پنج‌شنبه 14 تیر 1403

سهم استان مرکزی در حوزه دانش‌بنیان فاجعه است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سهم استان مرکزی در حوزه دانش‌بنیان فاجعه است

مخلص الائمه با اشاره به اینکه سهم استان در حوزه دانش‌بنیان فاجعه است گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید اقدامات خود در زمینه حمایت از فعالیت های دانش بنیان گزارش کنند چراکه سهم ناچیز و نزدیک به صفر استان در این حوزه اصلاً قابل قبول نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی صبح امروز در نشست مسئولین شرکت های دانش بنیان استان مرکزی با حضور جمعی از مدیران استان گفت: متاسفانه سهم استان مرکزی در اقتصاد دانش بنیان و تعداد شرکت های این حوزه بسیار کمتر از ظرفیت هاست و استانی با ظرفیت های عظیم صنعتی، کشاورزی و منابع طبیعی باید در حوزه دانش بنیان پیشرو باشد.

سهم استان مرکزی در حوزه دانش بنیان فاجعه است

مخلص الائمه اظهار کرد: زمانی استان مرکزی با بیش از 100 هزار دانشجو قطب دانشگاهی کشور بود و حتی امروز با بیش از 60 هزار دانشجو در 32 رشته دانشگاهی سهم ما در حوزه دانش بنیان فاجعه است و غفلت بسیار قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته و باید این راه طولانی و سخت را تا رسیدن به وضع مطلوب با شتاب طی کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران ارشد استان و کشور درگیر مشکلات روزمرهای هستند که با ریشه های طولانی شکل گرفته افزود: مولفه راهبردی حرکت کشور مبتنی بر سه مولفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده است اما وزن گذشته و فشار حال، وقت زیادی را از ما گرفته که امیدواریم با کمک مجموعه های دانش بنیان بتوانیم با سرعت مطلوبی به سمت آینده حرکت کنیم.

استاندار مرکزی با اشاره به برخی علل سهم پایین استان در مورد فعالیت های دانش بنیان گفت: یکی از بحث ها مسئله ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است. علیرغم ظرفیت صنعتی استان ارتباط با دانشگاه بسیار ضعیف است هر چند برخی صنایع استان آنقدر مشکلات بزرگ دارند که به ارتباط با دانشگاه فکر نمی کنند.

دانش آموختگان دانشگاهی را به سمت فعالیت های دانش بنیان هدایت نکردیم

مخلص الائمه افزود: متاسفانه دانش آموختگان دانشگاهی را به سمت فعالیت های دانش بنیان هدایت نکرده‌ایم و اگر هم شرایطی فراهم بوده درگیر خروج نخبگان از استان شده ایم لذا درصدد تاسیس بنیادی هستیم تا نخبگان استان را سازماندهی کنیم و با رفع موانع، حضور پر رنگ آنها در استان را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: از سال 97 که ارز 4200 تومانی در اقتصاد کشور باب شد 72 میلیارد دلار ارز ترجیحی توزیع شد که برای اقتصاد کشور ما عدد بسیار بزرگی است، یارانه ای که نه به تولید کننده و مصرف کننده و نه حتی زنجیره توزیع بلکه به وارد کننده پرداخت شد در حالیکه این اتفاق یعنی تخصیص یارانه به وارد کننده. از بعد از جنگ جهانی دوم که نظام یارانه در اقتصاد دنیا شکل گرفت فقط در ایران اتفاق افتاده است.

