پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

سازمان ملل به دنبال بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
سازمان ملل به دنبال بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات احیای برجام گفت: ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می‌شود، البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد؟ آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آنرا نشان...

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص برخی تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات غزه و مذاکره احیای برجام گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی در پاسخ به تاکید گوترش مبنی بر ضرورت توافق هسته ای، با اشاره به نشست سالانه (معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای) NPT در نیویورک و حضور فعال تیم اعزامی ایران، گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت کاربرد سلاح هسته ای برهمگان حجت و روشن است.

دکتر امیرعبداللهیان افزود: سلاح هسته ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست ها و اعتقادات ما است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: امروز جهان از نظر صلح و امنیت بین المللی در شرایط حساس و شکننده ای قرار دارد. معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای حاصل یک توازن است و همواره نیز بر جنبه های مختلف این توازن تاکید شده است، اما برخی از کشورها به طور گزینشی با آن برخورد می کنند.

دکتر امیرعبداللهیان افزود: ما معتقدیم که جنبه های اجرا نشده این معاهده باید مورد توجه جدی قرار گیرد، از جمله خلع سلاح هسته ای و ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه. جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه، آمادگی خود را برای تداوم همکاری سازنده در این مسیر اعلام می دارد.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات احیای برجام گفت: ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می شود، البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می خواهد توافقی صورت بگیرد؟ آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آنرا نشان داده ایم.

دکتر امیرعبداللهیان گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استمرار دارد. اما معتقدیم آژانس باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی موضوعات باقیمانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل نماید.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به شروع تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت دهها تن از شهروندان، کودکان و زنان فلسطینی تاکید کرد: در مکالمه تلفنی دبیرکل جهاد اسلامی اینگونه دریافتم که مقاومت فلسطین در ادامه دفاع از سرزمین و امنیت خود، پاسخی قوی تر به رژیم صهیونیستی خواهد داد.

دکتر امیرعبداللهیان افزود: ضروری است جامعه جهانی به وظیفه خود در برابر حمایت از مردم غزه و توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی عمل نماید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این گفتگوی تلفنی با ابراز حمایت از تداوم آتش بس در یمن، بر ضرورت رفع کامل محاصره انسانی در این کشور تاکید کرد.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به سیاست خارجی دولت دکتر رییسی، تقویت روند گفتگو و همکاری منطقه ای را مهم ارزیابی و از ابتکار منطقه ای دبیرکل استقبال کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن تاکید بر لزوم امحای سلاح های هسته ای در جهان و ضرورت عاری شدن خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی تاکید کرد: گفتگوهای برجام برای ما اهمیت زیادی دارد و ما در ارتباط با طرف های گفتگو بر مصالحه و انعطاف پذیری بیشتر در این مرحله تاکید داشته ایم.

آنتونیو گوترش درباره سالگرد وقوع فاجعه هیروشیما و ناکازاکی اظهار داشت: ما باید اطمینان پیدا کنیم که چنین اتفاقات وحشتناکی دیگر رخ نمی دهد و در این راستا موضوع خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه بسیار مهم است.

گوترش گفت: ما خواستار تلاش برای بسته شدن پرونده هسته ای ایران هستیم و به طرف های اروپایی و آمریکا نیز تاکید کرده ایم.

آنتونیو گوترش ابراز امیدواری کرد با ارائه یک پلتفرم جدید از سوی دبیرکل، گام نوینی برای همگرایی بیشتر در منطقه خلیج فارس برداشته شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت غزه تاکید کرد: ما در تماس با همکاران خود در غزه برای شروع اقداماتی سازنده و توقف فوی حملات هستیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص بحران یمن، از تلاش ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش بس تقدیر کرد و خواستار تداوم نقش موثر ایران برای حل و فصل سیاسی بحران یمن شد.

منبع: رویداد24 هم اکنون دیگران می خوانند 16 مرداد 1401 - 21:42

بیشتر بخوانید

سازمان ملل به دنبال بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران 2