جمعه 7 اردیبهشت 1403

سجادی: موانع استخدام قهرمانان پارالمپیکی برطرف شده است / دستاورد بسیار ارزشمندی در توکیو داشتیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سجادی: موانع استخدام قهرمانان پارالمپیکی برطرف شده است / دستاورد بسیار ارزشمندی در توکیو داشتیم

وزیر ورزش و جوانان گفت: با دستور رئیس جمهور موانع و مشکلات استخدام قهرمانان پارالمپیکی برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: وزارت ورزش وظیفه خودش می‌داند که به فدراسیون‌های تحت پوشش کمیته ملی پارالمپیک که شامل فدراسیون ناشنوایان، نابینایان و جانبازان هم می‌شود، توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او گفت: 3 - 4 فدراسیون به صورت تخصصی زحمات امور ورزشی معلولان را برعهده دارند. فدراسیون ورزشی بیماران خاص نیز در کنار این فدراسیون‌ها امور مربوط به این دسته از ورزشکاران را پیگیری می‌کند. در ورزش کشور همه به صورت ترکیبی یار و یاور کمیته ملی پارالمپیک هستند که این نشان دهنده درک و شعور بالای ورزش کشور ما است. تمام اقشار و آحاد ملت ایران طبق شرایطی که در کنوانسیون بین المللی معلولان تعیین شده، امکان ورزش و شرکت در رقابت‌های ملی و بین المللی را دارند.

سجادی در ادامه گفت: ورزش برای معلولان فقط به معنای قهرمانی نیست و ما قبل از آن ارزش‌های والای انسانی را دنبال می‌کنیم. ما به بهانه ورزش این عزیزان را به جامعه باز می‌گردانیم. ورزش به مثابه افزایش همبستگی اجتماعی، عامل نشاط بخش، مفرح و افزایش دهنده اعتماد به نفس ورزشکاران کم توان است. اشخاصی که در جریان دفاع مقدس، کار، بروز معلولیت یا هر اتفاق دیگری آسیب دیدند و بخشی از توان خود را از دست دادند، باید باقیمانده توان خود را تقویت کنند که یکی از راه‌های این کار ورزش است. با ورزش کم توانان می‌توانند حداقل توانایی باقی مانده خود را به حداکثر تبدیل کنند و با استفاده از شرایطی که دارند، توانمندی‌های جدیدی به دست بیاورند.

او افزود: یکی از کار‌های شگفت انگیز در ورزش جانبازان و معلولان فوتبال ناشنوایان است. یکی از مسائل جالب توجه این رشته این است که دروازه بان هر تیم بینا است و بازیکنان نابینا توانایی گل زدن به دروازه بان بینا را دارند. دروازه بان حتی می‌تواند دروازه بان تیم ملی کشورش هم باشد. این اتفاق جالبی است و نشان می‌دهد که افراد نابینا هر چند یکی از حواس خود را از دست می‌دهند، اما از سایر حواسش تقویت می‌شود و می‌تواند به توانمندی جدیدی برسد. در فوتبال نابینایان و گلبال از توپ‌هایی که در آن‌ها زنگ وجود دارد استفاده می‌شود و مربیان تیم‌ها بازیکنان حاضر در زمین را هدایت می‌کنند تا این افراد بتوانند سایر توانایی‌های خود را افزایش دهند. افتخار می‌کنیم که در جمهوری اسلامی ایران بیشتر امکانات و زمینه‌های لازم برای ورزش کم توانان فراهم شده است.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌های خود با تمجید از ورزشکاران پارالمپیکی ایران در توکیو گفت: به ورزشکاران پارالمپیکی کشورمان که 24 مدال در پارالمپیک توکیو به دست آوردند، خدا قوت و خسته نباشید می‌گویم. از نظر کیفی بی نظیر بودیم، اما از نظر رنکینگ نسبت به پارالمپیک لندن یک پله نزول داشتیم. در توکیو دستاورد بسیار ارزشمندی داشتیم و روز ملی پارالمپیک را به تمام هواداران مرتبط با این حوزه تبریک می‌گوییم.

سجادی درباره استخدام ورزشکاران پارالمپیکی گفت: نخستین باری که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، این بحث مطرح شد و سپس 24 ساعت بعد این موضوع در هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت. با دستور اکید رئیس جمهور مشکلات و موانع برطرف شد. رئیس کمیته ملی پارالمپیک لیست نام‌های ورزشکارانی که قرار است استخدام شوند را به ما ارائه کرد و اکنون خیلی راحت می‌توانیم در خدمت ورزشکاران پارالمپیکی مدال آور که شرایط استخدام را دارند باشیم.

بیشتر بخوانید

او درباره بودجه‌ای که قرار است وزارت ورزش برای توسعه و ترمیم زیرساخت‌های ورزش پارالمپیکی اختصاص دهد گفت: ما تابع برنامه‌ها هستیم. هنوز فرصت داریم که روی بودجه سال آینده کار کنیم. اگر از نظر امکانات سخت افزاری محدودیتی باشد، ما از زیرساخت‌ها به صورت مشترک استفاده می‌کنیم. هر زمان که کمیته ملی پارالمپیک نیازی داشته باشد، در خدمت آن‌ها هستیم و از این بابت جای نگرانی نیست. در حال حاضر در فدراسیون جانبازان و معلولین امکانات خیلی خوبی وجود دارد، اما از آنجایی که این امکانات در مرکز پایتخت قرار گرفته است، تکلیف خودمان می‌دانیم که امکانات را در تمام نقاط کشور گسترش دهیم.