نگاه به واردات و منفعت طلبی دلالان باعث شد تا در حوزه های مختلف عقب بیفتیم

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه نگاه به واردات و منفعت طلبی دلالان باعث شد تا در حوزه های مختلفی عقب بیفتیم، اظهار کرد: کما اینکه با در اختیار داشتن بزرگترین سایت کشتی سازی خاورمیانه که در سال 76 بصورت نیمه تمام افتتاح شد و بی توجهی به آن عملا در ساخت و تعمیرات کشتی وابسته شدیم و سفارشات ما کره و ژاپن را به بزرگترین کشتی سازان دنیا تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: دلالان داخلی و خارجی از منافع و سودهای هنگفت خود نمی گذرند و سعی می کنند به هر طریقی نگذارند موفقیتی در کشور حاصل شود، از طرفی اقتصاد نفتی کشور ما را تحت تاثیر قرار داده و با چالش دستگاه های اداری متورم و بزرگ مواجه هستیم و فرهنگ غلطی که همه به دنبال کارمندی هستند.

مخلص الائمه با تاکید بر ایجاد رشته های متناسب با فعالیت های دانش بنیان در مراکز دانشگاهی استان افزود: به عنوان مثال امروز استان مرکزی که قطب سوم تولید محصولات پروتیینی در کشور است رشته دامپزشکی در استان ندارد و همین مسئله مشکلاتی را برای مجموعه دامپزشکی استان ایجاد می کند لذا رشته‌های مورد نیاز استان باید تعریف شود چراکه در جوار صنعت قرار گرفتن این رشته ها بسیار موثر خواهد بود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: نوع نگاه دولت به بخش خصوصی در سالهای اخیر بسیار تغییر کرده و خیلی بهتر از گذشته است و جنبه های حمایتی و قوانینی خوبی برای پیشرفت این بخش در نظر گرفته شده هر چند با شرایط ایده آل فاصله داریم.

وی تأکید کرد: دستگاه های اجرایی استان باید اقدامات خود در زمینه حمایت از فعالیت های دانش بنیان گزارش کنند چراکه سهم ناچیز و نزدیک به صفر استان در این حوزه اصلا قابل قبول نیست.

مخلص الائمه گفت: در سال گذشته تمرکز دولت بر روی مسئله کرونا و مقابله با آن از طریق تهیه واکسن و تعریف پروتکل های جدید بود که هزینه های سنگینی را نیز متحمل شد و بحمداالله امروز به شرایط مطلوبی رسیده ایم که امیدواریم پایدار باشد.

رشد اقتصادی 8 درصدی برای کشور پیش بینی شده

استاندار مرکزی ادامه داد: دولت در سال جاری بر روی حوزه اقتصاد متمرکز است و رشد اقتصادی 8 درصدی برای کشور پیش بینی شده هر چند اصلاحات اقتصادی ابتدای سال تاثیرات مثبت و منفی ای در این بخش خواهد داشت.

مخلص الائمه افزود: سهم استان مرکزی برای امسال رشد 7.2 درصدی است که بخشی از آن سهم دانش بنیان هاست، وسیله ای که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. در این راستا به کمک مجموعه های دانش بنیان نیاز داریم و از ظرفیت هایی که در اختیار داریم برای رفع مشکلات این شرکت ها استفاده خواهیم کرد.

در ابتدای این نشست مسئولین و نمایندگان شرکت های دانش بنیان استان مرکزی به بیان برخی مشکلات و دغدغه های خود در حوزه فعالیت های دانش بنیان از جمله عدم همراهی برخی دستگاه ها، لزوم ارتباط موثر صنایع استان با مجموعه های دانش بنیان، تعریف سرفصل ها و رشته های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان در آموزش عالی کشور، لزوم حمایت از صندوق پژوهش و فناوری استان در جذب سرمایه گذاران، لزوم اصلاح قوانین بالادستی، فرایند زمان بر اخذ مجوزها، جایگاه نامطلوب استان در زمینه تعداد و میزان فروش محصول در بین شرکت های دانش بنیان کشور، کمبود نیروی انسانی تخصصی و توانمند و موانع صادراتی محصولات دانش بنیان پرداختند.

در پایان با حضور استاندار مرکزی و جمعی از مسئولین استان دبیرخانه قرارگاه اقتصاد دانش بنیان استان در محل دانشگاه اراک افتتاح شد.

انتهای پیام /