شنبه 12 خرداد 1403

سودان و قبول خفت سرسپردگی در برابر صهیونیست ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سودان و قبول خفت سرسپردگی در برابر صهیونیست ها

کابل - ایرنا - حزب نهضت اسلامی افغانستان در رابطه با برقراری روابط سودان و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این کشور که زمانی خود را محور مقاومت اعلام می کرد، اکنون با خواری تمام در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به کرنش افتاده است.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی نهضت اسلامی افغانستان روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری در کاخ سفید ضمن اعلام توافق رژیم صهیونیستی و سودان برای صلح و عادی سازی روابط، ادعا کرد که "دست کم پنج کشور دیگر منتظر سازش با اسرائیل هستند که یکی از این کشورها عربستان سعودی است".

در اطلاعیه نهضت اسلامی افغانستان آمده است: این ادعای ترامپ در حالی صورت می گیرد که خارطوم صرفا با دلخوشی جلب حمایت هفت میلیارد دلاری واشنگتن و برداشتن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم تن به سازش با رژیم صهیونیستی داد و به احتمال زیاد به اداره خودش این کار را نکرده است.

این اطلاعیه افزوده است: در حالی که تعیین نقش سودان در توافقنامه های صلح اعراب و اسرائیل و مذاکره بین دو طرف برای صدور قانونی جهت اطمینان از عدم تعقیب خارطوم در مسائل بعدی و همچنین پذیرفتن پرداخت 335 میلیون دلار غرامت به آمریکا است. این اطلاعیه افزود: عمر البشیر رئیس جمهوری پیشین سودان که بعد از به قدرت رسیدن در جریان کودتای نظامی سال 1989، رویکرد ضد آمریکایی و اسرائیلی را در پیش گرفته بود و خارطوم را به مرکزی برای گروه‌های جهادی مسلح تبدیل کرد و همچنین روابط خود را با جبهه مقاومت تحکیم و به حمایت از فلسطین، به‌ویژه جنبش حماس پرداخت، اما اکنون دولت نوپای این کشور با انبوهی از مشکلات به ویژه در عرصه اقتصادی مواجه شده و این کار باعث کشیده شدن پای آمریکا به این کشور شده است.

در این اطلاعیه آمده است: آنچه مسلم است اینست که تلاش های دولت ترامپ برای پیوستن سایر کشورهای منطقه به چرخه سازش با رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

نهضت اسلامی گفته است که امارات متحده عربی و امیر نشین بحرین با توجه به اتحاد راهبردی شان با آمریکا مشکلی در سازش با رژیم صهیونیستی نداشتند، اما سودان به عنوان کشوری که سال‌های متمادی در محور مقاومت بوده و از پرچمداران آرمان فلسطین محسوب می شد، دست به انتخاب سخت و پرهزینه ای زده است.

این حزب سیاسی افغانستان صراحتا اعلام کرد: نقطه ضعف اصلی سودان عبارت است از بحران اقتصادی که علاوه بر مشکلات زیرساختی، تحریم های آمریکا و سازمان ملل نیز موجب تشدید آن شده است.

در این اطلاعیه آمده است که آمریکا و رژیم صهیونیستی به گونه ای روی این نقطه ضعف انگشت گذاشته و به باج خواهی از سودان پرداخته اند و در ازای صلح با این رژیم وعده لغو تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی را به این کشور دادند.

نهضت اسلامی افغانستان معتقد است این وعده‌ها سرابی بیش نیست و در نتیجه نفعی برای سودان و مردم محروم آن در برنخواهد داشت.

براین اساس زدوبندهای سیاسی از این دست، بطور عمده دستاویزی برای حفظ حاکمان در قدرت می باشد همچنانکه ساختار سیاسی سودان بسیار متزلزل بوده و علاوه بر اختلافات سیاسی به ویژه میان نظامیان و غیرنظامیان، مردم سودان نسبت به حاکمیت ژنرال‌ها نگاه خوبی ندارند و آنها را عامل فساد و ناکارآمدی در اداره کشور می دانند.

نهضت اسلامی افغانستان باور دارد که توافق سازش با رژیم صهیونیستی که در اصل با تصمیم ژنرال ها حاصل شده، مورد رضایت مردم سودان نیست، مردمی که دارای گرایش های قوی اسلامی بوده و از دیرباز حامی آرمان فلسطین محسوب می شوند.

*س_برچسب‌ها_س*