروتکل‌ها را در بین استان‌ها کسب کرد و استان دوم فاصله معناداری با زنجان داشت.

*** رییس انستیتوپاستور ایران گفت: هر چند احتمال دارد همه واکسن‌های کرونا نتوانند از ابتلا به بیماری محافظت کنند ولی حداقل موجب می‌شوند که میزان مرگ و میرها در نوع شدید این بیماری کاهش یابد و بر این اساس باید از هر واکسن موجود استفاده کرد.

دکتر علیرضا بیگلری در خصوص ایمنی واکسن ها در برابر انواع ویروس های کرونا با بیان اینکه کارآیی تمامی واکسن های موجود کرونا در مقابل جهش ها ممکن است تغییر یابد، افزود: به همین دلیل و مطمئنا در آینده نیاز خواهد بود که واکسن ها را باز مهندسی کنند، یعنی اینکه دوباره تغییر داده شوند تا بتوانند با ویروس های جهش یافته مبارزه کنند که این واقعیتی است که باید لحاظ شوند.

*** استاندار زنجان گفت: بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، استان زنجان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن، در حوزه واریزی مردمی و نیز پیشرفت کار، رتبه برتر کشور را دارد.

فتح الله حقیقی در بازدید از روند اجرایی طرح اقدام مسکن ملی در شهر زنجان، به امتیازهای زنجان در این باره اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در استان زنجان، پنج برابر میانگین کشوری نسبت به سرانه جمعیت، مجوز واحدهای مسکن ملی گرفتیم که کار بسیار ارزشمندی است.

استاندار زنجان رتبه استان را در حوزه واریزی مردمی و نیز پیشرفت کار، برتر کشور بیان کرد.

*** فرماندار زنجان گفت: از مجموع 330 نفر داوطلب انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر شهرستان زنجان، 241 نفر در شهرهای زنجان، ارمغانغانه و نیک پی، تایید و 77 نفر رد صلاحیت شدند.

رضا عسگری افزود: از امروز موضوع اعلام تایید و رد صلاحیت داوطلبان ششمین دوره شورای شهر آغاز شده است.

وی اضافه کرد: در مجموع از زمان ثبت نام ششمین دوره شورای شهر تاکنون 14 داوطلبان شهرستان انصراف دادند که از این تعداد 11 نفر قبل از بررسی صلاحیت ها و سه نفر دیگر بعد از بررسی این روند بوده است.

این مسوول ادامه داد: از مجموع 77 نفر رد صلاحیت شده، 68 نفر به شهر زنجان، هفت نفر به شهر ارمغانخانه و 2 نفر به نیک پی اختصاص دارد.

*** رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سهم استان زنجان در سرمایه گذاری واحدهای صنعتی بهره برداری شده به سه درصد رسیده که این میزان حاکی از افزایش سهم استان در سرمایه گذاری های صنعتی کشور است.

ناصر فغفوری اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری پروانه های بهره برداری صادره تاکنون در استان بالغ بر 125 هزار میلیارد ریال بوده که این میزان در سطح کشور بالغ بر چهار میلیون و 749 میلیارد ریال است.

وی با اشاره به افزایش سهم استان از میزان سرمایه گذاری صنعتی کشور یادآور شد: تا پایان سال 98، سهم استان از میزان سرمایه گذاری پروانه های بهره برداری صادره 2 درصد بوده است که این امر حاکی از افزایش سهم استان در سرمایه گذاری های صنعتی کشور است.

*** جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: برابر آمار پلیس، تصادفات منجر به فوت در این استان فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 71 درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرهنگ مهدی میناخانی افزود: فروردین ماه امسال تعداد 12 نفر در مسیرهای ارتباطی این استان بر اثر وقوع حادثه رانندگی جان باختند در حالیکه فروردین ماه 99 تعداد کشته شدگان هفت نفر بود.

وی با بیان اینکه بیشترین وقوع تصادفات رانندگی منجر به فوت این استان طی مدت یاد شده (فروردین ماه) در جاده ترانزیت زنجان - خرمدره اتفاق افتاده بود، اظهار داشت: متاسفانه چهار نفر بر اثر این حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

*** رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: متاسفانه به دلیل کاهش بارندگی تولید گندم سال زراعی جاری 280 هزا تن برآورد شده که بر این اساس میزان خرید 230 هزار تن خواهد بود و بارندگی های مناسب تاثیر گذار خواهد بود در غیر اینصور کاهش خرید و تولید رخ خواهد داد.

جواد تاراسی با بیان اینکه در فصل خرید گندم 700 دستگاه کمباین بومی در بحث تولید این محصول به کارگیری خواهند شد، افزود: 300 دستگاه آن طی 2 سال گذشته اضافه شده و از طرفی کمباین های مهاجر نیز سالانه حضور می یابند که در مجموع باید گفت استان مشکلی در این زمینه ندارد.

*** معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان از واکسینه شدن همه جانبازان بالای 50 درصد این استان در برابر ویروس کرونا خبر داد.

علیرضا حیدری گفت: با هماهنگی علوم پزشکی استان، 380 جانباز بالای 50 درصد زنجانی، جانبازان شیمیایی شدید، 2 پا قطع، 2 چشم نابینا و جانبازان نخاعی تا روز چهارشنبه /8 اردیبهشت ماه جاری / واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به جامعه هدف، جهت دریافت واکسن کرونا، از طریق پیام‌کوتاه انجام می‌شود، تصریح کرد: جانبازان بالای 50 درصد زنجانی همچنین دوز دوم واکسن کرونا را یک ماه بعد دریافت می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*