چهارشنبه 13 تیر 1403

زندگی شهید آیت‌الله رئیسی از زبان خودش

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
زندگی شهید آیت‌الله رئیسی از زبان خودش

نکته جالب در «پایان مأموریت» اینکه بخش‌های مختلف کتاب از زبان شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، روایت می‌شود؛ به جز بخش آخر که به شهادت وی اختصاص دارد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «پایان مأموریت» به قلم مصطفی رضایی به مناسبت چهلمین روز شهادت خادم ملت ایران، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به همت نشر معارف به بازار نشر رسید.

کتاب حاضر در 140 برش داستانی تنظیم شده که از ابتدای تولد تا زمان شهادت آیت‌الله رئیسی به قلم تحریر در آمده است. رضایی، نویسنده «پایان مأموریت» در گفت‌وگویی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید آیت‌الله رئیسی و تأثیرگذاری شخصیت‌های برجسته بر ایشان گفت: در این کتاب سه الگوی برجسته را برای شهید ترسیم کرده‌ایم. نخست تأثیرپذیری از مقام معظم رهبری است که از دوران پیش از پیروزی انقلاب و با حضور در مسجد کرامت مشهد آغاز می‌شود و تا زمان شهادت ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: پس از آن، به تأثیرپذیری از شخصیت شهید بهشتی اختصاص دارد که همزمان با ورود شهید آیت‌الله رئیسی به قوه قضائیه آغاز می‌شود. در واقع شهید رئیسی جزو هسته کادرسازی بود که شهید بهشتی به دنبال تشکیل آن بود و بعدها بدنه قوه قضائیه را تشکیل دادند.

پرفروش شدن کتابی درباره شهید رئیسی

رضایی با بیان اینکه یادآوری خاطرات شهید بهشتی همواره در کلام شهید رئیسی دیده می‌شود، به سومین فرد تأثیرگذار بر شخصیت رئیس جمهور شهید اشاره و اضافه کرد: شهید قاسم سلیمانی سومین فردی است که بیشترین تأثیرگذاری را بر شخصیت شهید رئیسی داشت. اگر گفتارها و گفتمان‌های شهید رئیسی را پیگیری کنیم، می‌بینیم که این تأثیرگذاری محسوس است.

کتاب «پایان مأموریت» در هفت فصل تدوین شده که هر فصل به یکی از مقاطع زندگی ایشان اختصاص دارد: دوران کودکی و تحصیلات، دوران قبل از پیروزی انقلاب و حضور در مسجد کرامت، پس از پیروزی انقلاب و شروع فعالیت در قوه قضائیه، ریاست سازمان بازرسی و معاونت قوه، تولیت بر آستان قدس رضوی، حضور در کسوت ریاست قوه قضائیه و بعد دوران ریاست جمهوری.

نکته جالب اینکه کتاب، از زبان خود شهید روایت شده است؛ به جز فصل آخر که مربوط به زمان شهادت ایشان است که از زبان سوم شخص روایت می‌شود.

نگارش کتاب «پایان مأموریت» از فردای روز شهادت خادمان مردم بر پایه یک کار پژوهشی و با استفاده از منابع متعدد اعم از کتاب، فیلم، مصاحبه و... آغاز شد. اگرچه کتاب با زبان داستانی نوشته شده، اما بر پایه واقعیت استوار است.

شهید رئیسی در هر جایگاهی که بود مأموریتش را به درستی انجام داد و در زمانی که در آستان قدس رضوی، قوه قضائیه و ریاست جمهوری و چه قبل از همه این پست‌ها بوده به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که با برنامه‌ریزی و روحیه جهادی، کار‌ها را به پیش می‌برد تا نیاز نباشد افرادی در آینده نواقص کاری او را ترمیم کنند. او با مجاهدتی که در عرصه‌های مختلف از خود نشان داد، تعریف جدیدی از مدیر تراز انقلاب اسلامی ارائه کرد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: مادرم دستانم را محکم گرفته بود تا در میان جمعیت گم نشوم. صحن به صحن را طی کردیم تا به کفشداری رسیدیم. رو به روی کفشداری ایستاد، جمله‌ای را زیر لب گفت و قطرات اشکی که انگار از قلبش بر می‌خواست روی صورتش جاری شد. کفش‌های کهنه‌مان را به کفشداری داد، خم شد پیشانی‌ام را بوسید و گفت: سید ابراهیم! اینجا امن‌ترین نقطه دنیاست، هر وقت دلت گرفت، مشکلی داشتی و درهای دنیا به رویت بسته شد به اینجا بیا.

- مادر جان! اینجا چه کسی دفن شده؟

- کسی که هرچه ما داریم به برکت وجود اوست.

- فقط هرچه ما داریم؟

- نه پسرم! هرچه همه دارند به برکت صاحب این حرم است.

- مادر! دلم برای پدر تنگ شده.

- صاحب این حرم، از پدر هم برای تو دلسوزتر و مهربان‌تر است.

- با رفتن پدر تکلیف ما چه می‌شود؟

- امام رضا (ع) همیشه حواسش به ما هست.

پس از آن، لباسی را که تا کرده بود از زیر چادر درآورد و با لبخندی پر از مهر گفت: پسرم! دوست دارم بعد از پدرت، این پیراهن طلبگی را همیشه بپوشی. مادر مشغول به صحبت بود که خادمی چراغ به دست از کنار ما عبور کرد و من که نگاهم به او گره خورده بود، به چشمان مادر نگاه کردم و گفتم: مادر! من دوست دارم طلبه و مثل این آقا خادم امام باشم....

انتشارات معارف کتاب «پایان مأموریت» را در هزار نسخه و در 220 صفحه به علاقه‌مندان عرضه کرده است.